تلخ و شیرین

(1)
نویسنده:

1,410,000ریال

1,269,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
5800

علاقه مندان به این کتاب
39

می‌خواهند کتاب را بخوانند
3

کسانی که پیشنهاد می کنند
5

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
1

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب تلخ و شیرین

انتشارات مون منتشر کرد:
تلخ و شیرین تمایل به حالات تمنا و سوز و اندوه است. آگاهی مبرم از گذر زمان است و لذتی عجیب خوشایند از زیبایی جهان. نیرویی كه به ما یادآور می‌شود نور و تاریكی، زایش و مرگ همواره جفت‌اند. تراژدی زندگی لاجرم با شكوهش پیوند دارد. همواره از دل هر نوسازی‌ای دوگانگی‌ها برمی‌آیند. اما از قضای روزگار، زیستن در این دوگانگی‌ها تنها راه گذر از آن‌هاست. و هدف چیزی جز این گذر نیست. تلخ و شیرین یعنی میل به وحدتء اشتیاق به وصل. تلخ وشیرین به ما یاد می‌دهد چگونه به درد واكنش نشان دهیم: باید آن را بپذیریم و بكوشیم همچون موسیقی‌دانان به هنر تبدیلش كنیم. یا به شفاء یا نوآوری یا هر چیز دیگری كه روح را بپرورد. این انگاره تبدیل درد به خلاقیت و تعالی و عشق، قلب تپنده كتاب حاضر است.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب تلخ و شیرین اثر سوزان کین


کتاب تلخ و شیرین در سال 2022 منتشر شد و حاصل مطالعات یک عمر سوزان کین است. کتاب تلخ و شیرین بر این فرض استوار است که «نور و تاریکی، تولد و مرگ، تلخ و شیرین» همیشه در کنار هم هستند. کین می‌خواهد در این کتاب به مخاطبینش یاد بدهد که احساسات مثبت و منفی را با هم بپذیرند و فشار جامعه برای همیشه مثبت بودن را فراموش کنند.

سوزان کین در کتاب اولش با نام «قدرت سکوت» که ده سال پیش از کتاب تلخ و شیرین منتشر شد،‌ این خواسته را از مخاطبانش داشت که فضایی برای افراد درونگرا باز کنند و سعی کرد نگاه دنیا را به درونگرایی تغییر بدهد. اکنون او با همان روش و ترکیبی از تحقیق، داستان و خاطره در کتاب تلخ و شیرین توضیح می‌دهد که چرا ما غم و حسرت را تجربه می‌کنیم و چه درس‌های شگفت‌انگیزی از این حالت‌های ذهنی به دست خواهیم آورد.

در کتاب تلخ و شیرین چه می‌خوانیم؟

اگر برایتان سؤال است که چرا موسیقی غمگین دوست دارید...
اگر در یک روز بارانی به آرامش می‌رسید...
اگر به موسیقی، هنر، طبیعت و زیبایی بیش از سایرین علاقه دارید و بیشتر تحت تأثیر آن‌ها قرار می‌گیرید...
پس احتمالاً همین حالا هم با حالت تلخ و شیرین ذهن خود آشنا شده‌اید.
از نظر سوزان کین تلخ و شیرین تمایل به حالت‌های مختلف مثل اشتیاق، تلخی و اندوه است. از نظر سوزان کین تمام حالت‌های مثبت و منفی زندگی همیشه در کنار هم خواهند بود و ما هر دوی این حالات را تجربه خواهیم کرد. کین نشان می‌دهد که چگونه یک حالت روحی تلخ و شیرین در واقع تبدیل به نیروی آدمی می‌شود و به ما کمک می‌کند تا در واقع مسیر زندگی خود را بیابیم.

از نظر سوزان کین واقعیت این است که اگر غم‌ها و آرزوهای خود را نپذیریم، ممکن است آن‌ها را به دیگران تحمیل کنیم یا با رفتار نامناسب‌مان باعث آزار دیگران شویم. اما اگر به این درک برسیم که همۀ انسان‌ها در زندگی درد و رنج خواهند کشید یا در حال رنج کشیدن هستند، آن‌وقت است که می‌توانیم به سمت یکدیگر برویم و به همدلی برسیم و می‌توانیم یاد بگیریم که درد خود را به خلاقیت، تعالی و ارتباط تبدیل کنیم.

فهرست مطالب کتاب تلخ و شیرین

• یادداشت نویسنده
• پیشگفتار: ویولن‌سل‌نواز سارایوو
• مقدمه: قدرت تلخ‌وشیرین
• آزمون تلخ‌وشیرین
بخش اول: اندوه و تمنا
• فصل ۱: فایدۀ غم چیست؟
• فصل ۲:‌چرا در تمنای عشق «کامل» بی‌قیدوشرط هستیم؟
• فصل ۳: آیا خلاقیت با اندوه، تمنا و تعال مرتبط است؟
• فصل ۴: چگونه با عشق از دست‌رفته کنار بیاییم؟
بخش دوم: برندگان و بازندگان
• فصل ۵: چگونه کشوری که بر این همه سوزدل استوار شده، به فرهنگ لبخندهای همیشگی تبدیل شد؟
• فصل ۶: چطور می‌توانیم در محیط‌کار و جاهای دیگر، مثبت‌اندیشی تحمیلی را پشت سر بگذاریم؟
بخش سوم: میرایی، ناپایداری و سوگواری
• فصل ۷: آیا باید سعی در زندگی جاودانه داشته باشیم؟
• فصل ۸: آیا باید سعی کنیم «بی‌خیال» اندوه و ناپایداری شویم؟
• فصل ۹: آیا درد والدین و نیاکانمان را به ارث می‌بریم؟ و در این صورت، آیا می‌توانیم پس از چندین نسل آن را دگرگون کنیم؟
• مؤخره: چطور به منزل برسیم
• دربارۀ نویسنده
• پرسش‌هایی برای بحث گروهی دربارۀ تلخ‌وشیرین
• پی‌نوشت‌ها

بریده‌هایی از کتاب تلخ و شیرین

«دوهزار سال پیش، ارسطو به این فکر بود که چرا شاعران، فیلسوفان، هنرمندان و سیاستمداران شخصیت سودازده دارند. سؤالش مبتنی بر این باور باستانی بود که بدن انسان حاوی چهار نوع خلط یا مادۀ مایع است که هم کدام با یک مزاج مرتبط‌اند: سودایی (غمگین)، دموی (شاد)، صفرایی (پرخاشگر) و بلغمی‌ (آرام). می‌گفتند مقدار نسبی این مایعات به شخصیت ما سروشکل می‌دهد. بقراط، طبیب نامدار یونان، باور داشت که انسان ایدئال از تعادل و توازن این چهار خلط برخوردار است. اما بسیاری از ما به یک جهت از آن گرایش داریم. این کتاب دربارۀ جهت سودایی است، که من اسمش را «تلخ‌وشیرین» گذاشته‌ام؛ تمایل به حالات تمنا، سوز و اندوه؛ آگاهی مبرم از گذر زمان؛ و لذتی عجیب خوشایند از زیبایی جهان. تلخ‌وشیرین به این درک نیز برمی‌گردد که نور و تاریکی، زایش و مرگ (تلخ‌وشیرین) همواره جفت‌اند. به قول آن ضرب‌المثل عربی، «روزهایی عسل، روزهایی پیاز.» تراژدی زندگی لاجرم با شکوهش پیوند دارد؛ می‌توان تمدن را از هم پاشاند و از نو بنا کرد و باز همان دوگانگی‌ها برمی‌آیند.»

«اجتماع ایدئال، مثل انسان ایدئال، تجلی هر چهار مزاج بقراطی است. اما همچون بسیاری از انسان‌ها که به یک سو گرایش می‌یابند، جوامع ما نیز دچار این یکسویگی می‌شوند. و چنان‌که در فصل ۵ خواهیم دید، فرهنگ آمریکایی را حول محور دم و صفرا سامان داده‌ایم که با سرخوشی و قدرت مرتبط‌اند. این نگرش دموی‌صفراوی یعنی جسور و آمادۀ نبرد بودن؛ چنین دیدگاهی از هدفمندیِ سرخوشانه در زندگی شخصی و خشم محقانه در فضای اینترنت تجلیل می‌کند. باید سرسخت و خوش‌بین و بی‌محابا باشیم؛ باید با اعتماد‌به‌نفس اظهارنظر کنیم؛ باید مهارت‌های میان‌فردی داشته باشیم تا دوست بیابیم و بر دیگران تأثیر بگذاریم. آمریکایی‌ها شادی را چنان ارجحیت می‌بخشند که ما جست‌وجوی آن را حتی در اسناد بنیان‌گذاری کشور نیز درج کرده‌ایم و سپس (بنا به جست‌وجوی اخیرم در آمازون) بیش از سی‌هزار کتاب دربارۀ این موضوع نیز نوشته‌ایم.».

«آدم‌های تلخ‌وشیرین، در بدترین حالتشان، دلسرد می‌شوند که دنیای کامل و زیبا تا ابد خارج از دسترس است. اما در بهترین حالت می‌کوشند تا به آن جامۀ عمل بپوشانند. تلخ‌وشیرینی خزانۀ نهفتۀ پروژه‌های عظیم، شاهکارها و قصه‌های عاشقانه است. به‌خاطر همین تمناست که سونات مهتاب می‌نوازیم و راکت به مریخ می‌فرستیم. به‌خاطر همین تمناست که رومئو ژولیت را دوست داشت، که شکسپیر داستانشان را نوشت، که هنوز پس از چند قرن ما قصه‌شان را روی صحنه می‌بریم. فرقی ندارد که مؤمنیم یا بی‌ایمان، که از طریق پی‌پی جوراب‌بلند به حقیقت می‌رسیم یا سیمون بایلز یا آگوستین قدیس. حقایق یکی‌اند. چه تمنای عشق زندگی‌مان را داشته باشیم که با ما قطع رابطه کرده، و چه آنکه هنوز رؤیای آشنا شدن با او را در سر می‌پروریم؛ چه عطش کودکیِ شادی را داشته باشیم که دیگر هرگز به آن دست نخواهیم یافت و چه عطش امری الهی.»

خواندن کتاب تلخ و شیرین را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

اگر فکر می‌کنید زندگی باید سراسر شادی باشد یا حس می‌کنید همیشه در غم و اندوه خواهید ماند، از نظر سوزان کین شما با تلخ و شیرین ذهن خود آشنا نیستید. با مطالعۀ کتاب تلخ و شیرین یاد می‌گیرید که چطور اندوه، غم و تمنا باعث کامل شدن شخصیت می‌شود.

دربارۀ نویسندۀ کتاب تلخ و شیرین

کتاب تلخ و شیرین

سوزان هورویتز کین در سال 1968 به دنیا آمد. او نویسنده و مدرس‌ آمریکایی که کتاب قدرت سکوت او در سال 2012 منتشر شد. او در این کتاب توضیح می‌دهد که دنیا و به‌خصوص فرهنگ مدرن غربی ویژگی‌ها و توانایی‌های افراد درونگرا را دست‌کم گرفته است و آن را کم ارزش می‌داند. سوزان در نیویورک بزرگ شد و در سال 1989 مدرک کارشناسی‌ ارشدش را در رشتۀ زبان انگلیسی از دانشگاه پرینستون دریافت کرد. 

امتیازات

کتاب تلخ و شیرین از سایت آمازون امتیاز 4.6 از 5 و از سایت گودریدز امتیاز 4 از 5 را دریافت کرده است.

تحلیل سی بوک از کتاب تلخ و شیرین

نشر مون کتاب تلخ و شیرین از سوزان کین را با ترجمۀ علیرضا شفیعی نسب منتشر کرده است. سوزان کین در کتاب تلخ و شیرین در واقع به مخاطبین نشان می‌دهد که زندگی کردن همان تجربه کردن تمام حالت‌های مختلف در کنار هم است.

اگر از کتاب تلخ و شیرین خوشتان آمده، این کتاب‌ها را از دست ندهید

- کتاب قدرت سکوت اثر دیگری از سوزان کین نویسندۀ آمریکایی است. او در این کتاب از درونگراهای قدرتمند تاریخ صحبت کرده است و معتقد است جامعه فقط به افراد برونگرا بها می‌دهد درحالی‌که این درونگراها بودند که تأثیر بسیاری بر تاریخ گذاشته‌اند.

- تکه هایی از یک کل منسجم اثر پونۀ مقیمی روان‌شناس و نویسندۀ ایرانی است. این کتاب دربارۀ نحوۀ خوب زیستن و رشد کردن است. پونه مقیمی بیش از هر چیز سعی دارد به خواننده آگاهی ببخشد و مسائلی همچون رنج، ناامیدی و فقدان را بررسی کند.

رازهای روانشناسی تاریک اثر ویلیام کوپر نویسندۀ انگلیسی است. نام اصلی این نویسنده هری سامرفیلد هاف بود که با نام مستعار ویلیام کوپر کتاب‌هایش را می‌نوشت. او در این کتاب با هنر روان‌شناسی تاریک به شما می‌آموزد چطوری خودتان را از دست شکارچیان عاطفی خلاص کنید و از خودتان محافظت کنید و به راحتی بر ذهن دیگران تأثیر بگذارید. 

ـ کتاب چرا گورخرها زخم معده نمی‌گیرند اثر رابرت ام. پاپولسکی است. او تلاش می‌کند در این کتاب معنایی روشن از مفهوم مبهم استرس را ارائه کند و به ساده‌ترین شکل ممکن توضیح می‌دهد که چگونه انواع هورمون‌ها و بخش‌های مختلف مغز در پاسخ به استرس فعال می‌شوند. 

کتاب خرده عادت‌ها اثر جیمز کلیر نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی است. این کتاب راهی آسان و اثبات‌شده برای ایجاد عادت های خوب و از بین بردن عادت های بد است.  نویسنده در این کتاب داستان‌ زندگی خودش را می‌گوید و به شما نشان می‌دهد چطور می‌توانید با ایجاد عادت‌های کوچک اما مستمر زندگی خود را تغییر دهید.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (1)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • فاطمه آصفی
    • پاسخ به نظر

    حتما این کتاب رو بخونین... و پیشنهاد میکنم کتاب «قدرت سکوت» رو هم از این نویسنده بخونین👌

بریده ای از کتاب (1)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • فاطمه آصفی
    • 1

    اگر کمی بیشتر برای غم احترام قائل باشیم، شاید بتوانیم آن را پلی‌ضروری برای پیوند با دیگران ببینیم.

عیدی