30بوک
کتاب عمومی
فلسفه
عمومی
برهان های صدیقین

برهان های صدیقین

(1)
نویسنده:

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
392

علاقه مندان به این کتاب
4

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
0

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب برهان های صدیقین

انتشارات موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر کرد:
همان‌طور که از زیرعنوان این اثر پیداست، دویست و بیست برهان به شیوه صدیقین بر هستی خداوند ارائه شده است. برخی از این برهان‌ها تقریر و دفاع از براهین حکما و عرفای مسلمان و بعضی از آنها از ابتکارات مؤلف کتاب است.
به‌طور خلاصه صدیقین عنوانی برای یک مجموعه از ادله اثبات خداست که در طول تاریخ فلسفه به مرور اقامه شده و در آنها واسطه اثبات، نه واقعیتی بیگانه با خداوند، بلکه عین اوست. این براهین دو دسته کلی دارند: یکی برهان‌هایی که آشکارا به مساوقت وجود با وجوب ذاتی و بالتبع به وحدت شخصی وجود منتهی می‌شوند و دیگر برهان‌هایی که آشکارا و به وضوح به چنین نتیجه‌ای منتهی نمی‌شوند. در این کتاب از دسته اول با عنوان برهان‌های فلسفی صدیقین و از دسته دوم با عنوان برهان‌های عرفانی صدیقین نام برده شده است.
برهان صدیقین از ابتکارات حکما و عرفای مسلمان است که با الهام از آیاتی نظیر «اولم یکف بربک انه علی کل شی شهید» و روایاتی مانند «یا من دل علی ذاته بذاته» به آنها دست‌یافته‌اند. غنای این براهین در چند گام قابل تبیین است که به ترتیب توسط فارابی، ابن‌سینا، عرفا، ملاصدرا و فلاسفه دوره اخیر افزوده شده است. آخرین اثری که در مورد تقریر براهین صدیقین در دسترس بود، کار میرزا مهدی آشتیانی بوده که تقریرات را به نوزده مورد رسانده است.
اما در این کتاب که ویراست دوم آن به تشویق و همت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران انجام گرفته، تفاوت‌های عمده‌ای با ویراست اول (1387) مشاهده می‌شود. از جمله: افزایش چهار تقریر دیگر، افزودن بخش تبیین یک‌ سری اصطلاحات و بیان و استدلال بر گزاره‌های زیربنایی و قواعد منطقی، عنوان‌نگاری، فهرست تفصیلی و ویرایش در متن عبارات.
انگیزه مولف دفاع از مهم‌ترین ابتکار حکما و عرفای اسلامی است که نشان می‌دهد برای وجود خداوند به عنوان یک حقیقت مستقل از حالات نفسانی، برهان‌های کاملاً منطقی و عقلانی وجود دارد و بلکه در بخش برهان‌های عرفا با بیش از پنجاه برهان ثابت شده است که اصلاً در پهنه واقعیت‌ها جز خداوند و جلوه‌های وجودی او چیز دیگری وجود ندارد. بنابراین پندار بی‌خدائی دور از شان عقل و ناسازگار با اقتضای برهان منطقی است.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی