30بوک
کتاب عمومی
روانشناسی
ذهن و روح
مفاهیم کلیدی در روان شناسی سلامت

مفاهیم کلیدی در روان شناسی سلامت (مانیاهنر)

(64)

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
6445

علاقه مندان به این کتاب
48

می‌خواهند کتاب را بخوانند
8

کسانی که پیشنهاد می کنند
12

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب مفاهیم کلیدی در روان شناسی سلامت

انتشارات مانیا هنر منتشر کرد:
روان شناسی سلامت چیست؟ از کجا نشات گرفته و چگونه توسعه یافته است؟ روان شناسی سلامت چگونه از دیگر حوزه های روان شناسی متمایز میشود؟ بخش اول این کتاب به پاسخ این سوالات می پردازد. هم چنین به تشریح مفصل دیدگاه های تاریخی درباره ی سلامت و بیماری می پردازد.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

مفاهیم کلیدی در روان شناسی سلامت 

کتاب مفاهیم کلیدی در روان شناسی سلامت

روان‌شناسی سلامت در جهان و از جمله ایران رشتۀ علمی جوان و در حال رشدی است. با توجه به توسعۀ روان‌شناسی سلامت و دگرگونی رویکرد سلامت و بیماری، جامعۀ ما نیازمند بسترسازی‌های علمی و نظری و به کار بردن آن‌ها در حل مسائل مربوط به نظام بهداشتی و مراقبتی است. روان‌شناسی سلامت اصطلاحی است که برای رشته‌ای دانشگاهی به کار می‌رود. این رشته به بررسی نقش فرایندهای روانی در تجربۀ سلامت و بیماری، علل سلامت و بیماری و پیامد سلامت و بیماری می‌پردازد. روان‌شناسی سلامت قدمت زیادی ندارد. تا پیش از دهۀ هشتاد قرن بیستم، کتاب‌ها و نشریات اندکی در بررسی روان‌شناسی سلامت مشارکت داشتند. 

با آغاز قرن بیستم روان‌شناسی سلامت شروع به رشد چشمگیری کرد. انجمن‌های روانشناسی بخش‌هایی مربوط به روان‌شناسی سلامت در نشریات بین‌المللی ایجاد کردند و در حال حاضر اغلب دانشگاه‌های دنیا واحدهایی در این زمینه ارائه می‌کنند. هر چند که روان‌شناسی سلامت شاخۀ علمی جدیدی است اما در بحث‌های تاریخی پیرامون رابطۀ ذهن (یا تفکر، احساس و غیره) با تغییرات جسمی (که در بیماری‌های جسمی منعکس می‌شود) ریشه دارد. در این کتاب نویسندگان به این سؤالات و بسیاری سؤال‌های دیگر در زمینۀ روانشناسی سلامت پاسخ داده‌اند. کتاب مفاهیم کلیدی در روان شناسی سلامت اولین بار در سال 2008 منتشر شد. 

معرفی کتاب مفاهیم کلیدی در روان شناسی سلامت اثر یان پ.آلبری و مارکوس مونافو 

کتاب مفاهیم کلیدی در روان شناسی سلامت اثر یان پ.آلبری و مارکوس مونافو با ترجمۀ دکتر محدثه کاکو جویباری و دکتر احمد علیپور کتابی جامع در مورد روان‌شناسی سلامت و نظریۀ متخصصین مختلف در این زمینه است. طبق نظر نویسندگانِ کتابِ مفاهیم کلیدی در روان شناسی سلامت، توسعۀ نظریات دربارۀ ریشه و معنی واژه‌های «سلامت» و «بیماری»، منجر به شکل‌گیری رویکردهایی شد که در برگیرندۀ مهم‌ترین جزئیات این مفاهیم و همچنین تأمین‌کنندۀ شاخص‌هایی برای مطالعۀ آن‌ها است. این رویکردها به شکل‌های مختلف، مفاهیمی را به وجود می‌آورند که شاخۀ روانشناسی سلامت را تشکیل می‌دهند. 

در حالی‌که کتاب‌های فعلی در حوزۀ روانشناسی سلامت، برخی استدلال‌های مفهومی در مورد جنبه‌های مختلف این رشته را به خواننده ارائه‌ داده‌اند اما هیچ منبع واحدی تابه‌حال وجود نداشته که تجزیه‌ و تحلیل قابل دسترس، قابل هدایت و ارجاع متقابلی از مدل‌ها و ایده‌های اصلی در روانشناسی سلامت ارائه دهد. کتاب مفاهیم کلیدی در روان شناسی سلامت، تحلیلی تک مرحله‌ای از مسائل، نظریه‌ها، مدل‌ها و روش‌های کلیدی در روانشناسی سلامت است. این کتاب خواننده را قادر می‌سازد تا با طیف کاملی از رویکردها و روش‌های این حوزه درگیر شود و مهم‌تر از همه بتواند روابط بین آن‌ها را درک کند. 

احتمالاً با نفوذترین مدل معاصر پیرامون سلامت و بیماری، مدل زیستی‌روانی‌اجتماعی است که به طور کامل در این کتاب توضیح داده شده است. این مدل، عوامل زیستی، اجتماعی و روانی را به عنوان فرآیندهای فعالی که در آغاز، پیشرفت و بهبود بیماری نقش ایفا می‌کنند در نظر می‌گیرد. از نظر مدل زیستی روانی اجتماعی، ایجاد دامنه‌ای از تغییرات در حالت ساختاری مولکولی (عوامل زیستی)، حمایت اجتماعی (عوامل اجتماعی) و افکار و احساسات (عامل روانی) در کنار هم، موجب بیماری یا سلامتی می‌شوند. مدل زیستی روانی اجتماعی، یک روش کل‌نگر برای مطالعۀ سلامتی و بیماری بیان کرده و مداخله‌هایی را برای جلوگیری از بیماری و بهبود افراد بیمار طراحی کرده است.

خلاصه کتاب

در کتاب مفاهیم کلیدی در روانشناسی سلامت، نویسندگان به مفاهيم کليدی در روان‌شناسی سلامت، روش تحقيق و اندازه‌گيری، مدل‌های شناخت اجتماعی، مدل‌های زيست‌شناختی و فيزيولوژيکی، عادات و تفاوت‌های فردی، باورهای مرتبط با بيماری و باورهای نقش بيماری، بيماری‌های حاد و مزمن، رفتارهای اعتياد، مداخله و ترويج سلامت پرداخته‌اند. در فصل اول این کتاب، نویسنده نگاهی بر رویکردهای سلامت و بیماری که به توسعۀ روانشناسی سلامت به عنوان زیرشاخۀ روانشناسی به طور کلی کمک کرده، می‌اندازد. بعلاوه چگونگی مفهوم‌سازی روانشناسی سلامت و پارامترهای این رشته و همچنین اهداف و زیربنای حوزۀ مورد مطالعه را توضیح داده است. یعنی ابتدا یاد می‌گیرید که روانشناسی سلامت دقیقاً چیست، از کجا شروع شده و چگونه توسعه یافته است. نویسندگان در این کتاب پس از بررسی دیدگاه‌های سلامت و بیماری و فراهم کردن تعریفی از این حوزه یک سری مفاهیم ارائه کرده‌اند. با این مفاهیم به تشریح اصطلاحاتی پرداخته‌اند که با مطالعۀ فرآیندهای روانی، در سبب‌شناسی و درمان بیماری‌ها و پیشگیری از نتایج منفی سلامت ارتباط مستقیم دارند. ابتدا این سؤال مطرح می‌شود که رابطۀ درون‌دادهای متعدد اجتماعی از یک سو و تجربۀ نتایج منفی سلامت از سوی دیگر چیست؟ مهم‌تر از آن، نقش عوامل روانی در توصیف این رابطه چیست؟ 

در بخشی از کتاب مفاهیم کلیدی در روان شناسی سلامت می‌خوانیم:
«تعریف ماتارازو از روان‌شناسی سلامت به علت گسترده بودن و در برگرفتن همۀ ابعاد مراقبت‌های بهداشتی مورد انتقاد قرار گرفته است. طبق نظر مک‌درموت، این تعریف مشکل‌دار است زیرا بخش عمده‌ای از مفاهیم روان‌شناسی سلامت ماتارازو به روان‌شناسی بالینی برمی‌گردد. مک‌درموت تعریفی از روانشناسی سلامت بر اساس سلامت رفتار ارائه کرده است. به عقیدۀ او، روانشناسی سلامت باید به حفظ سلامتی و پیش‌گیری از بیماری در افراد سالم بپردازد و بیشتر متمرکز بر بهبود سلامتی و شناخت فرایندهای تصمیم‌‌گیری در افراد سالم باشد تا تمرکز بر درمان یا عوامل بهبودی.»

خواندن کتاب مفاهیم کلیدی در روان شناسی سلامت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

این کتاب بیشتر مناسب دانشجویان و متخصصین زمینۀ روانشناسی سلامت است اما خوانندگان معمولی نیز برای آشنایی کامل با روان‌شناسی سلامت می‌توانند کتاب مفاهیم کلیدی در روان شناسی سلامت را مطالعه نمایند.

درباره نویسندگان کتاب مفاهیم کلیدی در روان شناسی سلامت

کتاب مفاهیم کلیدی در روان شناسی سلامت

یان پ.آلبری روانشناسی را در دانشگاه ساوث بانک لندن خوانده و عضو انجمن روانشناسی بریتانیا و روانشناس خبرۀ سلامت است. او به طور گسترده در حوزۀ کلی شناخت اجتماعی فعالیت دارد و آثارش در این زمینه به چاپ رسیده است اما علاقۀ خاصی به رفتارهای اعتیادآورد و عملکرد سوگیری‌های شناختی واهی دارد. او همچنین دستیار سردبیر نشریۀ ماهانۀ انجمن روانشناسی بریتانیا است. 

مارکوس رابرت مونافو روانشناس بریتانیایی است که در سال 1972 به دنیا آمد. از سال 2010 استاد بیولوژی در دانشکدۀ روانشناسی تجربی دانشگاه بریستول بوده است. وی در سال 2015 سردبیر تحقیقات در ز مینۀ نیکوتین و دخانیات شد.

درباره مترجمین کتاب مفاهیم کلیدی در روان شناسی سلامت

دکتر محدثه کاکوجویباری دکتر تخصصی روانشناسی زوج درمانگر، شناخت درمانگر، مشاور پیش از ازدواج و همچنین مشاور کودک و نوجوان است. وی مقالاتی در رابطه با اختلالات کودکی در نشریات مختلف نوشته و کتاب‌هایی در زمینۀ فرزندپروری و روان‌درمانی ترجمه کرده است. دکتر احمد علیپور استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور است. وی مقاله‌های زیادی در زمینۀ روانشناسی سلامت ارائه داده است.

امتیازات

کتاب مفاهیم کلیدی در روان شناسی سلامت از سایت آمازون امتیاز 4 از 5 را به دست آورده است.

حواشی حول محور کتاب

سیمپسون وانگ، روانشناس یادگیری و آموزش در مورد کتاب مفاهیم کلیدی در روانشناسی سلامت می‌گوید: «این کتاب به عنوان یک تحلیل جامع و مفهومی تک مرحله‌ای از مسائل کلیدی در روانشناسی سلامت است... خوانندگان به راحتی می‌توانند در مدت زمان کوتاهی به مفاهیم کلیدی مسلط شوند و این به خوانندگان کمک می‌کند تا بتوانند راحت‌تر در این زمینه پیشرفت کنند. مسائل و مشکلات روانشناسی سلامت در مجموع مفاهیم کلیدی در روانشناسی سلامت است و یک کتاب درسی عالی در زمینۀ روانشناسی سلامت محسوب می‌شود.»

تحلیل سی بوک از کتاب مفاهیم کلیدی در روان شناسی سلامت

خوانایی کتاب و روان بودن 
روان‌شناسی سلامت یک اصطلاح کلی برای مطالعۀ آن دسته از فرآیندهای روانی است که برای درک چگونگی بهبود و حفظ سلامتی و همچنین چگونگی درمان یا در درجۀ اول پیشگیری از بیماری به کار می‌رود. کتاب مفاهیم کلیدی در روان شناسی سلامت، با تعریف جامع از روان‌شناسی سلامت به شما کمک می‌کند بیشتر با این رشته و تاریخچۀ آن آشنا شوید.

شرایط تهیه کتاب
می‌توانید کتاب مفاهیم کلیدی در روان شناسی سلامت را با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی 30بوک تهیه نمایید.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی