نیک سرشت

(3)
نویسنده:

2,350,000ریال

1,880,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
1775

علاقه مندان به این کتاب
15

می‌خواهند کتاب را بخوانند
2

کسانی که پیشنهاد می کنند
2

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب نیک سرشت

انتشارات میلکان منتشر کرد:
می‌دانید دلتان می‌خواهد چه جور والدی باشید اما نمی‌دانید چطور؟ نیک سرشت به شما کمک می‌کند این خلأ را پر کنید
بگذارید فرضیه‌ام را درباره‌ی شمای والد و فرزندانتان به اشتراک بگذارم همه‌ی شما والدین نیک سرشت هستید حتی زمانی که فرزندتان را بچه (ننر خطاب می‌کنید همچنان نیک سرشت هستید وقتی فرزندتان خراب کردن برج چوبی خواهر کوچکترش را انکار می‌کند با این که شاهد وقوعش بوده‌اید، او همچنان نیک سرشت است وقتی می‌گویم نیک سرشت به این معنی است که همه‌ی ما در جوهره‌ی وجودی‌مان دل رحم دوست داشتنی و سخاوتمندیم.
اصل نیکی باطنی بستر تمامی کارهای من است من بر این باورم که بچه‌ها و والدین نیک سرشتاند و همین امر به من اجازه می‌دهد درباره چرایی رفتارهای بدشان کنجکاو باشم این کنجکاوی به من امکان پرورش چهارچوب و راهکارهایی را می‌دهد که در تغییر مؤثرند. در کتاب، حاضر هیچ چیز به اهمیت این اصل نیست این اساس تمامی چیزهای پیش روست؛ چون به محض این که به خودمان بگوییم: «خیلی خب آروم باش… من نیک سرشتم… بچهم هم نیک سرشته…» متفاوت از زمانی مداخله می‌کنیم که اجازه می‌دادیم استیصال و خشم تصمیم‌هایمان را تعیین کنند.

از متن کتاب: سالهاست شیوه‌های تربیتی متفاوتی به والدین عرضه می‌شود که نتیجه‌ی مطلوبی در پی ندارند تنبیه و، پاداش به کارگیری وقفه‌ی کوتاه نمودارهای شکل دار برچسبی نادیده گرفتن و… همگی تمرکزشان بر رفتار و شکل دهی آن است نه پرورش انسان این رویکردها مهارت‌های لازم برای زندگی را به کودک یاد نمی‌دهند یا پاسخی به نیازهای عاطفی پیچیده‌اش نیستند مشکلات دوران کودکی خودِ والدین را هم اگر اضافه کنیم، قابل درک است که چرا بیشتر پدر مادرها احساس درماندگی و فرسودگی دارند یا فکر می‌کنند سررشته‌ی امور را از دست داده و نگراناند کودکانشان را درست بار نیاورند دکتر بکی با سابقه‌ی طولانی فعالیت در حوزه‌ی روان شناسی بالینی در نیک سرشت فلسفه والدگری خود را با راهکاری عملی مطرح کرده است تا بتوانید از وضعیت تردید و خودسر زنشگری دور شده و به اعتماد به نفس و رهبری مقتدرانه برسید.

«فرزندپروری مهمترین شغلی است که تا به حال داشته‌ایم با این وجود کمترین آموزش را برای آن می‌بینیم نیک سرشت کتابی است که دلم می‌خواست هنگام بزرگ کردن بچه‌هایم آن را می‌داشتم؛ و خیلی خوشحالم که آنها در حالی که فرزندانشان را بزرگ می‌کنند آن را دارند.» - دکتر ریچارد شوارتز
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب نیک سرشت اثر بکی کندی

امتیاز در گودریدز: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

نیک سرشت از سایت گودریدز امتیاز 4.6 از 5 را دریافت کرده است.

امتیاز در آمازون: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

نیک سرشت از سایت آمازون امتیاز 4.8 از 5 را دریافت کرده است.

معرفی کتاب نیک سرشت:

نیک سرشت اثر دکتر بکی کندی متخصص سرشناس فرزندپروری است. این کتاب در سال 2022 منتشر و به محض انتشار پرفروش‌ترین کتاب وال‌استریت ژورنال و یواِس‌اِی تودی شد. طی چندین سال گذشته دکتر بکی کندی جرقهٔ یک انقلاب تربیتی را زده است. میلیون‌ها والد که دائما به‌دنبالِ توصیه‌هایی غیرعملی بودند یا احساس خوبی نسبت به تربیت فرزندان خود نداشتند، با رویکرد قدرتمند و مؤثر دکتر بکی زندگی‌شان تغییر کرد. دکتر بکی در این رویکرد مدلی را توسعه داد و ارتباط با فرزندان را بر اصلاح آن‌ها اولویت دانست و استراتژی‌های علمی خود برای فرزندپروری را در کتاب نیک سرشت با علاقه‌مندان و والدین به اشتراک گذاشت.

واکنش‌های جهانی به کتاب نیک سرشت:

«این کتاب برای هر پدر و مادری است که تابه‌حال تحت فشار قابل توجه‌ای مبارزه کرده‌اند، درواقع این یعنی همهٔ ما. کتاب نیک‌سرشت نه‌تنها یک راهنمای عاقلانه و عملی برای تربیت بچه‌هایی انعطاف‌پذیر و از نظر عاطفی سالم است، بلکه منبعی حمایتی برای والدینی است که به شقفت بیشتر و استرس کمتری نیاز دارند. دکتر بکی، متخصص فرزندپروری و تربیت فرزندان باهوش و متفکر است و کتابی نوشته که همهٔ والدین منتظر آن بودند.» - ایو رودسکی، نویسندهٔ پرفروش نیویورک تایمز

«دکتر بکی عمیقاً در حال تغییر روشی است که ما با آن فرزندان خود را تربیت می‌کردیم و تربیت شده‌ایم. اثر نوآورانهٔ او به والدین نشان می‌دهد که چگونه باورها و رفتارهای موروثی را به چالش بکشیم و الگوی چگونگی درک ما از پویایی خانواده را تغییر می‌دهد. اثر او گواه این است که ما می‌توانیم پدر و مادری باشیم که می‌خواهیم و این‌که همهٔ ما از درون نیک‌سرشت هستیم.» - گَبی برنشتاین، نویسنده

«دکتر بکی به والدین می‌آموزد که پایه و اساس تربیت فرزند ایجاد یک رابطهٔ مستحکم با فرزندشان و ارائهٔ فضل به خود در این راه است. کتاب نیک‌سرشت کتابی جذاب و به‌موقع است که والدین می‌توانند در هر مرحله از رشد فرزندشان، از نوزادی گرفته تا بزرگسالی، به آن روی آورند و ارتباط با فرزندشان را شکل داده یا تغییر دهند.» - ندرا گلاور تواب، نویسنده

«هشدار: خواندن این کتاب ممکن است شما را تبدیل به پدر و مادر بهتری کند. چه در تلاش باشید که کودک نوپای‌تان آرام شود و چه در تلاش باشید با فرزند نوجوان‌تان ارتباط برقرار کنید، این کتاب به شما کمک می‌کند. بکی چشمه‌ای از خِرد است و تعادل ایده‌آلی بین غرایز شما و به چالش کشیدن آن در واکنش‌ نشان دادن ایجاد می‌کند.» - آدام گرنت، نویسندهٔ کتاب دوباره فکر کن

چرا باید کتاب نیک سرشت را بخوانیم؟

اگر شما این کتاب را برای خواندن انتخاب کرده‌اید، یعنی نقش چرخه‌شکن را تقبل کردید، کسی که می‌گوید الگوهای مخرب مشخص با شما متوقف می‌‌شوند. شما مایل هستید بار نسل‌های پیش از خود را به دوش بکشید و مسیر را برای نسل‌های پیش‌رو تغییر دهید. کتاب نیک‌سرشت یک منبع جامع برای نسلی از والدین است که به دنبال راهی جدید برای تربیت فرزندان خود هستند و درعین حال دوست دارند اعتمادبه‌نفس و انعطاف‌پذیری خود به عنوان یک والد را افزایش دهند.

جملات درخشانی از کتاب نیک سرشت:

«بگذارید فرضیه‌ای را که دربارهٔ شما و بچه‌هایتان دارم به اشتراک بگذارم: همهٔ شما نیک‌سرشت هستید. هنگامی که فرزندتان را «یه بچه ننر» خطاب می‌کنید، همچنان نیک‌سرشت هستید. هنگامی که فرزندتان خراب‌کردن برج چوبی خواهر کوچک‌ترش را انکار می‌کند (گرچه شاهد وقوعش بودید)، او همچنان نیک‌سرشت است. وقتی می‌گویم «نیک‌سرشت»، به این معنی است که همهٔ ما در جوهره‌مان، دل‌رحم، دوست‌داشتنی و سخاوتمندیم. اصل نیکی باطنی بستر تمامی کارهای من است. من بر این باورم که بچه‌ها و والدین نیک سرشت‌اند و همین امر به من اجازه می‌دهد دربارهٔ «چرایی» رفتارهای بدشان کنجکاو باشم. این کنجکاوی به من امکان پرورش چارچوب و راهکارهایی را می‌دهد که در تغییر مؤثرند. در کتاب حاضر، هیچ‌چیزی به اهمیت این اصل نیست. این اساس تمامی چیزهای پیش‌روست؛ زیرا به‌ محض این‌که به خودمان بگوییم «خیلی خب، آروم باش... من نیک‌سرشتم... بچه‌م هم نیک‌سرشته...» متفاوت از زمانی مداخله می‌کنیم که اجازه می‌دادیم استیصال و خشم تصمیم‌هایمان را تعیین کنند. قسمت سخت ماجرا این است که اختیارات را به‌دست استیصال و خشم سپردن بسیار راحت است. درحالی‌که هیچ والدی نمی‌خواهد به فرزندانش بدبین یا منفی‌نگر باشد یا بدترین تصور را دربارهٔ فرزندانش داشته باشد. هنگامی که درگیرودار دوران سخت والدگری هستیم، طبیعی است که براساس فرضیهٔ بدی باطنی (عمدتاً ناآگاهانه) عمل کنیم.»

«تصور کنید نیکی باطنی شما را قادر می‌سازد رهبر مقتدر خانواده‌تان باشید؛ زیرا وقتی به خوبیِ فرزندتان اطمینان دارید، به توانایی‌شان در «خوب» رفتار کردن و کار درست را انجام‌دادن ایمان دارید و مادامی که باور دارید توانمندید، می‌توانید راه را نشانشان دهید. این نوع از رهبری چیزی است که هر فرزندی به‌دنبال آن است، کسی که می‌توانند به او برای هدایت به مسیر درست اعتماد کنند. این چیزی است که باعث می‌شود احساس امنیت کنند، آرامش یابند و تعدیل و تاب‌آوری عاطفی‌شان را کنترل کنند. فراهم‌آوردن فضایی امن برای تلاش‌کردن و شکست‌خوردن، بدون نگرانی از این‌که «بد» دیده شوند، چیزی است که به فرزندانتان اجازهٔ یادگیری و رشد و درنهایت حس هم‌بستگی بیشتر با شما را می‌دهد. شاید این دیدگاهی بدیهی به‌نظر برسد. معلوم است که بچه‌هایتان نیک‌سرشت‌اند. هر چه باشد شما عاشق فرزندانتان هستید. اگر نمی‌خواستید نیکی باطنی‌شان را بپرورانید، درحال خواندن این کتاب نبودید، اما عمل‌کردن براساس نگرشی «نیک‌سرشت» می‌تواند سخت‌تر از آنچه به‌نظر می‌رسد باشد؛ به‌ویژه در شرایط سخت یا پرتنشِ بازگشتن به دیدگاهی نامهربان، آسان و حتی غیرارادی؛ به دو دلیل اساسی: ۱) ما به‌صورت تکاملی به سوگیری منفی‌نگر متصل شده‌ایم؛ به این معنا که به آنچه برای فرزندانمان (یا خودمان یا والدینمان یا جهان به‌طور کل) سخت‌تر است توجه بیشتری می‌کنیم تا آنچه نتیجه‌بخش‌تر است.»

«حالا این را در نظر می‌گیریم: همهٔ ما خراب‌کاری می‌کنیم. همهٔ ما، در هر سنی، لحظه‌های سختی داریم که در آن به‌نحوی رفتار می‌کنیم که چندان ایدئال نیست، اما به‌ویژه در سال‌های نخستمان تأثیرگذارند؛ زیرا بدن‌هایمان براساس این که والدینمان در لحظه‌های سخت ما چگونه درباره‌مان فکر می‌کنند و واکنش نشان می‌دهند شروع می‌کنند به مخابرهٔ این که چگونه دربارهٔ لحظه‌های سخت فکر می‌کنیم و به آن واکنش نشان می‌دهیم. به بیانی دیگر، نحوهٔ صحبت‌کردن ما با خودمان، وقتی درحال کشمکش درونی هستیم، خودگوییِ «خیلی احساساتی نباش»، «دارم شلوغش می‌کنم»،‌ «خیلی احمقم»، «در عوض دارم تمام تلاشم رو می‌کنم» یا «فقط دلم می‌خواد دیده بشم» وابسته به این است که والدینمان در زمان کشمکش درونی‌مان چگونه با ما صحبت یا رفتار کرده‌اند. این بدان معناست که بررسی دقیق پاسخ‌هایمان به سؤال «بعدش چه اتفاقی می‌افته؟» برای درک ساختار مداربندی بدنمان ضروری است. منظور از «مداربندی» چیست؟ در سال‌های نخست زندگی‌مان بدن ما می‌آموزد که تحت چه شرایطی عشق و توجه و درک و عاطفه را دریافت می‌کنیم و تحت چه شرایطی طرد، مجازات و تنها رها می‌شویم؛ «داده‌»ای که در این راستا جمع‌آوری می‌کند برای بقایمان ضروری است؛ زیرا به حداکثر رساندن وابستگی به مراقبانمان هدف اصلی فرزند عاجزِ خردسال است.»

در کتاب نیک سرشت چه می‌خوانیم؟

مدت‌هاست که والدین در سراسر دنیا از روشی یکسان برای فرزندپروری استفاده می‌کنند که چندان مؤثر نبوده است. مثلاً اکثر والدین سعی می‌کنند اگر فرزندشان کار خوبی کرد به او پاداش بدهند یا زمان استراحتی برای او درنظر بگیرند تا بتواند بازی کند و اگر مرتکب خطایی شود او را از بازی یا وسایلش محروم می‌کنند. بسیاری از رویکردهایِ محبوبِ این والدین مبتنی بر شکل‌دادن به رفتار هستند نه تربیت انسان. این رویکردها هیچ‌کدام به کودکان کمک نمی‌کند تا مهارت‌هایی را که در آینده در زندگی به‌ آن‌ها نیاز دارند پرورش دهند یا نیازهای پیچیدهٔ عاطفی‌شان را برطرف نمی‌سازند. به تمام این موارد، روابط پیچیدهٔ والدین یا نحوهٔ تربیت خودشان را نیز اضافه کنید و به همین راحتی متوجه می‌‌شوید که چرا بسیاری از والدین گیج و سردرگم می‌شوند و احساس خستگی و فرسودگی دارند و فکر می‌کنند در تربیت فرزندان‌شان ناموفق هستند. دکتر بکی در کتاب نیک‌سرشت فلسفهٔ فرزندپروری خود را با استراتژی‌های علمی به اشتراک گذاشته است تا به والدین کمک کند از عدم اطمینان و سرزنش خود دست بردارند. دکتر بکی در این کتاب به والدین نشان می‌دهد که چطور می‌توانند دیدگاه خود به موقعیت‌های مختلف مثل رقابت بین خواهر و برادر، اضطراب جدایی، عصبانیت و بسیاری موارد دیگر را تغییر دهند.

بخشی از فهرست مطالبِ کتاب نیک سرشت

بخش یکم: اصول والدگری دکتر بکی
• فصل یکم: نیک‌سرشت
• فصل دوم: دو حقیقت وجود دارد
• فصل سوم: وظایف خود را بشناس
• فصل چهارم: سال‌های نخست مهم‌اند
• فصل پنجم: خیلی دیر نیست
• فصل ششم: تاب‌آوری>خوشحالی
• فصل هفتم: رفتار دریچه است
• فصل هشتم: شرم را کم و ارتباط را زیاد کنید
• فصل نهم: حقیقت را بگویید
• فصل دهم: خودمراقبتی
بخش دوم: ساختن ارتباط و بررسی رفتارها
• فصل یکم: نیک‌سرشت
• فصل دوم: دو حقیقت وجود دارد
• فصل سوم: وظایف خود را بشناس
• فصل چهارم: سال‌های نخست مهم‌اند
• فصل پنجم: خیلی دیر نیست
• فصل ششم: تاب‌آوری>خوشحالی
• فصل هفتم: رفتار دریچه است
• فصل هشتم: شرم را کم و ارتباط را زیاد کنید
• فصل نهم: حقیقت را بگویید
• فصل دهم: خودمراقبتی

اگر از خواندن کتاب نیک سرشت لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

• کتاب به دور از تنش اثر ندرا گلاور تواب مددکار اجتماعی و روان‌درمانگر آمریکایی است. او به شکل متناوب و هر روزه با افرادی سروکار دارد که برای داشتن ارتباط سالم و مرزبندی با اجتماع دچار بحران شده‌اند. فلسفهٔ او این است که فقدان مرزها زیربنای بیشتر مسائل مربوط به رابطه است و موهبت او کمک به مردم برای ایجاد روابط سالم با خود و دیگران است. او در این کتاب از راهنمای مدیریت روابط ناسالم خانوادگی می‌گوید و به شما نشان می‌دهد که چطور می‌توانید از درگیری‌های گذشتهٔ خانواده‌تان بگذرید و به روش‌ خودتان زندگی کنید.

• کتابی که آرزو میکنید والدینتان خوانده بودند اثر فیلپا پری رواندرمانگر مشهور است. او در این کتاب از نکات، شگردها یا ترفندهای فرزندپروری نمی‌گوید، درعوض به شما نشان می‌دهد چطور می‌توانید با فرزندانتان ارتباط برقرار کنید و ارتباطی خوب و مؤثر با آن‌ها داشته باشید و از چه رفتارهایی دوری کنید.

•  کتاب والدین سمی اثر سوزان فوروارد درمانگر برجستهٔ آمریکایی است. دکتر فوروارد در این کتاب نشان می‌دهد که والد یا والدین سمی چه کسانی هستند و چرا پشت‌سرگذاشتن و نادیده گرفتن والدین سمی برای بسیاری از افراد دشوار است و در آینده چه بلایی بر سر کودکانی می‌آید که با والدین سمی بزرگ شده‌اند و چنین افرادی در بزرگسالی چطور باید خود را درمان کنند.

دربارۀ بکی کندی‌: روانشناس آمریکایی

نیک سرشت

دکتر بکی کندی با نام اصلی ربکا کندی، روان‌شناس بالینی آمریکایی و مؤسس و مدیر اجرایی شرکت «نیک‌سرشت» است؛ یک سرویس مشاورهٔ آنلاین که در آن به والدین در تربیت فرزندان‌شان کمک می‌کنند. مجلهٔ تایم او را «نجواگر والدین» نامید و به‌خاطر نوشتن کتابِ نیک‌سرشت پرفروش‌ترین نویسندهٔ نیویورک تایمز شد. کندی در شهرستان وستچستر در نیویورک بزرگ شد و مدرک کارشناسی‌اش را در رشتهٔ روانشناسی و روابط انسانی از دانشگاه دوک و مدرک دکترایش را در رشتهٔ روانشناسی بالینی از دانشگاه کلمبیا اخذ کرد. در سال 2020 و در آغاز همه‌گیری کووید 19، او یک حساب اینستاگرام با عنوان «نیک‌سرشت» را راه‌اندازی کرد و در سال 2021 شرکت خود را با همین نام تأسیس کرد. ایده‌های اساسی پشتِ رویکرد روان‌شناختی دکتر کندی این است که باید فرض کنیم همهٔ ما از درون نیک‌سرشت هستیم و کودکان نیز موجودات عاطفی پیچیده‌ای مانند بزرگسالان هستند.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (5)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • هنگامه مارالی
    • پاسخ به نظر

    این کتاب یه راهنمایی دلسوزانه و مبتنی بر تحقیقات روانشناختی برای همهٔ والدینی هستش که دوست دارن با فرزنداشون به درستی ارتباط برقرار کنن و یه محیط حمایتی برای رشد فرزنداشون فراهم کنن.

  • تصویر کاربر

    • برهان جعفری
    • پاسخ به نظر

    کتابی بی‌نقص و فوق‌العاده متفکرانه. حتی اگه بچه ندارید این کتاب رو بخونید تا الگوهای تکراری والدینتون رو روی فرزندتون به کار نبرید و این چرخهٔ اشتباه رو بشکنید. ترجمهٔ کتاب هم خیلی خوب بود.

  • تصویر کاربر

    • نگار آذرشب
    • پاسخ به نظر

    این کتاب برای اون والدینی هست که حسابی با بچه‌‌هاشون درگیر هستن، مستأصل شدن و نمی‌دونن چی‌کار کنن. اگر بچه‌هاتون مشکلات رفتاری زیادی دارن، حتماً این کتاب رو بخونید.

  • 1
  • 2

بریده ای از کتاب (5)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • هنگامه مارالی
    • 0

    یافتن سخاوتمندانه‌ترین تفسیر به والدین می‌آموزد به آنچه درون فرزندشان در حال رخ‌دادن است توجه کنند (احساسات بزرگ، نگرانی‌های بزرگ، امیال بزرگ، عواطف بزرگ) تا به آنچه بیرون از فرزندشان درحال رخ‌ دادن است (حرف‌های سلمبه یا گاهی رفتارهای سنگین).

  • تصویر کاربر

    • برهان جعفری
    • 0

    بسیاری از نصیحت‌های والدگری بر تداوم این فرضیهٔ بدی باطنی متکی است که بر کنترل‌کردن بچه‌ها به‌جای اعتمادکردن به آن‌ها، فرستادنشان به اتاق‌هایشان به‌جای در آغوش گرفتنشان و لقب دغل‌بازدادن به جای توجه به آن‌ها تمرکز دارد، اما من در حقیقت باور دارم که همهٔ ما نیک‌سرشتیم.

  • تصویر کاربر

    • نگار آذرشب
    • 0

    چیزی ارزشمندتر از آموختنِ یافتن خوبی نهفته در کشمکش ما وجود ندارد؛ زیرا به ظرفیت افزایش‌یافته‌ای برای تأمل و تغییر منجر می‌شود. همهٔ تصمیم‌های خوب با احساس امنیت در خودمان و محیط پیرامونمان آغاز می‌‌شوند و هیچ‌چیز بیشتر از شناخته‌شدن به علت‌ انسان‌های خوبی که واقعاً هستیم احساس امنیت ایجاد نمی‌کند.

  • 1
  • 2
عیدی