30بوک
کتاب عمومی
ادبیات
رمان خارجی
راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب

راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب

(18)
نویسنده:

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
10225

علاقه مندان به این کتاب
151

می‌خواهند کتاب را بخوانند
22

کسانی که پیشنهاد می کنند
32

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
1

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب

انتشارات نون منتشر کرد:
«تریلری منسجم، به‌شدت خواندنی، با طرح داستانی بسیار جذاب.» - گاردین
«راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب» اولین کتاب هالی جکسون، نویسندۀ جوان بریتانیایی، است. او با این رمان توانست به نامی آشنا در ژانر معمایی تبدیل شود و کتابش خیلی زود در فهرست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز قرار گرفت و چندین هفتۀ متوالی رتبۀ اول را از آن خود کرد.
پنج سال پیش، دختری به نام آندی بل به قتل رسیده. پلیس باور دارد که سال سینگ این کار را کرده است. همۀ مردم شهر همین باور را دارند. پرونده بسته شده است... اما پیپ فیتز آموبی که در همین شهر کوچک که قتل در آن اتفاق افتاده بزرگ شده از این موضوع مطمیٔن نیست. او این پرونده را به‌عنوان موضوع پروژۀ سال آخر مدرسه‌اش انتخاب می‌کند و شروع به پرده برداشتن از رازهایی می‌کند که فردی در شهر می‌خواهد پنهان بمانند؛ اگر قاتل واقعی هنوز آن بیرون است، برای دور نگه داشتن پیپ از واقعیت تا کجا پیش می‌رود؟
«راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب» رمانی است با پایان غیر قابل حدس، پر از معما و سؤال، که با بهره‌گیری از زبانی ساده و گاه طنزآمیز قتلی رازآلود را به زیبایی هر چه تمام‌تر روایت می‌کند. این رمان به زبان‌های گوناگون ترجمه شده و در سال 2020 نامزد بهترین رمان معمایی از نگاه خوانندگان گودریدز بوده است.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب اثر هالی جکسون

امتیاز در گودریدز: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب از سایت گودریدز امتیاز 4.4 از 5 را دریافت کرده است.

امتیاز در آمازون: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب از سایت آمازون امتیاز 4.5 از 5 را دریافت کرده است.

جوایزی که رمان راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب از آن خود کرده است:

• بهترین کتاب انجمن کتابخانه‌های آمریکا در سال 2021
• نامزد دریافت جایزۀ منتخب کاربران گودریدز برای بهترین داستان‌های نوجوانان در سال 2020
• برندۀ فهرست نهایی جایزۀ کتاب برای نوجوانان در سال 2020
• برندۀ جایزۀ کتاب بریتانیا برای بهترین کتاب داستانی کودک و نوجوان در سال 2020

معرفی رمان راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب:

هالی جکسون نویسندۀ رمان‌های معمایی، جنایی و هیجان‌انگیز است. اولین کتاب از مجموعه داستان‌های راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب او در سال 2019 منتشر شد. دنبالۀ این مجموعه با عنوان «دختر خوب، خون بد» در سال 2020 منتشر شد و دنبالۀ دو جلد قبلی با عنوان «خوب مثل مرده‌ها» در سال 2021 منتشر شد.

چرا نوجوانان باید این کتاب را بخوانند؟

کتاب راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب یک رمان معمایی و جنایی بی‌نهایت سرگرم‌کننده و جذاب برای نوجوانان است. نوجوانانی که کتاب‌های جنایی و معمایی مثل نانسی درو را خوانده‌اند یا به این نوع کتاب‌ها علاقه دارند از خواندن این کتاب لذت خواهند برد و با معمای کتاب بسیار سرگرم خواهند شد.

جملات درخشانی از کتاب راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب:

«پیپ می‌دانست آن‌ها کجا زندگی می‌کنند. در لیتل کیلتون. همه می‌دانستند آن‌ها کجا زندگی می‌کنند. خانه‌شان در شهر مثل خانه‌های تسخیرشده بود؛ هنگام گذر از کنارش، سرعت قدم‌های مردم بیشتر و حرف در گلوهایشان خفه می‌شد. بچه‌های پر شروشور در راه بازگشت از مدرسه به خانه، دور هم جمع می‌شدند و همدیگر را شیر می‌کردند که بدوند و دروازۀ مقابل خانه را لمس کنند. اما خانه به تسخیر ارواح درنیامده بود، تنها سه فرد غمگین درونش بودند که سعی داشتند مثل سابق به زندگی‌شان ادامه دهند، خانه‌ای که در آن خبری از سوسوزدن نور یا افتادن خودبه‌خود صندلی نبود، اما با اسپری تیره‌رنگ، رویش نوشته بودند خانوادۀ آشغال و با سنگ، شیشۀ پنجره‌هایش را شکسته بودند. همیشه، برای پیپ سؤال بود که چرا آن‌ها از آنجا نرفته‌اند. نه اینکه مجبور باشند... آن‌ها مرتکب هیچ کار اشتباهی نشده بودند. ولی نمی‌دانست چطور با آن وضعیت زندگی می‌کنند. پیپ چیزهای زیادی می‌دانست. می‌دانست که هیپوپوتومونستروسسکوپیدالیوفوبیا اصطلاح تخصصی ترس از کلمات طولانی است، می‌دانست نوزادان بدون کاسۀ زانو به دنیا می‌آیند، بهترین نقل‌قول‌های افلاطون و کاتو را واژه‌به‌واژه از بر بود و همچنین، می‌دانست که بیشتر از چهار هزار نوع سیب‌زمینی وجود دارد.»

«پیپ همان‌طور که در تقلا بود تا به همهمۀ طبقۀ پایین گوش کند، حواسش از تایپ کردن با کیبورد پرت شده و انگشت اشاره‌اش روی ا و س معطل مانده بود. صدای بلندی آمد، سپس صدای قدم‌هایی محکم، سُر خوردن پنجه‌ها و خنده‌های کنترل نشدۀ پسرانه به گوش رسید. یک ثانیه بعد، همه چیز مشخص شد. صدای فریاد سرحال ویکتور از روی موکت اتاق پیپا رد شد: «جاشوآ! چرا سگه یکی از پیراهن‌های من رو پوشیده؟!» پیپ حین ذخیره کردن گزارش کارش و بستن در لپ‌تاپ، زد زیر خنده. کار هر روزشان این بود که از لحظه‌ای که پدرش از سرکار برمی‌گشت، سروصدایشان بلند می‌شد. پدرش، هیچ وقت، ساکت نبود: می‌شد پچ‌پچ‌هایش را در آن طرف اتاق شنید. صدای قهقهه‌هایش که هم‌زمان با آن‌ها دستانش را هم روی زانوانش می‌کوبید آن‌قدر بلند بود که حقیقتاً، باعث می‌شد مردم چهره درهم بکشند و هر سال، بی‌بروبرگرد، پیپ با صدای پاورچین‌پاورچین راه رفتن پدرش در طبقۀ بالا برای تحویل دادن جوراب‌های بابانوئل در شب کریسمس، از خواب بیدار می‌شد. ناپدری‌اش مخالف پروپاقرض ظرافت بود.»

«آهنگی در درونش در حال نواخته شدن بود- ضرب مشمئزکننده‌ای که پوست مچ‌ها و گردنش را می‌آزرد، آکورد خش‌دار گلو صاف کردنش و تحریر ناموزون نفسش. سپس، در لحظه‌ای وحشتناک، حواسش رفت پی نفس کشیدنش و دیگر، اصلاً نتوانست آن را نادیده بگیرد. پیپ مقابل در ورودی ایستاد و دلش خواست زودتر باز شود. در به او زل زده بود، هر ثانیه مثل شیره‌ای غلیظ و چسبناک کش می‌آمد و دقایق گویی، قصد داشتند تا ابد به درازا بکشند. چقدر از زمانی که در زده بود گذشته بود؟ وقتی دیگر نتوانست تحمل کند، ظرف عرق‌کردۀ مافین‌های تازه را از زیر بازویش درآورد و برگشت که برود. امروز، خانۀ ارواح به روی بازدیدکنندگان بسته بود و آتش ناامیدی را در او روشن کرد. تنها چند قدم دور شده بود که صدای اصطلاک و تقی به گوشش خورد. برگشت و راوی سینگ را دید که با موهای ژولیده و صورتی درهم‌رفته از روی گیجی، دم در ایستاده بود.»

تحلیلی بر رمان راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب‌:

شخصیت اصلی داستان‌های راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب، پیپ فیتز آموبی است. نوجوانی 17 ساله و دانش‌آموز دبیرستانی که در شهر خیالی لیتل کیلتون زندگی می‌کند و مانند شخصیت‌ کتاب‌های نانسی درو اثر کارولین کین، عاشق تحقیقات است. این کتاب داستانی اسرارآمیز و پر پیچ‌وخم دارد و نویسنده در آن به خانواده، شجاعت و پشتکار پرداخته است. داستان از نگاه پیپ روایت می‌شود که دیدگاهی جذاب و جالب به زندگی دارد. پیپ فوق‌العاده باهوش است و عاشق گوش‌دادن به پادکست‌ها و مستندهای جنایی است که از روی داستان‌های واقعی ساخته شده‌اند. او ذهنی خلاق و منحصربه‌فرد برای حل معماهای مختلف دارد و این ذهن خلاقش را برای کشف ماجرای قتل به کار می‌گیرد. او شجاعانه با شرایط سخت و موقعیت‌های دشوار روبه‌رو می‌شود و همین او را تبدیل به شخصیتی دوست‌داشتنی می‌کند.

خلاصه داستان راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب

همۀ شهر باور دارند که سال سینگ، دوست دخترش آندریا بِل، دانش‌آموز زیبا و محبوب مدرسه را پنج سال پیش به قتل رسانده است. سال سینگ پس از آن بلافاصله خودش را کشت و این تمام چیزی بود که مردم شهر در آن زمان باور کرده بودند. پلیس می‌داند که قتل کار سال بوده است. همه در شهر این را می‌دانند. اما پیپ که در همان شهر کوچکی بزرگ شده که قتل در آن رخ داده است، چندان مطمئن نیست. او نمی‌تواند این احساس را از خود دور کند که اتفاقات دیگری در آن روز به وقوع پیوسته است. او سال را از کودکی می‌شناخت و سال همیشه با پیپ مهربان بود. چگونه ممکن است که او یک قاتل بوده باشد؟ حالا پیپ سال آخر دبیرستان است و هنگامی که او این پروندۀ قتل را به عنوان موضوع پروژۀ پایان سال مدرسه‌اش انتخاب می‌کند کم‌کم به رازهایی پی می‌برد که شخصی در شهر به شدت می‌خواهد پنهان بمانند. او به زودی اسرار تاریکی را کشف می‌کند که شاید بتواند با آن‌ها بی‌گناهی سال را ثابت کند. اما اگر قاتل واقعی واقعاً هنوز آن بیرون باشد، تا کجا پیش خواهد رفت تا پیپ را از کشف حقیقت دور نگه دارد؟

اگر از خواندن کتاب راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

کتاب راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب یکی از بهترین کتاب‌های سال انتشارات بارنز و نوبل در سال 2020 شد. بنابراین اگر به خواندن رمان‌های جنایی علاقه‌ دارید و از خواندن کتاب راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب لذت بردید، به شما پیشنهاد می‌کنیم ادامۀ این رمان و دیگر کتاب‌های هالی جکسون را نیز مطالعه نمایید.

دختر خوب، خون بد اثر دیگری از هالی جکسون و دنبالۀ داستان‌ راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب است. پیپ هفده ساله، این بار پرونده‌ای که بسته شده بود را دوباره باز می‌کند و می‌خواهد پادکست پروندۀ قتلی که حل کرده را منتشر کند اما یکی از نزدیکانش گم می‌شود و همه چیز بهم می‌ریزد.

خوب مثل مرده‌ها دنبالۀ داستان راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب و دختر خوب، خون بد است. پیپ در این کتاب می‌خواهد به دانشگاه برود ولی هنوز درگیر تحقیقات است. پس از محبوبیت پادکست جنایی‌اش، با فردی ناشناس روبه‌رو می‌شود که مدام او را تهدید می‌کند. او متوجه می‌شود که این فرد با یک قاتل زنجیره‌ای در ارتباط است که شاید اشتباهی به زندان افتاده باشد.

بازی قتل کتابی کوتاه دربارۀ ماجراهای پیپ از هالی جکسون است. این بار پیپ قصد دارد یک معمای قتل خیالی را حل کند. پیپ در این کتاب به یک مهمانی مخصوص دعوت می‌شود که قرار است شخصیت کارآگاهی تخیلی به نام سلیا بورن را در آن بازی کند و باید تا پیش از شب معمای قتل مهمانی را حل کند.

ـ کتاب سایه‌ها اثر دیگری از الکس‌ نورث است که در آن بار دیگر به سراغ ژانر جنایی و معمایی رفته است. این کتاب دربارۀ رؤیاهایی است که در نهایت به قتل ختم می‌شوند. داستان سایه‌ها دربارۀ چند نوجوان است که دست به قتلی آیینی و وحشتناک می‌زنند. یکی از قاتل‌ها دستگیر می‌شود و دیگری، بدون هیچ ردی ناپدید می‌شود. پل آدامز که به این قتل ارتباط دارد نیز بدون این‌که به پشت سر خود نگاهی بیندازد زادگاه‌اش را ترک می‌کند تا این‌که بیست‌وپنج‌سال بعد مجبور می‌شود به خانه‌اش برگردد.

ـ کتاب اگر حقیقت این باشد اثر کالین هوور نویسندهٔ پرفروش آمریکایی است. این کتاب رازآلود و روان‌شناختی داستان دختری به نام لوئن است، نویسنده‌ای که پس از مرگ مادرش نمی‌تواند خود را از نظر مالی سرپا نگه دارد و بنابراین مجبور می‌شود پیشنهاد کاری ناراحت‌کننده‌ای را بپذیرد و با پذیرفتن این کار خود را درگیر ماجراهایی عجیب و فراموش‌نشدنی می‌کند. 

ـ کتاب دیزی دارکر پنجمین اثر آلیس فینی رمان‌نویس بریتانیایی است که در سال 2022 منتشر شد. شخصیت اصلی این رمان دیزی است که همراه با خانواده‌اش برای جشن تولد مادربزرگش به خانهٔ آن‌ها می‌روند اما خانهٔ مادربزرگ بر روی یک جزیره قرار دارد و قاتلی نیز همراه با خانواده در این جزیره است.

دربارۀ هالی جکسون: نویسندۀ بریتانیایی

راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب

هالی جکسون در سال 1992 به دنیا آمد. او نویسندۀ بریتانیایی رمان‌های جوانان است که بیشتر به‌خاطر مجموعه کتاب‌های راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب شناخته شد. جکسون در باکینگهامشایر انگلستان بزرگ شد و اولین رمانش را در سن 15 سالگی نوشت. بعدها، او در دانشگاه ناتینگهام حضور یافت و در آن‌جا ابتدا به زبان‌شناسی ادبی علاقه‌مند شد و بعد نوشتن خلاقانه خواند و توانست دانشجوی ممتاز دانشگاه شود و با مدرک کارشناسی ارشد در رشتۀ زبان انگلیسی فارغ‌التحصیل شد. مجموعه کتاب‌های راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب، از چهار رمان به نام‌های «کشف قتل از یک دختر خوب (2019)»،‌ «دختر خوب، خون بد (2020)»، «خوب مثل مرده‌ها (2021)» و «بازی قاتل (2021)» تشکیل شده است. کتاب راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب نامزد منتخب گودریدز برای داستان‌های جوانان در سال 2020 ، برندۀ بهترین کتاب‌های سال 2020، بهترین رمان  کتابفروشی بارنز و نوبل شد و در فهرست نهایی جایزۀ کتاب جوانان در سال 2021 قرار گرفت.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (13)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • مهدیه ستارزاده
    • پاسخ به نظر

    دیشب تمومش کردم و الان میخوام دو جلد بعدیش رو سفارش بدم، یکی از بهترین هاست تو ژانر جنایی و معمایی. اگه میدونستم قراره تا این حد جذبش بشم هر سه جلد رو باهم سفارش میدادم.

  • تصویر کاربر

    • علیرضا زارع
    • پاسخ به نظر

    هر چی جلو میرید خسته کننده تر میشه...پیشنهاد نمیکنم.

  • تصویر کاربر

    • nayan shourmeij
    • پاسخ به نظر

    هیجان انگیز بود

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی