تاریخ هنر

(366)

9,800,000ریال

8,820,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
30648

علاقه مندان به این کتاب
217

می‌خواهند کتاب را بخوانند
11

کسانی که پیشنهاد می کنند
48

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب تاریخ هنر

انتشارات نی منتشر کرد:
تاریخ هنر گامبریج یکی از مشهورترین و پرخواستارترین کتاب‌هایی است که تاکنون درباره‌ی هنر نگاشته شده است. این کتاب همچون مدخلی برای ورود به دنیای هنر، از نخستین تجربه‌ی هنری انسان در نقش‌پردازی داخل غارها گرفته تا واپسین آثار هنری امروز جهان، در پنجاه سال گذشته رقیب و همتایی نداشته است. خوانندگان از هر گروه سنی و زمینه‌ی فرهنگی در سراسر عالم، کتاب ارنست گامبریچ را شاهکاری مسلم دانسته‌اند که دانش و خرد را، با بهره‌گیری از استعداد فوق‌العاده‌ی خویش در انتقال مفاهیم ظریف و پیچیده درهم آمیخته است. این تاریخ هنر، پسندیدگی ماندگار خود را به سلاست و روانی شیوه‌ی نگارش، و نیز چیره‌دستی نگارنده‌ی فاضل و متفکر آن در تحلیل‌های روشن و خواندنی رخدادهای هنر جهان، وامدار است.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

    • نوع کالا
    • دسته بندی
    • موضوع اصلی
    • موضوع فرعی
    • نویسنده
    • مترجم
    • نشر
    • شابک
    • زبان کتاب
    • قطع کتاب
    • جلد کتاب
    • تعداد صفحه
    • وزن
    • نوبت چاپ
    • سال انتشار
    • فارسی
    • وزیری
    • گالینگور
    • 674 صفحه
    • 1638 گرم
    • 17
    • 1403

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

تاریخ هنر 

کتاب تاریخ هنر گامبریج


بخشی از کتاب تاریخ هنر از زبان نویسنده:
«در واقع من فکر نمی‌کنم برای دوست داشتن یک مجسمه یا تابلو دلایل نادرستی وجود داشته باشد. شخصی ممکن است یک تابلوی منظره را به جهت آنکه یادآور وطنش است دوست داشته باشد یا از تصویر چهره‌ای به علت آنکه یکی از دوستانش را به یادش می‌آورد خوشش بیاد. هیچ اشکالی از این بابت وجود ندارد. همۀ ما هنگامی که تابلویی را می‌نگریم صدها چیز ممکن است به یادمان بیاید که بر دوست‌داشتن‌ها و دوست‌نداشتن‌هایمان تأثیر بگذارد.»

تاریخ هنر بیشتر بر سرگذشت هنرهای تجسمی، نمایشی، شنیداری و کلامی تمرکز دارد و به سیر تحول آثار تاریخی در گذر تاریخ می‌پردازد. می‌توان گفت که تاریخ هنر از آثار هنری غارنشینان و نقاشی و مجسمه‌های بدوی شروع شده که به ده‌ها هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. بعلاوه تاریخ هنر را از لحاظ جغرافیایی و منطقه‌ای می‌توان به دسته‌های مختلف تقسیم کرد. هنر خاور باستان در سرزمین‌های خاورمیانه و هندوستان، هنر یونان باستان و روم باستان، هنر بیزانس، هنر اسلامی، هنر خاور دور، هنر قرون وسطا و دورۀ رنسانس از جمله دسته‌بندی‌های تاریخ هنر هستند. عصر حاضر در دوران هنر نوگرا به سر می‌برد. 

کتاب تاریخ هنر نوشتۀ ارنست گامبریج، مورخ هنر اتریشی-انگلیسی است که اولین بار در سال 1950 منتشر شد. این کتاب یکی از گسترده‌ترین، معروف‌ترین، محبوب‌ترین و مهم‌ترین کتب تاریخ محسوب می‌شود و بیش از چهار دهه است که از پرفروش‌ترین کتاب‌های هنری جهان بوده است. این کتاب در سال 1995 دوباره طراحی شد. تصاویر کتاب رنگی شدند و کیفیت‌شان بالا رفت. متن کتاب اصلاح و به روز شد و تعدادی از جدیدترین هنرمندان مهم تاریخ در این کتاب گنجانده شدند. فهرست کتاب نیز گسترش یافت و به‌روز شد و نقشه‌ها و نمودارهای کتاب دوباره ترسیم شدند. این کتاب اثری مهم در روانشناسی ادراک است که بر روی متفکرانی همچون کارلو گینزبورگ، نلسون گودمن، اومبرتو اکو و توماس کوهن تأثیر گذاشت. 

معرفی کتاب تاریخ هنر اثر ارنست گامبریج 

کتاب تاریخ هنر اثر ارنست گامبریج با ترجمۀ علی رامین یکی از گسترده‌ترین مقدمه‌ها بر شناخت هنرهای تجسمی شناخته می‌شود. ارنست گامبریج استادی حقیقی است که دانش و خرد را با موهبتی منحصربه‌فرد برای انتقال عشق عمیقش به تاریخ و هنر ترکیب کرده است و در این کتاب به بررسی تاریخ هنر از دوران باستان تا عصر مدرن پرداخته است. کتاب تاریخ هنر با هدف مقدمه‌ای بر تاریخ هنرهای تجسمی ابتدا برای خوانندگان جوان نوشته شد و پس از انتشار بیش از هفت میلیون نسخه از آن به فروش رفت و تبدیل به پرفروش‌ترین کتاب هنری تمام دوران شد و به بیش از 30 زبان زندۀ دنیا ترجمه شد. این کتاب در فهرست 100 کتاب برتر غیرداستانی تاریخی تایم قرار دارد.

خلاصه کتاب

کتاب تاریخ هنر پس از مقدمۀ نویسنده، به 27 فصل تقسیم می‌شود که هر فصل به یک دورۀ زمانی از تاریخ هنر در یک یا چند زمینۀ فرهنگی یا جغرافیایی می‌پردازد و در فصل پایانی کتاب آخرین تحولات هنرهای تجسمی به طور خلاصه ذکر شده است. نویسنده در فصل اول، هنر ماقبل تاریخ و فرهنگ‌های بومی را بررسی کرده است. چهار فصل بعدی کتاب به فرهنگ‌های باستانی بزرگ به ویژه یونان و روم اختصاص دارد. از فصل هشتم گامبریج شروع به تمرکز بر هنر اروپای مرکزی می‌کند و در فصل بیست و چهار که به هنر اواخر قرن 18 و اوایل قرن 19 انگلستان، فرانسه و آمریکا می‌پردازد به دیدگاه جهان‌شمول خود درباره تاریخ هنر برمی‌گردد. 

یکی از ویژگی‌های قابل توجۀ کتاب تاریخ هنر، تعداد تصاویری است که در آن وجود دارد. به‌طوری که بیش از 50 درصد از صفحات کتاب به عکس‌های رنگی از نقاشی‌ها، طراحی‌ها، معماری‌ها و مجسمه‌ها اختصاص داده شده است. در مقدمۀ کتاب گامبریج توضیح می‌دهد که هیچ اثر هنری که عکسی از آن در دسترس نبوده در این کتاب گنجانده نشده است. در دو جملۀ اول این کتاب که بسیار معروف شده نویسنده ذکر کرده است: «در واقع چیزی به عنوان هنر مطلق وجود ندارد، فقط هنرمندان وجود دارند.» گامبریج بعداً دربارۀ این دو خط توضیح داد و گفت که او «هنر» را بر اساس ریشۀ لاتین آن به معنای «مهارت» تعریف می‌کند.

خواندن کتاب تاریخ هنر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

خوانندگان در هر سن و پیشینه‌ای مجذوب سادگی و وضوح نوشتار کتاب تاریخ هنر می‌شوند. چه دانشجوی رشتۀ هنر باشید و چه علاقه داشته باشید تنها با تاریخ هنر طی دوران مختلف آشنا شوید، خواندن کتاب تاریخ هنر را به شما توصیه می‌کنیم.

درباره نویسنده کتاب تاریخ هنر

کتاب تاریخ هنر گامبریج

سر ارنست هانس یوزف گامبریج، مورخ هنر اتریشی الاصل بود که در سال 1909 به دنیا آمد و در سال 2001 از دنیا رفت. او در سال 1936 به انگلستان رفت و در سال 1947 شهروند انگلیسی شد و بیشتر عمر کاری‌اش را در بریتانیا گذراند. گامبریج نویسندۀ بسیاری از آثار تاریخ فرهنگی و تاریخ هنر است. قابل توجه‌ترین کتاب این نویسنده همین کتاب تاریخ هنر است. گامبریج در وین و یک خانوادۀ طبقه متوسط یهودی به دنیا آمد که با موسیقی و هنر انس داشتند. پدرش وکیل و مادرش پیانیست برجسته‌ای بود. رادولف سرکین نوازنده شهیر پیانو دوست نزدیک خانوادگی‌شان بود. بنابراین گامبریج از همان ابتدا با عشق و دانش عمیقی نسبت به موسیقی کلاسیک بزرگ شد و خودش یک نوازندۀ ماهر ویولن سل هم بود. 

او در دانشگاه وین تحصیل کرد و در آن‌جا تاریخ هنر را زیر نظر هانس تیتزه، کارل ماریا سوبودا و یوزف اترزیکوفسکی آموخت. پایان‌نامۀ دکترایش را با کمک فون شلوسر تکمیل کرد. سپس برای کمک به ارنست کریس، که در‌آن زمان نگهبان هنرهای تزئینی یک موزه‌ در اتریش بود دعوت شد. در سال 1936 با الیزه هلر، شاگرد مادرش که خود پیانیست ماهری بود ازدواج کرد. تنها فرزندشان ریچارد گامبریج در سال 1937 به دنیا آمد و هندشناس معروفی شد. ارنست گامبریج اولین کتابش را با نام «تاریخ کوچک جهان» به زبان آلمانی در سال 1936 برای کودکان و نوجوانان منتشر کرد که به سرعت پرفروش شد اما نازی‌ها کتاب را به دلیل صلح‌طلبی زیادش، ممنوع کردند.

در سال 1936 به بریتانیا گریخت تا دستیار پژوهشی موسسۀ واربورگ دانشگاه لندن شود. طی جنگ جهانی دوم برای بی‌بی‌سی کار می‌کرد و برنامه‌های رادیویی آلمان را تحت نظر داشت. هنگامی که در سال 1945 سمفونی هفتم بروکنر که برای مرگ ریچارد واگنر نوشته شده بود از رادیو پخش شد گامبریج فهمید که آدولف هیتلر مُرده است و بلافاصله این خبر را به چرچیل رساند. گامبریج در سال 1945 به موسسۀ واربورگ بازگشت و در آن‌جا ابتدا پژوهشگر ارشد شد و سرانجام در سال 1959 استاد تاریخ سنت کلاسیک و مدیر مؤسسه شد. او در سال 1960 به عضویت آکادمی بریتانیا درآمد و در سال 1972 عنوان شوالیه دریافت کرد. کارش را در دانشگاه لندن و تا زمان مرگش یعنی سال 2001 ادامه داد. از جمله افتخارات دیگرش می‌توان به دریافت جایزۀ گوته در سال 1994 و جایزۀ بالزان برای تاریخ هنر غرب در سال 1985 اشاره کرد.

واکنش ها به کتاب تاریخ هنر

پی‌یر روزنبرگ، رئیس موزۀ لوور دربارۀ تاریخ هنر ارنست گامبریج می‌گوید: «این کتاب از چنان شهرتی برخوردار است که می‌توان آن را با مونالیزای لئوناردو داوینچی قیاس کرد؛ این کتاب آموزش و لذت را در هم می‌آمیزد.»

کریستوفر فری‌لینگ، استاد تاریخ فرهنگ در رویال کالج لندن تاریخ هنر گامبریج را تأثیرگذارترین کتابی می‌داند که در نیم قرن گذشته راه ورود اهل تحصیل، هنرپژوهان و هنرمندان را به عالم هنر هموار کرده است. او می‌گوید: « این کتابی ممتاز است که به قلم مورخی بزرگ نگاشته شده است.»

بیل مک گرگور، رئيس گالری ملی لندن می‌گوید: «شیوۀ اندیشیدن من دربارۀ تابلوهای نقاشی مانند دیگر مورخان هم‌نسل من، تا حد زیادی تحت تأثیر آثار گامبریج شکل گرفته است. من نیز مانند میلیون‌ها انسان دیگر، کتاب تاریخ هنر گامبریج را خوانده‌ام و آن را چونان نقشۀ کشوری بزرگ و پهناور می‌دانم که به کمک آن می‌توان با اعتماد به‌نفس و تکیه بر خویش، ناشناخته‌ها را کشف کرد و در راه‌های ناپیموده گام نهاد.»

امتیازات

کتاب تاریخ هنر از سایت آمازون امتیاز 4.7 از 5 و از سایت گودریدز امتیاز 4 از 5 را به دست آورده است.

حواشی حول محور کتاب

این کتاب در فهرست 100 کتاب برتر غیرداستانی تاریخی تایم قرار دارد.

کتاب تاریخ هنر ارنست گامبریج از جمله کتاب‌های درسی عمده در اغلب دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشورهای پنج قارۀ جهان در زمینۀ تاریخ هنر بوده است و کمتر کتابی در باب تاریخ و نقد هنر در نیم قرن گذشته به رشتۀ تحریر در آمده است که از این کتاب به عنوان منبعی معتبر و قابل رجوع یاد نکرده باشد.

میزان فروش کتاب

پس از انتشار بیش از هفت میلیون نسخه از کتاب تاریخ هنر به فروش رفت و تبدیل به پرفروش‌ترین کتاب هنری تمام دوران شد.

کتاب تاریخ هنر گامبریج

اگر از خواندن این کتاب لذت بردید، به شما پیشنهاد می‌کنیم کتاب هنر در گذر زمان را نیز بخوانید.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (13)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • پوریا انوری
    • پاسخ به نظر

    حیف که تصاویرش سانسور داره

  • تصویر کاربر

    • مهدا طباطبایی
    • پاسخ به نظر

    سلام ببخشید توی چاپ جدیدش هم کاغذاش رنگی و گلاسه هست

  • تصویر کاربر

    • علی مهماندوست
    • پاسخ به نظر

    کتابی بسیار خوب برای علاقه مندان به هنر. همچنین این کتاب یک منبع معتبر و ارزشمند برای دانشجویان رشته هنر در ایران و جهان است.در این کتاب از اولین آثار هنری تاریخ انسان در نقش پردازی غارها تا آخرین آثار جهان امروز(البته چند دهه گذشته)را مشاهده و مطالعه میکنید.همچنین علاوه بر آشنایی با سیر هنر در طول تاریخ،دید عمیق تری هم نسبت به هنر پیدا خواهید کرد.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی