هنر رنگ ایتن

(146)
نویسنده:

3,250,000ریال

2,925,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
20538

علاقه مندان به این کتاب
79

می‌خواهند کتاب را بخوانند
3

کسانی که پیشنهاد می کنند
12

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب هنر رنگ ایتن

انتشارات یساولی منتشر کرد:
جهان بدون رنگ چه خواهد بود؟ آمیزه‌ای کدر و سرد از اشکال عاری از معنای واقعی. یوهانس ایتن بر این باور است که رنگ زندگی است زیرا دنیای بدون رنگ مرده به نظر می‌رسد. همان‌طور که شعله نور می‌آفریند، نور هم‌رنگ را می‌سازد. هم چنان‌که آهنگ صدا به کلمات رنگ و جلا می‌دهد، رنگ، آوایی روحانی را به شکل القا می‌کند.
تا کنون نظریه‌های رنگ بیشماری منتشر شده است: نظریه‌ی رنگ گوته همان‌قدر معروف است که دایره‌ی رنگ استوالت. آدولف هولتزل نیز در نظریه‌ی رنگ خود تأثیری ماندگار بر هنر مدرن گذاشته است.
اکنون یوهانس ایتن با کتاب هنر رنگ، کمکی جدید به نظریه‌های موجود عرضه می‌کند. ایتن با سرمشق قرار دادن تئوری هولتزل ، آن را در جهت نظریه‌ی اصلی خود بسط و گسترش داده است.
وی در کتاب حاضر، برای درک هنر رنگ، دو روند متفاوت را بررسی می‌کند؛ احساسات ذهنی و قوانین عینی رنگ، دو قطبی هستند که ایتن با ارائه‌ی کپی‌های رنگی، به تفسیر و توضیح آنها پرداخته است.
کلید این شناخت، در دایره ی رنگ و کنتراست های هفتگانه ی رنگ است که در صفحات داخلی کتاب آمده است. نمودهای بصری، احساسی و سمبولیک رنگ نیز با تصاویر رنگی متعدد به دقت مورد بررسی قرار گرفته است.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب هنر رنگ ایتن اثر یوهانس ایتن

امتیاز در گودریدز: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب هنر رنگ ایتن از سایت گودریدز امتیاز 4.2 از 5 را دریافت کرده است.

امتیاز در آمازون: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب هنر رنگ ایتن از سایت آمازون امتیاز 4.2 از 5 را دریافت کرده است.

معرفی کتاب هنر رنگ ایتن:

کتاب هنر رنگ ایتن نوشتۀ یوهان ایتن، نقاش، طراح، مدرس، نویسنده و نظریه‌پرداز اکسپرسیونیست سوئیسی است که اولین بار در سال 1961 منتشر شد. یوهان ایتن تمام زندگی‌اش به رنگ و مسائل آن توجۀ ویژه‌ای داشت و بین سال‌های 1913 تا 1916 توانست در محفل آدولف هولزل، نظریۀ رنگ اشتوتگارت مبتنی بر چرخۀ رنگ را یاد بگیرد. نظریۀ چرخۀ رنگ یوهانس ایتن شامل ۱۲ رنگ می‌شود. او نظریۀ هنری خود و مطالعات فشردۀ تمام نظریه‌های رنگ موجود را آزمایش و اصلاح کرد و در نهایت کتاب هنر رنگ را خلق کرد.

چرا باید کتاب هنر رنگ ایتن را بخوانیم؟

در این کتاب یوهانس ایتن به زبان ساده و روان نظریه و مبانی رنگ‌ها را برای علاقه‌مندان به هنر و رنگ توضیح داده است بنابراین خواندن کتاب هنر رنگ ایتن را به هنردوستان، دانشجویان رشته‌های هنری مثل گرافیک،‌ طراحی لباس، معماری داخلی و کسانی که در کارهای هنری فعالیت می‌کنند پیشنهاد می‌کنیم.

جملات درخشانی از کتاب هنر رنگ ایتن:

«نقاشان رومانسک و اوایل گوتیک، در نقاشی‌های دیواری و لوحه‌های خود، رنگ‌ها را به صورت نمادین به کار می‌بردند و سعی می‌کردند از درجات تیره‌روشنی واضح و بدون ابهام استفاده کنند. آن‌ها به جای سایه‌های فراوان و تنوعات رنگی، در جست‌وجوی نمودهای ساده و واضح نمادین بودند. با فرم نیز به همین ترتیب عمل می‌کردند. جیونو و پیروان مکتب سینز شاید اولین نقاشانی باشند که خصوصیت فردی انسان را با فرم و رنگ نشان داده‌اند و بنابراین تحولی را شروع کردند که منجر به تأثیرگذاری بر روی گروهی از نقاشان اروپایی قرن پانزده، شانزده و هفده شد که بر روی شخصیت‌ها کار می‌کردند. در نیمه‌ی اول قرن پانزده، برادران هوبرت و یان واان آیک به ایجاد نوعی کمپوزیسیون پرداختند که در آن، شخص یا اشیاء با رنگ واقعی خود نشان داده می‌شدند. آن‌ها این رنگ‌های واقعی را از طریق تن‌های تیره و روشن، و خالص و ناخالص برای ایجاد تصاویر رئالیستی پدید می‌آوردند که به طبیعت خیلی نزدیک بود.»

«ال گره‌کو (1614-1545) یکی از شاگردان تی‌سین است. او سطوح رنگارنگ استاد را به سطوحی بزرگ و اکسپرسیو بدل می‌کرد. رنگ‌های عجیب و اغلب تکان‌دهنده‌ي او دیگر رنگ واقعی اشیاء را نشان نمی‌دهد، بلکه انتزاعی و مناسب و درخور نیازهای روانی-اکسپرسیوی موضوع است. به همین علت است که ال گره‌کو را پیشتاز هنر انتزاعی در نقاشی به‌ حساب می‌آورند. سطوح رنگی او در زمره‌ی مقوله‌های عینی قرار ندارد. آن‌ها به صورت پلی‌فونی‌های تصویری صِرف، سازمان‌بندی شده‌اند. گرونه‌والد (1528-1475) همین مسأله را یک قرن قبل حل کرده بود. او به جای سایه‌های ال گره‌کو که دارای مرز مشخصند، و از خصوصیات آن‌ها وجود تن‌های خاکستری و سیاه است، رنگ را در مقابل رنگ قرار می‌داد. او از طریق آن‌چه «تسلط عینی بر دنیای رنگ» نامیده می‌شود، رنگ‌های مناسب هر موضوع تصویری را کشف کرد.»

تحلیلی بر کتاب هنر رنگ ایتن‌:

رنگ عنصری از هنر است و در واقع زمانی تولید می‌شود که نور با برخورد به یک شیء، به چشم منعکس می‌شود. رنگ در عالم طبیعت همیشه به نور بستگی دارد. همۀ نورهای رنگی از تجزیۀ نور سفید خورشید به وجود آمده‌اند و رنگ‌های قرمز، زد و آبی رنگ‌های اصلی محسوب می‌شوند. با عبور نور خورشید از منشور، نور تجزیه می‌شود و به صورت طیف‌ رنگ‌های رنگین‌کمان دیده می‌شود. وقتی در هنر پای رنگ به میان می‌آید منظور ترکیب افزایش رنگ، ترکیب کاهش رنگ، ساخت و معنای رنگ، ادراک و مفهوم رنگ در هنرهای بصری است. کتاب هنر رنگ ایتن مبانی رنگ هنر تجسمی است. ایتن که با نوآوری‌هایش در رنگ و مبانی هنر تأثیر بسزا و عمیقی بر هنر گذاشت، در این کتاب به تحلیل و مبانی رنگ‌ها با توجه به نقاشی‌های تاریخ هنر پرداخته است. تعالیم این کتاب مبتنی بر نظریۀ زیبایی‌شناختی رنگ است که از تجربۀ و درک مستقیم نقاش نشأت گرفته است. بدون رنگ چه بلایی بر سر دنیا خواهد آمد؟ آمیزه‌ای کدر و سرد، عاری از اشکال و درک واقعی خواهد بود.

در کتاب هنر رنگ ایتن چه می‌خوانیم؟

یوهانس ایتن در فصل نظریۀ اکسپرسیون رنگ به ارزش‌های ذهنی و احساسی که با رنگ بیان شده‌اند پرداخته است. کلید شناخت رنگ‌ها در دایرۀ رنگ و کنتراست‌های هفتگانۀ رنگ است. نویسنده در این کتاب نموهادی بصری، احساسی و سمبولیک رنگ را با تصاویر رنگی متعدد به دقت مورد بررسی قرار داده است. فصل مهم دیگر کتاب هنر رنگ ایتن نظریۀ امپرسیون رنگ است که بیشتر مربوط به نمودهای رنگ در طبیعت می‌شود و مهم‌تر از آن کمپزیسیون است که دربرگیرندۀ اهداف نظریۀ رنگ برای یک هنرمند خلاق است. برای یک نقاش بیشتر نمود رنگ تعیین کننده است نا ذات آن، چون نمود رنگ آن چیزی است که در واقع چشم مخاطب می‌بیند. نقاش ممکن است تمام تدبیرهای کمپوزیسیونی رنگ و فرم را بداند اما در نهایت اگر از الهام بهره‌ای نبرده باشد به جایی نرسد.

فهرست مطالب کتاب هنر رنگ ایتن

• مقدمه
• فیزیک رنگ
• ذات رنگ و نمود رنگ
• هماهنگی رنگ‌ها
• کیفیت ذهنی رنگ
• نظریه‌ی طرح رنگ
• دایره‌ی دوازده رنگ
• کنتراست‌های هفتگانه‌ی رنگ
• کنتراست فام
• کنتراست تیره‌روشنی
• کنتراست سرد و گرم
• کنتراست مکمل
• کنتراست هم‌زمانی
• کنتراست اشباع
• کنتراست وسعت
• ترکیب رنگ
• کره‌ی رنگ و ستاره‌ی رنگ
• هماهنگی رنگ و انواع آن
• فرم و رنگ
• نمود فضایی رنگ‌ها
• نظریه‌ی امپرسیون رنگ 
• نظریه‌ی اکسپرسیون رنگ
• کمپوزیسیون
• گفتار آخر کتاب

اگر از کتاب هنر رنگ ایتن لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

یوهانس ایتن بر این باور بود که رنگ زندگی است چون دنیای بدون رنگ مُرده به نظر می‌رسد. در این کتاب ایتن توضیح کاملی دربارۀ رنگ‌ها، ترکیب‌بندی و انرژی رنگ‌ها به خواننده داده است. نویسنده در کتاب هنر رنگ ایتن به بررسی دو رویکرد متفاوت برای درک هنر رنگ پرداخته است. احساسات ذهنی و اصول عینی رنگ دو قطبی هستند که به تفصیل در این کتاب توصیف شده‌اند. بنابراین اگر کتاب هنر رنگ ایتن را دوست داشتید، خواندن کتاب‌های زیر را نیز به شما توصیه می‌کنیم.

نظریه‌های هنر از امپرسیونیسم تا کاندینسکی اثر موشه باراش است. نویسنده در این کتاب از هنر بدوی و هنر انتزاعی صحبت کرده است. او با تحلیل مبانی معرفتی و نوشته‌های نظری بنیادگذاران این هنر، خواننده را با تحولات درون‌مایه‌های هنری و تجلیات نقش‌مایه‌های بصری در آفرینش‌های این جنبش هنری آشنا می‌کند.

هنر در گذر زمان اثر هلن گاردنر مورخ هنر و مدرس آمریکایی است. این کتاب تاریخی جامع و واضح از مطالعۀ تاریخی هنرهای تجسمی، طبقه‌بندی، توصیف، ارزیابی، تفسیر و درک محصولات هنری و توسعۀ تاریخی رشته‌های نقاشی، مجسمه‌سازی، معماری و غیره است. هر چه بخواهید دربارۀ هنر بدانید می‌توانید از کتاب هنر در گذر زمان بیاموزید. 

دربارۀ یوهانس ایتن: نقاش و نظریه‌پرداز اکسپرسیونیست

کتاب هنر رنگ ایتن

یوهانس ایتن در سال 1888 به دنیا آمد و در سال 1967 از دنیا رفت. او نقاش، طراح، مدرس، نویسنده و نظریه‌پرداز اکسپرسیونیست سوئیسی بود که با مدرسۀ هنری باهاوس در ارتباط بود. جنبش باوهاوس از جریانات مهم و تأثیرگذار قرن بیستم محسوب می‌شود. ایتن به همراه نقاشِ آلمانی-آمریکایی لیونل فاینینگر و مجسمه‌ساز آلمانی گرهارد مارکس، بخشی از هستۀ دانشگاه باوهاوس وایمار بودند. ایتن از سال 1904 تا 1908 به عنوان معلم مدرسۀ ابتدایی آموزش دید. از سال 1908 با شیوه‌های تدریس فردریش فروبل تدریس کرد. در سال 1909 در مدرسۀ هنر ژنو ثبت‌نام کرد اما تحت تأثیر مربیان آن‌جا قرار نگرفت و به برن بازگشت. در سال 1912 به ژنو بازگشت و در آن‌جا تحت نظر اوژن گیلیاد، نقاش انتزاعی آموزش دید. او به شدت تحت تأثیر آدولف هولزل و فرانتس سیژک قرار گرفت. یک مدرسۀ هنر خصوصی در وین افتتاح کرد. با استفاده از ژیمناستیک به دانشجویان کمک می‌کرد تا در مدرسه به حس آرامش برسند و بعد به تمرین هنر می‌پرداختند.

حرفه و زندگی یوهانس ایتن:

از سال 1919 تا 1922 در مدرسۀ باوهاوس تدریس می‌کرد و دورۀ مقدماتی ابتکاری را توسعه داد که قرار بود اصول اولیۀ ویژگی‌های مواد، ترکیب و رنگ را به دانشجویان آموزش دهد. ایتن تئوری هفت تضاد رنگ را ارائه کرد و تمرین‌هایی را برای آموزش این تئوری ابداع نمود. در سال 1919 از گرترود گرونو دعوت کرد تا دوره‌ای در مورد «نظریۀ هارمونی» در باوهاوس تدریس کند. این کار را برای استفاده از موسیقی و تکنیک‌های تمدد اعصاب با هدف ارتقای خلاقیت دانشجویان انجام داد. در سال 1920 از پُل کلی و گئورک موچه دعوت کرد تا در باوهاوس به او بپیوندند. در همین دوران کتاب هنر رنگ را منتشر کرد. بسیاری طی سالیان تحت تأثیر آثارش قرار گرفته‌اند. کریستوفر نولان در فیلم شوالیۀ تاریکی برمی‌خیزد چندین بار به ایتن اشاره می‌کند و او را عامل اثرگذار هنری مهم برای فیلمش می‌داند. مطالعات یوهانس ایتن در مورد پالت‌های رنگی و تعامل رنگ‌ها مستقیماً بر جنیش Op Art و سایر حرکات پایۀ انتزاعی رنگ تأثیر گذاشت. مدت کوتاهی پس از مرگ او، نامش وارد صنعت لوازم آرایشی شد و با نام با فصل رنگ من محبوبیت پیدا کرد. امروزه متخصصان زیبایی با استفاده از تجزیه و تحلیل یوهانس ایتن به کار خود ادامه می‌دهند.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (1)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • مجید نوروزی
    • پاسخ به نظر

    متاسفانه کتاب سانسور شده و نقاشی 25 ام که reclining odalisque هست از کتاب حذف شده.‌به امید روزهایی بهتر.

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی