ترانه آبی زندگی

ترانه آبی زندگی (بررسی زندگی اجتماعی و ادبی فریدون مشیری)

(6)

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
268

علاقه مندان به این کتاب
4

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
0

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب ترانه آبی زندگی

انتشارات نگاه منتشر کرد:
زندگینامه مشیرى براساس گفته‌هاى او و خاطرات دوستان و تا حدودى آثارش نوشته شده است. در ابتدا بر آن بودم تا مقطع‌هاى مهم تاریخ اجتماعى ــ سیاسى و فرهنگى ایران را سرفصل‌هاى زندگینامه قرار دهم. اما به دلیل آن‌كه در ادوار مختلف، زندگى اجتماعى و فرهنگى مشیرى دستخوش تحولات زیادى نشد و در واقع مشیرى از 1305 تا پایان حیاتش زندگى آرامى را پشت سر گذاشته است، كوشیدم تا پیوسته و بدون تقسیم‌بندى زمانى به شرح زندگى یكى از محبوب‌ترین شعراى معاصر بپردازم.
اگر به نسبت نزدیك زندگى شاعر با شعر او اشاره مى‌كنیم، مطابقت از نوع واقعیت هنرى است. خواننده هرگز درصدد تطبیق شعر با واقعیت اجتماعى نیست، بلكه شعر را با واقعیت هنرى مطابقت مى‌دهد و این ایده، هنگامى تحقق مى‌یابد كه شاعر بتواند با هماهنگى میان اجزاء كلام، این مطابقت را به ذهن خواننده القاء كند. وقتى حافظ مى‌گوید :
آنان كه خاك را به نظر كیمیا كنند
آیا بود كه گوشه چشمى به ما كنند
خواننده مى‌تواند در انطباق با واقعیت (و در اینجا واقعیتى تاریخى) به دو شكل عمل كند. در شكل اول آن را به واقعیت اجتماعى عرضه مى‌كند. اما در شكل دوم، بیت را با واقعیت هنرى مطابقت مى‌دهد. طبق این دیدگاه، به‌راستى كسانى خاك را به نظر كیمیا مى‌كنند. این دو نوع برخورد خواننده با متن است. خواننده هوشیار مى‌داند كاركرد زبان در همه حوزه‌ها یكسان نیست. زبان علمى با واقعیت منطبق است. اما زبان هنرى مطابقتى با واقعیت اجتماعى ندارد، زیرا كاركردهاى خیالى زبان در این بخش فعال مى‌شود. حكیم نظامى در داستان شورانگیز خسرو و شیرین، فقط به رابطه عاشقانه آنان اشاره نمى‌كند. بلكه از این جزئیت به كلیت عشق دسترسى مى‌یابد.
فروشگاه اینترنتی 30 بوک

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی