نظریه فرهنگی

(0)

6,500,000ریال

5,850,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
466

علاقه مندان به این کتاب
1

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
0

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب نظریه فرهنگی

انتشارات علمی منتشر کرد:
کاربرد فرهنگ همانی است که بسیاری از انسان شناسان در نخستین دهه های سدۀ بیستم هوادارش بودند و امروزه هم در انسان شناسی نقشی اساسی دارد. این یک نوع تفسیر است که از کمترین بار ارزشی برخودار بوده و جنبه ای تحلیلی دارد. برابر با این تفسیر، «فرهنگ» را می توان در همه جا پیدا کرد و تنها در هنرهای عالی و «تمدن» غربی یافت نمی شود. آشکار است که همین سومین کاربرد فرهنگ است که ما در علوم اجتماعی معاصر با آن کار می کنیم. با این همه، حتی این مفهوم محدودشدۀ فرهنگ نیز طیف گسترده ای از تعریف های علمی اجتماعی را روا می دارد. در چهارچوب کاربرد کانونی مفهوم فرهنگ در علوم اجتماعی امروز، این مفهوم حول مضمون های زیر دور می زند:
_فرهنگ گرایش به این دارد که در نقطۀ مقابل ساختار مادی، فنی و اجتماعی قرار گیرد؛ هرچند که قبول دارد ممکن است میان این عوامل روابط تجربی پیچیده ای وجود داشته باشند. هم چنین متخصصان فرهنگ استدلال می کنند که این اصطلاح را باید به عنوان چیزی متفاوت و انتزاعی تر از یک «شیوۀ زندگی» همگانی در نظر آورد.
_فرهنگ را باید به عنوان یک قلمرو آرمانی، روحی و غیرمادی در نظر گرفت. هم چنین این مفهوم را باید به عنوان عرصۀ الگوداری از باورها، ارزش ها، نمادها، نشانه ها و گفتمان ها در نظر آورد.
_فرهنگ به عنوان پدیده ای که رابطۀ قدرتمند و پیچیده ای با عملکردها و اجراها دارد، نیز در نظر گرفته می شود. امروزه بیشتر بررسی های فرهنگی به دنبال کشف تاثیر ضوابط فرهنگی، روایت ها و گفتمان ها بر فعالیت های خاص گروه ها و افراد هستند.
_ بر «استقلال فرهنگ» تاکید می شود. واقعیت این است که فرهنگ را نمی توان به عنوان بازتاب محض نیروهای مسلط اقتصادی، توزیع قدرت یا نیازهای ساختار اجتماعی توصیف کرد.
_هر کوششی در بررسی فرهنگ باید از حیث ارزشی خنثی باشد. بررسی فرهنگ نباید محدود به هنرها باشد، بلکه باید آن را به عنوان چیزی در نظر گرفت که همۀ جنبه ها و سطوح زندگی اجتماعی را در بر می گیرد. تصورات برتری و کهتری فرهنگی در بررسی های دانشگاهی امروز تقریبا هیچ جایی ندارند.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی