30بوک
کتاب عمومی
ادبیات
شعر کلاسیک
دیوان اثیر الدین آخسیکتی

دیوان اثیر الدین آخسیکتی

(9)

6,500,000ریال

5,850,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
1355

علاقه مندان به این کتاب
12

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
2

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب دیوان اثیر الدین آخسیکتی

انتشارات اساطیر منتشر کرد:
كتاب حاضر همانطور كه از نام آن پیداست، دیوان اشعار اثیرالدین آخسیكتی می‌باشد كه مرحوم دكتر ركن‌الدین همایون فرخ ضمن افزودن شرح حال مفصل و مقایسهٔ ایشان با شاعران معاصر و بیان نظرات برخی از بزرگان ادب فارسی دربارهٔ ایشان، متن اشعار را از مقایسهٔ هشت دیوان و منتخب دو جنگ گردآوری، تصحیح و مقابله نموده است .
اثیر الدین آخسیكتی شاعر پارسی‌گوی معروف قرن ششم و منسوب به آخسیتك از فرغانه می‌باشد. او در شعرش خود را "اثیر" و "اثیر آخسیكتی" نامیده، لیكن تذكره‌نویسان از او با نام اثیرالدین آخسیكتی نام برده‌اند. او ریاضی، حكمت، طب، نجوم، منطق، فقه، اصول و کلام می دانسته و بر ادبیات عرب تسلط داشته است.
اثیرالدین در قالب‌های شعری قصیده، غزل، قطعه و رباعی شعر می‌سروده است. شعر اثیر همانطور كه شیوهٔ رایج روزگار او بوده، برخوردار از مغلق‌گویی، استعمال لغات مهجور عربی و فارسی و به كار بردن اصطلاحات فلسفی، حكمی، نجوم و الهیات می‌باشد، هرچند كه اثیر كوشیده تا آنجا كه مقدور بوده خود را از این قید برهاند و سخن خود را با زبانی ساده بیان کند.
سبك اثیر تركیبی از سبك خراسانی و عراقی می‌باشد. او با تلفیق جلال و شكوه و طنین سبك خراسانی با لطافت و روانی و ملاحت سبك عراقی، سبك جدیدی را به وجود آورده كه بسیار دلنشین و مطبوع است. او از استعارات و تشبیهات و معانی دور از ذهن خصوصاً در غزل سرایی دوری نموده است.
به نظر می‌رسد اثیر از برخی شعرا چون خاقانی، انوری ابیوردی و سنایی متأثر بوده است. او خصوصاً در غزل پیرو نحوهٔ تفكر عرفانی سنایی غزنوی می‌باشد.
و در پایان رباعی از اثیرالدین :
دل بر تو بدل نمی‌گزیند چه كنم
جز با غم تو نمی‌نشیند چه كنم

وین دیده كه امروز تو را می‌بیند
فردا که مبادا كه نه بیند چه كنم
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی