قدرت شروع ناقص

(1)
نویسنده:

2,190,000ریال

1,971,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
12903

علاقه مندان به این کتاب
150

می‌خواهند کتاب را بخوانند
8

کسانی که پیشنهاد می کنند
17

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب قدرت شروع ناقص

انتشارات میلکان منتشر کرد:
درمورد شکل‌گیری شخصیت و احساس رضایت از زندگی، بعید است کسی از قدرت عادت‌ها آگاه باشد و جیمز کلییر، نویسنده‌ی کتاب پرفروش خرده‌عادت‌ها، را نشناسد و حتی مجذوب زبان ساده اما قدرتمند او نشده باشد. در قدرت شروع ناقص، برگزیده‌ای از جستارهای این نویسنده درباره‌ی موضوعات مختلفی همچون بهره‌وری، تمرکز، خلاقیت و بهبودِ زندگی گرد‌آوری شده است.
از متن کتاب:
شما فقط یک بار زندگی می‌کنید. چگونه می‌خواهید به ‌بهترین ‌شکل از آن استفاده کنید؟ اساتید بهره‌وری اغلب پیشنهاد می‌کنند به جای کارایی بر اثربخشی تمرکز کنید، یعنی کار درست را انجام دهید نه کار بیشتر.
وقتی هدفی داشته باشید (خواه راه‌اندازی کسب‌وکار باشد یا داشتن رژیم غذایی سالم یا سفر به دور دنیا) یافتن کسی که قبلاً به آن هدف دست یافته باشد و مهندسی معکوسِ استراتژیِ او کار ساده‌ و البته بسیار مفیدی است. استفاده از تجارب افراد موفق راهی عالی برای تسریع فرایند یادگیری شماست. ولی به ‌همین‌ اندازه نیز مهم است که بدانید سیستم‌ها، عادت‌ها و استراتژی‌های امروز افراد موفق احتمالاً همان‌هایی نیست که در شروع مسیرشان از آن استفاده کرده‌اند. چیزی‎که امروز برای آن‌ها بهینه است لزوماً همان چیزی نیست که شما هم برای شروع به آن نیاز دارید. بین این دو تفاوت وجود دارد.
◦ ممکن است از بازی گُلف‌تان راضی نباشید و دلیلش را گردن باشگاهی بیندازید که در آن تمرین می‌کنید، ولی حقیقت این است که شما فقط به دو سال تمرین نیاز دارید.
◦ ممکن است این‌طور استدلال کنید که بدون یک کوله‌پشتی خوب نمی‌توانید سفر راحتی داشته باشید، ولی حقیقت این است که با همان چیزهای دم‌‌دستی هم می‌توانید سفر راحتی داشته باشید.
◦ ممکن است دلیل موفقیت راهنمای کسب‌وکارتان را استفاده‌ی او از فلان نرم‌افزار بدانید، ولی احتمالاً او در شروع کارش از آن برنامه استفاده نکرده است.
وسواس درباره‌ی بهترین استراتژی، بهترین رژیم غذایی و بهترین باشگاه گلف راهی زیرکانه برای فرار از انجام کارهای سخت است.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب قدرت شروع ناقص اثر جیمز کلیر

امتیاز در گودریدز: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب قدرت شروع ناقص از سایت گودریدز امتیاز 4.4 از 5 را دریافت کرده است.

امتیاز در آمازون: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب قدرت شروع ناقص از سایت آمازون امتیاز 4.5 از 5 را دریافت کرده است.

معرفی کتاب قدرت شروع ناقص:

کتاب قدرت شروع ناقص اثری غیرداستانی از جیمز کلیر روزنامه‌نگار و نویسندۀ نیویورک تایمز و نویسندۀ کتاب پرفروش «عادت‌های اتمی» است. بیش از 7 میلیون نسخه از کتاب‌های این نویسنده در سراسر دنیا به فروش رفته و به بیش از 20 زبان زندۀ دنیا ترجمه شده‌اند. جیمز کلیر که در «عادت‌های اتمی» از تغییر کوچک‌ترین عادت‌ها صحبت می‌کرد، این بار در مقاله‌ها و داستان‌های گوناگونش به مخاطبین و علاقه‌مندان یاد می‌دهد که چطور منتظر لحظۀ عالی نمانند و از هر جایی که می‌توانند کارها و علایق‌شان را شروع کنند.

چرا باید کتاب قدرت شروع ناقص را بخوانیم؟

جیمز کلیر در کتاب قدرت شروع ناقص درمورد عادات، تصمیم‌گیری و بهبود مستمر می‌نویسد. همیشه طرفدار بهینه‌سازی و بهبود بوده و معتقد است شما نباید اجازه دهید که چنین تصوراتی در وهلۀ اول جلوی شروع کارتان را بگیرد. کتاب قدرت شروع ناقص یکی از روان‌ترین کتاب‌ها در زمینۀ موفقیت و توسعۀ فردی است که مدت‌ها در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز قرار داشت و بیش از 3 میلیون نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رسیده است. هر یک از ما برای شروع راه و بیرون آمدن از ناشناخته‌ها برنامه‌های خودمان را داریم بنابراین شما باید به خودتان اعتماد کنید! اولین و مهم‌ترین قدم برایتان رهایی از کامل بودن است. اما چطور باید این را بپذیرید و از روش‌هایی خلاقانه، عادت‌های مناسب خودتان را ایجاد کنید؟ با کتاب قدرت شروع ناقص.

جملات درخشانی از کتاب قدرت شروع ناقص:

«زیاد کتاب‌خواندن منافع بی‌شماری دارد، اما از دید من شاید مهم‌ترین فایده‌اش این باشد که خواندن یک کتاب خوب می‌تواند راهی جدید برای تفسیر تجربیات گذشته در اختیار شما قرار دهد. هر گاه مطلب جدیدی یاد می‌گیرید، مغزتان مثل نرم‌افزار همۀ داده‌های قدیمی را بر مبنای اطلاعات جدید به‌روزرسانی می‌کند. شما می‌توانید از لحظات پیشین زندگی خود درس‌های جدیدی بگیرید. به قول پاتریک اوشانسی «مطالعه گذشته را تغییر می‌دهد.» البته این حرف زمانی صحیح است که دانش و بینش حاصل از کتاب‌ها را ملکۀ ذهن‌تان کرده باشید. دانش زمانی رشد می‌کند که نهادینه شده باشد. به بیان دیگر، مهم خواندن کتاب‌های بیشتر نیست، بهره‌برداری بیشتر از آن‌هاست. البته مطالعه فقط برای کسب دانش نیست، برای سرگرمی و لذت هم هست و اتفاقاً روش خوبی برای پرکردن اوقات فراغت است. ولی موضوع این مقاله با هدف یادگیری است.»

«همۀ ایده‌های بزرگ کم‌وبیش فرایند خلاقانۀ یکسانی را پشت سر می‌گذارند و در اینجا می‌خواهیم طرز کار این فرایند را شرح دهیم. فهم این موضوع مهم است، زیرا تفکر خلاقانه مهم‌ترین مهارت ممکن برای هر کس است. تقریباً برای هر مشکلی در کار یا زندگی خود می‌توانید از راهکارهای نوآورانه، تفکر جانبی و ایده‌های خلاق کمک بگیرید. هر کس می‌تواند با استفاده از این پنج گام یاد بگیرد چگونه خلاق شود. البته این بدان معنا نیست که خلاق‌بودن کار ساده‌ای است. کشف خلاقیت درونی به شجاعت و ممارست فراوان نیاز دارد. با این‌حال، رویکردی پنج مرحله‌ای که بعدتر دربارۀ آن خواهید خواند، کمک می‌کند ابهامات این مسیر زدوده شود و در مسیری روشن برای کسب تفکر نوآور گام بردارید.»

«فرآیند خلاقانۀ فردریک یوجین آیوز که به خلق صنعت جدید چاپی انجامید نمونۀ کامل و عملی پنج گامِ بالا است. در گام اول، آیوز شروع کرد به جمع‌آوری اطلاعات، او دو سال شاگرد یک چاپخانه بود و چهار سال دیگر در یک آزمایشگاه عکاسی کنار دانشگاه کرنل به کار مشغول شد. این تجربیات به آیوز مقدار زیادی اطلاعات داد و کمک کرد که بتواند بین عکاسی و چاپ پیوند برقرار کند. در گام دوم، آیوز به صورت ذهنی چیزی را که آموخته بود بررسی کرد. او تا سال 1878 تقریباً همۀ زمانش را صرف تجربه و یادگیری روش‌های جدید کرد. دائماً با ترکیب ایده‌های موجود سعی می‌کرد ایده‌ها و روش‌های جدیدی خلق کند. در گام سوم، از مشکل فاصله گرفت. آیوز، قبل از آن‌که جرقۀ ایده جدید در ذهنش روشن شود، چند ساعتی خوابید. می‌توان چالش‌های خلاقانه را حتی مدت بیشتری کنار گذاشت. صرف‌نظر از این‌که چقدر از مشکل فاصله گرفته‌اید، باید در طول این زمان کار سرگرم‌کننده‌ای انجام دهید که مشکل کاملاً از ذهن شما خارج شود.»

شروع ناقص یعنی چه؟

همۀ افراد در زندگی هدف مشخصی ندارند اما برخی از کسانی هم که هدفی دارند ممکن است به آن نرسند و مجبور باشند تنها شاهد موفقیت افراد دیگر باشند، اما چرا؟ چون می‌خواهند استراتژی‌ها و عادت‌های افراد موفق را تقلید کنند. ممکن است این نقشۀ چندان بدی نباشد اما همیشه آن‌قدر که به نظر می‌رسد ایدۀ هوشمندانه‌ای نیست. یادگیری از افراد موفق و ایجاد عادات بر اساس تجربیات آن‌ها راهی عالی برای نگه داشتن شما در مسیر موفقیت است اما باید به خاطر داشته باشید که همۀ آن‌ روش‌ها و عادت‌هایی که افراد موفق از آن‌ها استفاده می‌کنند شاید همان روش‌هایی نباشد که راه‌شان را با آن‌ شروع کرده‌اند. برای شروع باید روی چیزهای کاملاً متفاوتی تمرکز کنید. به نظر خودتان چقدر باید خوب و عالی باشید تا کاری را شروع کنید؟ وقتی هدفی دارید -چه شروع یک کسب‌وکار، چه تغذیۀ سالم‌تر یا سفر به جاهای مختلف دنیا- نگاه کردن به فردی که قبلاً این کار را انجام داده و تکرار عمل آن شخص کار بسیار راحتی است. در برخی موارد انجام چنین کاری و استفاده از تجربیات موفق دیگران مفید است اما یادگیری با مقایسه خیلی فرق دارد.

تحلیلی بر کتابِ قدرت شروع ناقص:

به یاد داشتن این نکته ضروری‌ست که عادت‌ها و استراتژی‌هایی که فردی موفق امروزه از آن‌ها استفاده می‌کند با عادت‌ها و استراتژی‌هایی که با استفاده از آن‌ها راهش را آغاز کرده تفاوت دارد و ممکن است شما هیچ‌وقت نتوانید متوجه شوید که این فرد چطور راهش را شروع کرده و امروز به این‌جا رسیده است. شاید عادت‌ها و استراتژی‌های آن‌ها به درد شما نخورد. استفاده از تجربیات دیگران عالی است اما مقایسۀ موقعیت خودتان با کسی که الان در اوج موفقیت است ممکن است باعث شود حس کنید توانایی کافی ندارید و اصلاً کارتان را شروع نکنید. ممکن است حتی فکر کنید حتماً باید چیز خاصی بخرید یا این‌که مهارت جدیدی یاد بگیرید تا بتوانید از این طریق به اهدافتان برسید اما در واقع این‌ طور نیست. مثلاً شما کارآفرین هستید و در این شرایط خیلی راحت ممکن است گرفتار کمال شوید. این امر به ویژه در شروع راه بیشتر صادق است. به طور مثال ممکن است فکر کنید اولین وب‌سایت شما بدون یک لوگوی عالی موفق نخواهد شد اما لوگوی وبلاگ جیمز کلیر فقط نام خودش است و این وبلاگ محبوب‌ترین وب‌سایت جهان است. جیمز کلیر در کتاب قدرت شروع ناقص اشتباهات شما در شروع راه را به شما یادآوری می‌کند. طبق نظر نویسنده شما فقط یک بار زندگی می‌کنید، حالا چطور می‌خواهید به بهترین شکل از این زندگی استفاده کنید؟

در کتاب قدرت شروع ناقص چه می‌خوانیم؟

در ابتدای کتاب نویسنده در مورد کارآیی در برابر اثربخشی صحبت می‌کند. همه می‌دانیم که فقط یک بار زندگی می‌کنیم اما چگونه باید به بهترین شکل از این یک بار زندگی بهره ببریم؟ پیشنهاد این است که به جای کارایی، باید بر اثربخشی تمرکز کرد. کارایی یعنی کارِ بیشتر انجام دادن اما اثربخشی دربارۀ کارِ درست انجام دادن است. پیتر دراکر، مشاور سرشناس مدیریت گفته است: «پیشرفت صرفاً به معنی بهره‌وری بیشتر نیست، بلکه به معنی بهره‌وری در انجام کارهای صحیح است.» ولی حال سؤال این نیست که چگونه باید «کارِ درست» را تشخیص داد؟ برای این منظور نویسنده دربارۀ رویکردی با عنوان اصلی پارتو مشهور به «قانون بیست هشتاد» توضیح داده است. «قانون بیست‌هشتاد» بیان می‌کند که در هر حوزۀ خاص تعداد کمی از عوامل بر بخش عمدۀ نتایج تأثیر گذاشته و نتیجه‌ به دست می‌دهد. مثلاً هشتاد درصد زمین‌های ایتالیا به بیست درصد مردم تعلق دارد یا فقط بیست درصد تیم‌ها در 75 درصد مسابقات قهرمانی اِن‌بی‌اِی برنده می‌شوند و اصلاً ضرورتی ندارد که حتماً مجموع دو عدد صد شود. مثلاً صاحبان کسب‌وکار ممکن است متوجه شوند که بخش عمدۀ درآمدشان تنها از تعداد انگشت‌شماری از مشتریان مهم به دست می‌آید. این‌جا پیشنهاد «قانون بیست‌هشتاد» این است که بهتر است بر روی سرویس‌دهی به همین اندک مشتریان تمرکز کرد. یکی دیگر از بخش‌های جذاب کتاب قدرت شروع ناقص «پنج گام فرایند خلاق» است که یک مدیر تبلیغاتی به نام جیمز وب یانگ آن را خلق کرده است. بر اساس صحبت‌های یانگ، ایده‌های نوآورانه زمانی شکل می‌گیرند که ترکیب جدیدی از اجزای پیشین به دست بیاید یا به عبارتی تفکر خلاقانه به معنای خلق ایده از هیچ نیست، بلکه همان ساخت و پرداخت دانسته‌های فعلی و استفاده از این دانسته‌ها در قالبی نو برای خلق ایده‌های جدید است.

بخشی از فهرست مطالب کتاب قدرت شروع ناقص

• قانون بیست‌هشتاد چه موقع جواب نمی‌دهد؟
• هفت راه برای بهتر به‌خاطر سپردن کتاب‌ها
• پنج گام برای داشتن مغزی خلاق‌تر
• چگونه زنجیره‌ای از عادات خوب بسازیم؟
• برنامۀ پانزده دقیقه‌ای آنتونی ترولوپ برای نوشتن بیش از چهل کتاب
• روش آی‌وی لی؛ برنامۀ پیشنهادی متخصصان برای به‌حداکثر رساندن بهره‌وری
• افسانۀ چندوظیفگی
• هیچ‌گاه قبل از ظهر ایمیل‌تان را بازبینی نکنید
• بهره‌وری از نگاهی دیگر
• راهبرد «دو لیست» وارن بافت
• ایمیل؛ قربان‌گاه زمان!
• فیزیک بهره‌وری
• چگونه بیشتر بخوانیم؟

اگر از خواندن کتابِ قدرت شروع ناقص لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

• کتاب روانشناسی حماقت حاوی جستارهایی است به قلمِ جمعی از متخصصان علوم مختلف اعم از روان‌شناسان، روان‌پزشکان، استادان حوزة ارتباطات، عصب‌شناسان، متخصصان علوم‌شناختی، روان‌درمانگران و جز آن. این افراد می‌کوشند به پرسش‌هایی پیرامون جنبه‌های گوناگون حماقت (یا خصائل هم‌خانوادۀ آن از جمله: بلاهت، سفاهت، بی‌شعوری و...) پاسخ دهند.

• کتاب عادت‌ های اتمی یا خرده عادت‌ها اثر دیگری از جیمز کلیر است. این کتاب پرفروش‌ترین کتاب در زمینۀ خودیاری است که تاکنون نوشته شده است. او در این کتاب به خوانندگان یاد می‌دهد که چطور با تغییر کوچک‌ترین عادت‌ها، عادت‌های بد خود را رها کنند.

• کتاب اسب سیاه حاصل همکاری نویسندۀ پرفروش تاد رز و اُگی اُگاس متخصص در عصب‌‌شناسی است. نویسندگان در کتاب اسب سیاه به مطالعۀ داستان زنان و مردانی پرداخته‌اند که هیچ‌کسی امیدی به آن‌ها نداشت اما در زندگی به موفقیت چشمگیری رسیده‌اند. کتاب اسب سیاه داستان رسیدن به موفقیت و کامیابی است اما از مسیری کاملاً متفاوت از آنچه همه به ما می‌گویند.

• کتاب تفکر سریع و کُند کتابی علمی اثر روانشناس و برندۀ جایزۀ نوبل اقتصاد دنیل کانمن است. نویسنده در این کتاب ما را با ذهن‌مان بیشتر آشنا می‌کند و دو سیستمی را توضیح می‌دهد که طرز تفکر ما را هدایت می‌کنند. سیستم ۱ به طور خودکار و بسیار سریع عمل می‌کند، تلاش زیادی نمی‌طلبد یا در مواردی بی‌نیاز به هرگونه تلاشی است و هیچ‌گونه حس کنترل ارادی بر آن نداریم. سیستم ۲ توجه را به فعالیت‌های ذهنی پرتلاشی که لازم دارد، نظیر محاسبات پیچیده معطوب می‌کند و بسیار کندتر، بحث‌برانگیزتر و منطقی‌تر است. 

• کتابِ زندگی‌های پنهان درون‌گرایان اثر جن گرانمن روزنامه‌نگار و معلم است که زمانی کشف کرد خودش نیز درون‌گرا است. او در این کتاب دنیای پنهان و رازهای مخفی درون‌گرایان را فاش کرده است و سعی می‌کند به درون‌گرایان نشان بدهد که رفتارشان هیچ ایرادی ندارد و به دیگران نیز نشان بدهد که برخورد درست با درون‌گرایان چیست.

• کتاب بی حدومرز اثر جیم کوییک که متخصص مشهور جهانی در زمینۀ بهبود حافظه، بهینه‌سازی مغز و یادگیری سریع است. او در این کتاب باور به محدود بودن انسان‌ها را زیر سؤال می‌برد و به خوانندگان یاد می‌دهد چطور اجازه ندهند این تفکر جلوی پیشرفت و رسیدن به رؤیاهایشان را بگیرد. این کتاب به شما کمک می‌کند ذهن خود را پرورش دهید و مغز خود را برای رسیدن به موفقیت آماده کنید.

دربارۀ جیمز کلیر: روزنامه‌نگار و نویسندهٔ آمریکایی

تصویر نویسنده کتاب قدرت شروع ناقص

جیمز کلیر روزنامه‌نگار و نویسندۀ آمریکایی شمارۀ یک نیویورک تایمز است. اولین کتاب جیمز کلیر با نام «خرده عادت‌ها یا عادت‌های اتمی» بسیار معروف شد و بیش از 7 میلیون نسخه از کتابش در سرتاسر جهان به فروش رفته و کتابش به بیش از 50 زبان ترجمه شده است. نوشته‌های جیمز کلیر در مجله‌هایی مثل تایم، نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال چاپ شده است. جیمز کلیر سخنران شرکت‌ها و مراسم‌های بزرگ است و در ماه حدود یک یا دو سخنرانی در مورد عادت‌ها و بهبود مستمر ارائه می‌کند. جیمز آغازگر ژورنال عادت و ناشر خبرنامۀ ۳-۲-۱ است. جیمز کلیر نویسندۀ شگفت‌انگیزی است. افکار و احساساتی که در نوشته‌هایش به کار می‌برد بسیار دلنشین و گیراست. جیمز کلیر در همیلتون اوهایو و در ایالات متحده به دنیا آمده است. او در سال 2008 از دانشگاه دنیسون فارغ‌التحصیل شد. به‌رغم این‌که نویسندۀ مشهوری است اطلاعات بسیار کمی در موردش وجود دارد. او در ماه می سال 2015 با کریستی بارن کلیر ازدواج کرد. جیمز همیشه سعی کرده تا زندگی شخصی‌اش را از رسانه‌های آنلاین دور نگه دارد. جیمز از سخنرانی‌ها و فروش کتاب‌هایش پول بسیار زیادی به دست می‌آورد. طبق برآوردهای سال 2015 کل دارایی خالص جیمز کلیر 72.7 میلیارد دلار بود. جیمز کلیر در اینستاگرام و توئیتر فعال است و فالوئرهای زیادی دارد. پست‌های اینستاگرامش مملو از نقل‌قول‌هایی‌ست که خودش نوشته است.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (4)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • فافا اسماعیلی
    • پاسخ به نظر

    خیلی‌ها کمالگرا هستن و منتظر فرصت مناسب می‌شینن تا یه کاری رو شروع کنن اما جیمز کلیر معتقده اصلاً به این کار نیازی نیست. هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی مرحلهٔ مهمیه که جیمز کلیر در همین مسیر کمک‌تون می‌کنه.

  • تصویر کاربر

    • برهان جعفری
    • پاسخ به نظر

    کتاب قدرت شروع ناقص از برنامه‌ریزی و تمرکز صحبت کرده و برای رسیدن بهشون بهتون راهکارهای خیلی خوبی نشون می‌ده. به‌علاوه به‌نظرم این کتاب برای کسانی که کمالگرا هستن خیلی مفید باشه.

  • تصویر کاربر

    • مریم نظری
    • پاسخ به نظر

    مجموعهٔ مقالات جیمز کلیر که بهتون کمک می‌کنه از روزتون درست استفاده کنید و بتونید نهایت بهره‌وری رو داشته باشید. متن کتاب خیلی ساده و کاربردی هستش و خوندنش ازتون وقت زیادی نمی‌گیره

  • 1
  • 2

بریده ای از کتاب (4)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • فافا اسماعیلی
    • 0

    شما فقط یک بار زندگی می‌کنید، چگونه می‌خواهید به بهترین شکل از آن استفاده کنید؟ استادان بهره‌وری اغلب پیشنهاد می‌کنند، به جای کارایی، بر اثربخشی تمرکز کنید. کارایی دربارهٔ کارِ بیشتر انجام‌دادن است، اثربخشی دربارهٔ کارِ درست‌ انجام‌دادن.

  • تصویر کاربر

    • برهان جعفری
    • 0

    در گام چهارم، جرقه‌ای در ذهن او زده شد. آیوز راه‌حل مشکل را قبل از بیدارشدن جلوی چشمانش دید (خود من، بیشتر اوقات، موقعی که برای خواب دراز می‌کشم ایده‌های مختلف به ذهنم می‌رسد. به‌محض این‌که یک روز به ذهنم استراحت می‌دهم، ناخودآگاه راه‌حل را پیدا می‌کنم).

  • تصویر کاربر

    • مریم نظری
    • 0

    یک راه ساده برای برخورد با چالش‌های خلاقانه پیروی از رویکرد پنج مرحله‌ای وب یانگ است 1) جمع‌آوری اطلاعات 2) موشکافی ذهنیِ اطلاعات 3) فاصله‌گرفتن از مشکل 4) اجازه‌دادن به ایده که به شکل طبیعی به ذهن برگردد 5) اصلاح و پختن ایده براساس بازخوردهای دنیای واقعی.

  • 1
  • 2
عیدی