هنر در گذر زمان (رحلی)

(309)
نویسنده:

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
32703

علاقه مندان به این کتاب
186

می‌خواهند کتاب را بخوانند
11

کسانی که پیشنهاد می کنند
42

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
2

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب هنر در گذر زمان

انتشارات نگاه منتشر کرد:
هنر در گذر زمان کتابی است در مورد تاریخ هنر جهان و سبک های مختلف هنری با فهرست ذیل : «دنیای کهن»، «تولد هنر»، «خاورنزدیک کهن»، «هنر مصر»، «هنر اژه‌ای»، «هنر یونان»، «هنر اتروسک و هنر رومی»، «هنر صدرمسیحیت، بیزانس و هنر اسلامی»، «سده‌های میانه»، «هنر سده‌های میانه آغازین»، «هنر رمانسک»، «هنر گوتیک»، «رنسانس و باروک»، «رنسانس آغازین در ایتالیا»،«هنر ایتالیا در سده پانزدهم»، «هنر ایتالیا در سده شانزدهم»، «رنسانس در اروپای شمالی»، «هنر باروک»، «دنیای نوین»، «سده‌ی نوزدهم»، «سده‌ی بیستم»،«دنیای غیر اروپایی»، «هنر هند»، «هنر چین»، «هنر ژاپن»، «هنر آمریکایی پیش از کریستف کلمب»، «هنر بومیان آمریکا، آفریقا، اقیانوسیه»، «عکاسی از آغاز تا امروز» و «روش‌های تهییه نقشه و مقطع».
کتاب «هنر در گذر زمان» گزارشی از چگونگی شكل‌گیری و تغییر پویای هنر طی زمان، از غارهای آلتامیرا تا قرن حاضر است. نویسنده در این کتاب ثابت می‌کند که آن‌چه در طول زمان تغییر می‌كند، نه آثار هنری، بلكه دیدگاه‌های انسان‌ها یا آفرینندگان آثار هنری نسبت به معنای زندگی و هنر است.
مخاطب در این كتاب با آثار هنری برجسته‌ تاریخ، ویژگی‌های اختصاصی هر اثر و همچنین شرایطی که هنرمندان اقدام به آفرینش‌ آن‌ها کرده‌اند، تاثیرگذاری‌ها و تاثیرپذیری‌ها، سبک‌ها گوناگون هنری و همچنین با زندگی، آثار، فعالیت‌ها و شیوه و سبک و سیاق هنری هنرمندان بزرگ تاریخ آشنا می‌شود. تصاویر بسیار رنگی و سیاه و سفید كتاب كمک فراوانی به مخاطب در راستای درک روشن‌تر و ملموس‌تر از مطالب کتاب، خواهد کرد.
فروشگاه اینترنتی 30 بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب هنر در گذر زمان اثر هلن گاردنر

امتیاز در گودریدز: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب هنر در گذر زمان از سایت گودریدز امتیاز 3.8 از 5 را دریافت کرده است.

امتیاز در آمازون: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب هنر در گذر زمان از سایت آمازون امتیاز 4.5 از 5 را دریافت کرده است.

جوایزی که کتاب هنر در گذر زمان از آن خود کرده است:

• جایزۀ مگ گافی به نسخۀ 2001 این کتاب از طرف انجمن نویسندگان آکادمیک اهدا شد.
• برندۀ جایزۀ Texty در سال 2001 برای نسخه‌های فعلی کتاب هنر در گذر زمان
نکته: تاکنون هیچ‌ کتابی در یک سال این دو جایزه را با هم دریافت نکرده است.

معرفی کتاب هنر در گذر زمان:

کتاب هنر در گذر زمانِ هلن گاردنر یک کتاب آمریکایی در مورد تاریخ هنر است که اولین بار در سال 1926 منتشر شد. نسخۀ نهایی این کتاب در سال 1970 و ویرایش دهم آن در سال 1996 در دسترس عموم قرار گرفت. طی 70 سال گذشته کتاب دستخوش تغییرات ساختاری و ویرایشی بسیاری شده است. در دهۀ 1920 کتاب‌های تاریخ هنر زیادی وجود داشت اما تعداد کمی از نویسندگان توانستند با توانایی گاردنر در نوشتن یک جلد مختصر، جامع و واضح دربارۀ تاریخ هنر جهان رقابت کنند. برای همین سخنان و ایده‌های گاردنر در سه نسخۀ اول کتاب هنر در گذر زمان تا امروز زنده مانده است. این کتاب به ترتیب زمانی با «تولد هنر» در عصر پارینه سنگی شروع می‌شود و در یک توالی زمانی عمدتاً به سمت دورۀ معاصر پیش می‌رود. این کتاب از زمان نشر تبدیل به کتاب مورد علاقۀ چندین نسل از دانش‌پژوهان، دانشجویان و خوانندگان علاقه‌مند به هنر شده است.

اینفوگرافی هنر در گذر زمان

واکنش‌های جهانی به کتاب هنر در گذر زمان:

کتاب هنر در گذر زمان اثر هلن گاردنر یکی از بهترین کتاب‌ها در مورد تاریخ هنر و سبک‌های مختلف هنر طی دوران تاریخی است. هرآنچه در مورد هنر بخواهید بدانید در این کتاب گنجانده شده است. از سبک‌های گوناگون هنری و ویژگی‌های آثار هنری مختلف گرفته تا شرایطی که این آثار خلق شده‌اند و زندگی و فعالیت‌ هنرمندان بزرگ تاریخ، همه و همه در این اثر ارائه شده‌اند.

چرا باید کتاب هنر در گذر زمان را بخوانیم؟

اگر دانشجوی رشتۀ هنر هستید یا صرفاً به هنر علاقه‌مندید و می‌خواهید مطالعۀ خود را در مورد هنر گسترش دهید و از مطالعۀ تاریخ هنر و آشنایی با اتفاقات و رویدادهای جالبی که زمینه‌ساز خلق هنر شدند لذت می‌برید، این کتاب را بخوانید.

جملات درخشانی از کتاب هنر در گذر زمان:

«هدف تاریخ هنر یعنی موضوع این کتاب عبارت است از شناخت و ارزیابی هنر، از هر زمان و مکانی که آمده باشد و با هر دستی که ساخته شده باشد. در خارج از عرصۀ فرهنگ، دو اصطلاح هنر و تاریخ اینچنین تنگاتنگ در کنار یکدیگر قرار نمی‌گیرند. مردم غالباً تاریخ را سند و تفسیر کارهای گذشتۀ (بویژه سیاسی) انسان، هنر را -بدرستی- چیزی موجود در برابر قوای بینایی و لامسه می‌پندارند، که البته رویدادهای از یاد رفته و محو شده‌ای که اجزای تشکیل دهندۀ تاریخ به شمار می‌روند چنین نیستند. واقعیت این است که اثر هنری، به دلیل مریی و ملموس بودنش، گونه‌ای رویداد پایداری کننده است. این اثر در زمان و مکانی خاص و به دست اشخاصی خاص آفریده شده است، حتی اگر ما همیشه آگاهی درستی دربارۀ زمان و مکان و آفرینندۀ آن نداشته باشیم.»

«بدین سان مقولات زمان و مکان، زندگی هنرمند، تأثیرات و مکتبها- تماماً در ترکیب بندی تصویر یا منظرۀ تکامل سبکها به کار گرفته می‌شوند. گونۀ دیگری از طبقه‌بندی، یا گونۀ دیگری از کلید شناخت آثار هنری، پیکر نگاری – مطالعۀ موضوع و نوع نمادپردازی مورد استفاده در آثار هنری است. در این روش، نقاشیها و پیکره‌ها بر حسب موضوع‌شان گروه‌بندی می‌شوند نه بر حسب سبک‌شان و تکامل موضوع آثار مزبور شدیداً مورد توجه قرار می‌گیرد. مطالعات پیکرنگارانه در تحلیل سبکها نقش فرعی دارند زیرا غالباً در ردیابی مسیر تأثیرگذاریها و تعیین تاریخ و محل آفرینش آثار به کار گرفته می‌شوند.»

«اثر هنری، یک شیء و در همان حال یک رویداد تاریخی است. ما برای توصیف و تحلیل این اثر، از مقولات و واژگانی بهره می‌گیریم که کم و بیش پذیرفته شده‌اند و برای درک مطالب این کتاب نیز ضرورت قطعی دارند. شکل، در بررسیهای تاریخ هنر، غالباً به نمای بیرونیِ هر آن چیزی اطلاق می‌شود که «موضوع» یا «برون ذات» هنر باشد؛ در هر شیء ساخته شده، مضمون به صورت همین شکل یا نمای بیرونی بیان می‌شود. البته هنرمندان برای آفریدن شکل یا ساختن اثر هنری، مجبورند با استفاده از ابزارهایی به مواد کارشان شکل دهند.»

«سطح و سطح محصور. اصطلاحاتی هستند که در توصیف فضای محدود و دو بعدی به کار می‌روند و به رویۀ کار اشاره دارند. سطح محصور، که با اصطلاحات هندسه مسطحه نیز قابل توصیف است، غالباً به سطح مسطح یا صافی گفته می‌شود که محصور یا محدود شده باشد. پرنینی، هنگامی که سطح اساساً مسطح مقابل کلیسای سان پیترو در رم را با ستونکاریهای منحنی تعیین کرد در آنجا یک سطح محصور جدید پدید آورد.»

تحلیلی بر کتاب هنر در گذر زمان‌:

اینفوگرافی هنر در گذر زمان

تاریخ هنر که تاریخ‌نگاری هنر نیز نامیده می‌شود، مطالعۀ تاریخی هنرهای تجسمی، توجه به شناسایی، طبقه‌بندی، توصیف، ارزیابی، تفسیر و درک محصولات هنری و توسعۀ تاریخی رشته‌های نقاشی، مجسمه‌سازی، معماری و غیره است. آن چیزی که باید از هنر آموخت این است که در هنر، ارزش‌ها ثابت و همیشگی هستند اما نباید یادمان برود که عقاید مردم دربارۀ آثار هنری همیشه در حال تغییر است. در هر دوره یک سبک هنری متولد می‌شود، زندگی می‌کند و بعد دیگر رشدی نخواهد داشت و جای آن را سبک دورۀ بعدی خواهد گرفت. کتاب هنر در گذر زمان اثر هلن گاردنر با ترجمۀ محمد تقی فرامرزی کتابی جامع و کامل در مورد تاریخ هنر است. نسخۀ اولیۀ کتاب هنر در گذر زمان از این جهت جلوتر از زمان خود بود که همراه با قانون غربی هنر اروپا، هنر هند، آمریکای بومی، چین و ژاپن را نیز مورد بررسی قرار داد. این رویکرد برای سه نسخۀ اول که همگی را خود هلن گاردنر ویرایش کرده بود حفظ شد. نسخۀ دوم کتاب هنر در گذر زمان در سال 1936 منتشر شد و نسخۀ سوم آن دو سال پس از مرگ گاردنر و در سال 1948 منتشر شد. نسخۀ چهارم این کتاب تحت نظر گروه تاریخ هنر دانشگاه ییل و پروفسور سامنر کراسبی و همکارانش منتشر شد. این نسخه خوانندگان را با اصطلاحات جدید «غیر اروپایی» آشنا کرد اما از علاقۀ گاردنر به مقایسۀ هنرهای مختلف جهان دور شد.

در کتاب هنر در گذر زمان چه می‌خوانیم؟

نسخۀ پیش روی شما ویرایش ششم این کتاب است. در این ویرایش کمی بخش‌های مربوط به هنر مغرب زمین تغییر کرده است. بعلاوه بخش‌های بزرگی دربارۀ هنر اسلامی و هنر سرزمین‌های آسیا، آمریکای پیش از کریستف کلمب، هنر سرخ‌پوستان آمریکای شمالی، هنر آفریقا و اقیانوسه به این نسخه افزوده شده است. اشتیاق، دانش و انسانیت هلن گاردنر به هنر دوستان نوپا این امکان را داد تا بتوانند با اسرار ظاهری بغرنج‌ترین دستاوردهای هنری آشنا شوند. در این کتاب نویسنده چگونگی شکل‌گیری و تغییر پویای هنر از زمان غارهای آلتامیرا تا قرن حاضر را توضیح داده است. بر اساس نظر نویسنده آن‌چه در طول زمان تغییر می‌کند آثار هنری نیست، بلکه دیدگاه‌ انسان‌ها یا آفرینندگان آثار هنری در طول دوران نسبت به معنای زندگی و هنر است که دستخوش تغییر می‌شود. در این کتاب هلن گاردنر شما را با آثار هنری برجستۀ تاریخ و ویژگی‌های اختصاصی این آثار برجسته آشنا خواهد کرد. همچنین توضیح دقیق و جامعی در مورد شرایطی که هنرمندان دست به خلق این آثار زده‌اند در کتاب هنر در گذر زمان ارائه شده است.

اینفوگرافی هنر در گذر زمان

بخش ابتدایی کتاب تاریخ هنر به دنیای کهن اختصاص داده شده است. در بخش دنیای کهن می‌خوانیم:

«برای تمدن‌های مسیحی دنیای غرب، گذشتۀ کهن، خیلی زود از عصر جدید - دوران پیش و پس از تولد مسیح - مشخص شد. برای این تمدن‌ها، دنیای کهن - دنیای کتاب عهد قدیم - حالتِ گونه‌ای تدارک را داشت؛ این دنیا با وعدۀ وفای به عهد، به دوران جدید مربوط شده بود. این نگرش نسبتاً فروتنانه به دنیای کهن در دورۀ رنسانس دگرگون شد. زیرا در این دوره اندیشمندان و هنرمندان عمیقاُ به ستایش از گذشتۀ اختصاصاً یونانی و رومی خویش برخاسته بودند و غالباً بر سر مسألۀ برتریِ «دنیای کهن» یا «دنیای نوین» به مشاجره می‌پرداختند.»

چرا این کتاب در میان هنرمندان معروف است؟

کتاب هنر در گذر زمان متنی پیشرو برای بررسی تاریخ هنر، انسان‌شناسی و فرهنگ در طول اعصار مختلف است و به عنوان راهنمای جامع و مدبرانه‌ای برای مراحل مهم و حیاتی سنت هنری جهان عمل کرده است. کتاب هنر در گذر زمان به لحاظ ویژگی‌های اختصاصی و منابع جامع و کاملش بین پژوهشگران، هنرمندان و دیگر مخاطبان هنر بسیار محبوب است. وقتی می‌گوییم جامع منظورمان این است که این کتاب هنر بشر را از عصر حجر تا عصر مدرن در بر گرفته است. بحث‌های این کتاب بسیار غنی و پربار است و خواننده را با برجسته‌ترین آثار هنری، دوره‌ها و جغرافیای تاریخ هنر، هنرمندان و اشکال گوناگون هنر آشنا می‌کند.

چرا اساتید رشتۀ هنر این کتاب را پیشنهاد می‌دهند؟

هزاران دانشجو با کتاب هنر در گذر زمان داستان هنر را در بستر کامل تاریخی، اجتماعی، مذهبی، اقتصادی و فرهنگی آن مشاهده کرده‌اند و بدین ترتیب توانسته‌اند به درک عمیق‌تری از هنر، معماری، نقاشی و مجسمه‌سازی برسند. این کتاب در زمینۀ هنر بسیار محبوب است تا آن‌جا که در سال 2001، انجمن نویسندگان متون دانشگاهی هم جایزۀ مک‌گافی و هم «تکستی» را برای ویرایش یازدهم به این کتاب اعطا کرد. نسخۀ دوازدهم کتاب هنر در گذر زمان را مؤسسه‌ای به نام هلن گاردنر، با تحقیقات و پژوهش‌های جدید بازنویسی و به روز کرد و این کتاب تبدیل به یک پروژۀ هنری با تصاویر رنگی بیشتری شد. هیچ کتابی در زمینۀ تاریخ هنر چنین منبع جامع و کاملی نبوده است. بعلاوه یک بستۀ کمکی به نسخۀ آخر کتاب هنر در گذر زمان اضافه شده است که دارای ابزارهای فراوان برای افزایش تجربۀ دانشجویان هنر است. این کتاب به مدت چند دهه مرجع تاریخی استاندارد برای دانشجویان هنر سراسر جهان بوده و مرجعیت آن تا به امروز ادامه داشته است.

میزان فروش کتاب

در دهه‌های 1920 و 1930 در آمریکا بیش از 260 هزار نسخه از دو چاپ اولیۀ کتاب هنر در گذر زمان به فروش رفت که رقم بالایی محسوب می‌شد.

فهرست مطالب کتاب هنر در گذر زمان

• پیشگفتار
• دیباچه
• بخش یکم: دنیای کهن
• بخش دوم: سده‌های میانه
• بخش سوم: رنسانس و باروک
• بخش چهارم: دنیای نوین
• بخش پنجم: دنیای غیر اروپایی
• روش‌های تهیه نقشه و مقطع
• واژه‌نامه
• کتابنامه 
• فهرست راهنما

اگر از خواندن کتاب هنر در گذر زمان لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

کتاب هنر در گذر زمان هلن گاردنر منبعی بسیار غنی برای تاریخ هنر به ویژه برای دانشجویان و استادان محسوب می‌شود. این کتاب زیبا است و مطالب زیادی را در باب تاریخ هنر در بر می‌گیرد. متن و جلوه‌های تصویری کتاب دلپذیر است و برای مرور کلی تاریخ هنر و به طور کلی تاریخ جهان کتابی مطلوب به شمار می‌رود. اگر از خواندن این کتاب لذت بردید به شما پیشنهاد می‌کنیم کتاب‌های زیر را نیز بخوانید.

• دیدار با ونسان ون گوگ اثر کارولینه برونسه که در آن برخی از مشهورترین نقاشی‌های ونسان ون گوگ به چاپ رسیده و نویسنده توضیح می‌دهد که چگونه مراحل زندگی، تجربیات و احساسات او در این نقاشی‌ها مشهود است.

• کتاب تاریخ هنر اثر ارنست گامبریچ مورخ هنر اتریشی - انگلیسی که یکی از گسترده‌ترین، معروف‌ترین، محبوب‌ترین و مهم‌ترین کتب تاریخ هنر محسوب می‌شود و بیش از هفت دهه است که از پرفروش‌ترین کتاب‌های هنری جهان است.

• کتاب شب پُرستاره داستانی مصور و جذاب دربارهٔ تاریخ هنر است. نویسنده در این کتاب از زندگی هنرمندان، شاهکارهای هنری و جنبش‌های هنری هزاران سال پیش تا به امروز صحبت کرده است. با این کتاب به چهل‌هزار سالِ پیش و دنیای هیجان‌انگیز هنر سفر کنید.

دربارۀ هلن گاردنر‌: مورخ هنر و مدرس آمریکایی

کتاب هنر در گذر زمان اثر هلن گاردنر

هلن گاردنر در سال 1878 به دنیا آمد و در سال 1946 درگذشت. او مورخ هنر و مدرس آمریکایی بود. گادرنر در سال 1901 با مدرک زبان لاتین و یونانی از دانشگاه شیکاگو فارغ‌التحصیل شد. ابتدا معلم و بعداً دستیار مدیر مدرسۀ کلاسیک بروکس شد. در سال 1915 برای تحصیل در رشتۀ تاریخ هنر در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه شیکاگو ثبت‌نام کرد. در سال 1917 مدرک کارشناسی ارشدش را گرفت و بین سال‌های 1917 تا 18 بورسیۀ بخش تاریخ هنر شد و تا سال 1922 به گذراندن دوره‌های آموزشی در این زمینه ادامه داد. حدود سال 1919 رئیس بخش عکس- اسلاید کتابخانۀ رایسون شد. در سال 1920 سخنران بخش هنر دانشگاه شیکاگو شد و در سال 1922 از شغل خود در کتابخانه استعفا داد تا تمام وقتش را به تدریس و توسعۀ برنامۀ درسی تاریخ هنر اختصاص دهد. کمبود یک کتاب درسی تک جلدی جامع دربارۀ تاریخ هنر، گاردنر را بر آن داشت تا خودش کتابی بنویسد و کتابش، هنر در گذر زمان از نظر خوانایی، گسترش پوشش و تصویرسازی از سایر کتب موجود در این زمینه پیشی گرفت. بیش از دویست و شصت هزار نسخه از دو نسخۀ اولیۀ کتاب هنر در گذر زمان به فروش رفت. در سال 1929 گاردنر، استادیار بخش هنر دانشگاه شیکاگو شد و در سال 1933 استاد و رئیس بخش تاریخ هنر شد. در سال 1943 بازنشسته شد و به‌رغم افت سلامتی‌اش موفق شد کار بر روی ویرایش سوم کتاب هنر در گذر زمان را تکمیل کند که در سال 1948 منتشر شد.

دربارۀ محمد تقی فرامرزی: مترجم کتاب هنر در گذر زمان

محمد تقی فرامرزی در سال 1325 و در زنجان به دنیا آمد. او مترجم، محقق و نویسندۀ ایرانی است. دورۀ تحصیلش را در تهران گذارند و مدرک کارشناسی‌اش را در رشتۀ زبان انگلیسی در سال 1349 از دانشگاه تهران دریافت کرد. مدرک کارشناسی‌ ارشدش را در رشتۀ کتابداری از دانشگاه تهران گرفت و سپس در سال 1352 کار ترجمه را با کتاب مسایل زیبایی‌شناسی و هنر شروع کرد. دو سال سرپرست مترجمان سازمان بین‌المللی کار و سازمان ملل ایتالیا و چند کشور دیگر بود. در طی این دو سال از موزه‌ها و مراکز فرهنگی این کشورها نیز بازدید کرد و در این کشورها بیشتر با زبان انگلیسی آشنا شد. در سال 1356 به ایران بازگشت و سرویراستار بخش کتاب‌های مصور شرکت انتشاراتی دانش نو شد. برای آشنایی بیشتر به اصول و روش‌های پیشرفتۀ تألیف، پژوهش، ویرایش و سازماندهی انتشارات کتاب‌های مصور به آمریکا رفت. تدوین دایره‌المعارف تاریخ جهان زیر نظر محمد تقی فرامرزی و تعدادی از مترجمان و ویراستاران کشور صورت گرفت.

هنر در گذر زمان

آثار ترجمه‌شدۀ محمد تقی فرامرزی:

·         دربارۀ ادبیات

·         تاریخ رئالیسم

·         فلسفۀ هنر معاصر

·         آریایی‌ها

·         پیرمرد و دریا

·         فلسفۀ تاریخ هنر

·         تاریخچۀ تقریباً همه چیز

·         تاریخ هنر جهان

·         تاریخ (بررسی نظریه‌هایی دربارۀ تاریخ)

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (1)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • ریحانه محمدحسنی
    • پاسخ به نظر

    کاغذش گلاسه نیست☹

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی