هنر همه فریب است

(0)
نویسنده:

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
622

علاقه مندان به این کتاب
9

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
1

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب هنر همه فریب است

انتشارات مهرگان خرد منتشر کرد:
جرج اورول، پیش از هر چیز دیگری، یک مقاله نویس بود. اولین آثاری که از او چاپ شد، مقاله بودند. آخرین نوشته‌هایش بر بالین مرگ هم مقاله بودند. لابه‌لای این دو مرحله، او پیرو چیزی بود که همیشه به عنوان رسالت اصلی یک مقاله در نظر گرفته می شود؛ مطرح کردن افکاری درباره زندگی و هنر در یک فضای فشرده با یک صدای شخصی متمایز که مستقیم با خواننده صحبت می‌کند. مقاله با استعدادهای خاص اورول کاملاً سازگار بود و حتی در بهترین داستان او ردپای آن دیده می‌شود. مثلاً لابه‌لای سطور طولانی رمان 1984، ساختار سطحی رمان‌گونۀ آن در هم می‌شکند و دغدغه‌های مورد توجه این رمان نویس، با فشار از آن بیرون می‌زند.
یکی از دلایل تمایل اورول به مقاله، ماهیت انعطاف‌پذیر آن است. تمام چیزی که یک خواننده انتظار دارد این است که مقاله‌نویس بداند چه می‌خواهد بگوید و حرف جذابی برای گفتن داشته باشد، با صدایی که مختص خودش باشد. بعد از این‌ها ملاک‌هایی چون موضوع، طول مطلب، ساختار و علت وجود دارد که کاملاً متغیر هستند.
اورول در طول عمر کوتاهش متون زیادی نوشت. یک خبرنگار فعال بود و در این مجموعه مقاله‌هایش، نقدهایی از کتاب و فیلم و تئاتر و هنر و سیاست پیدا می‌کنید. او همچنین در این کتاب از تفسیرهای فرهنگی نقد ادبی، بحث سیاسی، بخش‌هایی از زندگی خود و روایت‌های شخصی‌اش صحبت می‌کند.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب هنر همه فریب است اثر جورج اورول 


جورج اورول، رمان‌نویس، مقاله‌نویس، روزنامه‌نگار و منتقد انگلیسی، در سال 1941 مقاله‌های انتقادی‌اش را در کتاب هنر همه فریب است منتشر کرد. او که به‌خاطر نوشتن رمان‌های سیاسی و پادآرمان‌شهری مثل 1984 و مزرعۀ حیوانات شناخته شده است، در کنار این که  یک رمان‌نویس مشهور بود، یک مقاله‌نویس چیره‌دست هم بود. حتی اولین آثار منتشر شده‌اش هم مقاله‌‌هایش بودند و می‌گویند که در بستر مرگ نیز مقاله نوشت.

حتی مخاطبینی که با رمان‌های جورج اورول آشنا هستند و آن‌ها را مطالعه کرده‌اند، از مهم‌ترین عنصر کارنامۀ ادبی او بی‌خبر هستند چون به جز یکی دو مقاله‌اش مثل «سیاست و زبان انگلیسی» و «شلیک به یک فیل» هیچ کدام از مقاله‌هایش به شکل گسترده‌ای دیده نشدند و بهترین مقاله‌هایش گمنام باقی ماندند. در بریتانیای جنگ‌زده با آن همه مشکلات اقتصادی و اجتماعی مختلف، اورول از معدود نویسندگانی بود که هیچ‌گاه وجدان کاری و تعهد اخلاقی خود را زیرپا نگذاشت و هیچ‌وقت به‌خاطر پول مطلبی ننوشت و این حتی در مقاله‌های جنجالی او هم مشخص است. 

در کتاب هنر همه فریب است چه می‌خوانیم؟

کتاب هنر همه فریب است جلد اول از مجموعۀ دوجلدی مقالات اورول و برگزیده‌ای از مقاله‌های او است که در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم نوشت و جرج پَکر در سال 2009 آن‌ها را جمع‌آوری کرد. جورج اورول در این مقاله‌ها موضوعات مختلفی را پوشش داده و دربارۀ نویسندگانی مختلفی مثل چارلز دیکنز و تی.اس الیوت تا موضوعات پیچیده‌تری مثل سوسیالیسم، مسئولیت نویسندگان و ماهیت ادبیات بحث کرده است. در تک‌تک مقاله‌های اورول می‌توان نکته و زاویۀ دید شگفت‌انگیز و منحصربه‌فردی را دید. 

مقاله‌های انتقادی جورج اورول با نام اصلی All Art Is Propaganda منتشر شد. جورج اورول در این کتاب به پروپاگاندا اشاره دارد که در واقع معنای لغوی آن تبلیغات است. برابر قراردادن «پروپاگاندا» و «فریب» از این نظر قابل توجه است که با تفکرات اورول همخوانی زیادی دارد. 

«اورول معتقد بود که هنر بازیچۀ دست سیاست شده است و هنرمندانی که سرسپردۀ تفکرات و شخصیت‌های سیاسی هستند، با ارائۀ آثار هنری سفارشی، مخاطبان خود را فریب و آنها را به سمت تفکرات سیاسی سوق می‌دهند که سرشار از دروغ و فریبکاری است. از طرفی انتخاب این نام متناسب با شگرد روزنامه‌نگاری و مقاله‌نویسی خود اورول است. به این ترتیب که اورول عموماً عناوین بحث‌برانگیز و گاه اغراق‌آمیزی برای مقالات خود برمی‌گزد، چنانچه خودِ عنوان مقالات مخاطب را به خواندن متن تشویق و دعوت می‌کند.» (مقدمۀ مترجم)

فهرست مطالب کتاب هنر همه فریب است

• مقدمۀ مترجم
• پیش‌گفتار
• مقدمه‌ای از کیث گسن
• چارلز دیکنز
• دیکتاتور بزرگ
• ولز، هیتلر و وضعیت جهان
• رودیارد کیپلینگ
• تی.اس. الیوت
• آیا سوسیالیست‌ها می‌توانند خوشبخت باشند؟
• مصونیت کشیش‌ها: چند یادداشت دربارۀ سالوادور دالی
• پروپاگاندا و سخنرانی عمومی
• کتاب‌های بدِ خوب
• بازدارندگی ادبیات
• اعترافات یک منتقد کتاب
• سیاست و ادبیات: بررسی کتاب سفرهای گالیور
• لیر، تولستوی و دلقک
• نویسندگان و لویاتان
• تأملاتی دربارۀ گاندی

بریده‌هایی از کتاب هنر همه فریب است

«اگر مصونیت را تا جنایت‌های معمولی گسترش دهیم، متوجه می‌شویم که چه حرکت اشتباهی است. در عصری مثل عصر ما که هنرمند در مجموع یک شخص استثنائی است، باید امکان انجام حد مشخصی از بی‌مسئولیتی‌ها را داشته باشد، درست مثل یک زن حامله که معافیت‌هایی دارد. ولی بااین‌حال، همان‌طور که هیچ‌کس نمی‌گوید زن حامله اجازه دارد مرتکب قتل شود، چنین حقی در مورد یک هنرمند هم نباید رعایت شود، حال هر قدر که بااستعداد باشد. اگر شکسپیر فردا به دنیای امروز ما برمی‌گشت و ما متوجه می‌شدیم سرگرمی مورد علاقۀ او تجاوز به دختران کوچک در واگن قطار است، حق نداشتیم بگوییم چون او ممکن است یک شاه‌لیر دیگر بنویسد، می‌تواند این کار را بکند. و نکتۀ آخر این که بدترین جنایت‌ها لزوماً آن‌هایی نیستند که قابل‌کیفر باشند.»

«کیپلینگ تا کجا خودش را با رؤسا، سربازان و مهندسانی همراه می‌داند که در آثارش تحسینشان می‌کند؟ قطعاً نه به‌اندازه‌ای که از آثارش تصور می‌شود. او وقتی جوان بود سفرهای بسیار می‌رفت و در محیط‌هایی فرهنگ‌ستیز با یک ذهن درخشان رشد کرد و یک رگ شاید به نوعی عصبی در وجود او هست که باعث می‌شود انسان فعال را به انسان حساس ترجیح بدهد. حتی انگلیسی-هندی‌ها هم که کیپلینگ در میان بت‌های مدنظرش کمترین همدردی را با آن‌ها داشت، در هر صورت فعالیت‌هایی انجام می‌دادند. شاید بتوان گفت که تمام کارهایی که آن‌ها انجام دادند شرورانه بود، ولی آن‌ها ظاهرزمین را تغییر دادند (یک کارآموزنده که می‌توانید انجام دهید این است که نقشۀ آسیا را باز کنید و سامانۀ راه‌آهن هند را با کشورهای هم‌جوارش مقایسه کنید)، انگلیسی-هندی‌های معمولی اگر دیدگاه مثلاً ای.ام. فورستر را داشتند، به هیچ دستاوردی نمی‌رسیدند، نمی‌توانستند حتی برای یک هفته در قدرت بمانند.»

«بیشتر کتاب‌های دیکنز با چنین روحیه‌ای به پایان می‌رسند، با یک جور بیکاری سرخوشانه طرف هستیم. در جاهایی که به‌ نظر می‌رسد دیکنز با جوانانی که کار نمی‌کنند مخالفت می‌کند (هارتهاوس، هری گوان، ریچارد کارستن، ریبرن پیش از اصلاح شدنش)، این مخالفت بیشتر به‌خاطر این است که آن‌ها شخصیت‌هایی بددماغ و بی‌اخلاق هستند، یا به این دلیل که باری روی دوش اشخاص دیگر شده‌اند؛ اگر شما آدمی «خوب» و خودبسنده هستید، هیچ دلیلی وجود ندارد که تا پنجاه سال، از سودی که کسب کرده‌اید استفاده نکنید. زندگی شخصی همیشه کافی است؛ و این را هم باید در نظر داشت که این، تصور معمول عصری بود که او در آن زندگی می‌کرد.»

خواندن کتاب هنر همه فریب است را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

هدف کتاب هنر همه فریب است، معرفی  اورول به‌مثابه یک مقاله‌نویس حرفه‌ای است. اگر تمام مقاله‌های اورول را به ترتیب تاریخ نگارش کنار هم قرار دهید به نوعی زندگی‌نامه می‌رسید. مقاله‌های اورول به نوعی یک کتاب تاریخ ساده است که محتوای زندگی اورول و مقاله‌هایش شاید بی‌ربط به عصر معاصر نباشد. درام زندگی یک نویسنده که به روش‌های مختلف به یک فرم مسلط شده است، همیشه یک موضوع مهم و به‌روز است و ارزش خواندن و مطالعه دارد.

دربارۀ نویسندۀ کتاب هنر همه فریب است

هنر همه فریب است

اریک آرتور بلر در سال 1903 به دنیا آمد و در سال 1950 از دنیا رفت. او را بیشتر با نام مستعارش جورج اورول می‌شناختند. او رمان‌نویس، مقاله‌نویس، روزنامه‌نگار و منتقد ادبی انگلیسی بود. نثر شفاف، نقد اجتماعی، مخالفت با تمامیت‌خواهی و حمایت از سوسیالیسم دموکراتیک از ویژگی آثارش بود. 

با این‌که خوانندگان مدرن اغلب اورول را یک رمان‌نویس می‌دانند، اما او در بیشتر دوران حرفه‌ایش، بیشتر به‌خاطر روزنامه‌نگاری، مقاله‌نویسی، نقدها و ستون‌هایش در روزنامه‌ها و مجله‌ها به شهرت رسید. آثار غیرداستانی‌اش، جاده‌ای به سوی اسکلۀ ویگان (1937) مستندی از تجربۀ زندگی طبقۀ کارگر در شمال شهر صنعتی انگلستان و درود بر کاتولینا (1938) گزارشی از تجربیات او از خدمت به جناح جمهوری‌خواه و جنگ داخلی اسپانیا بود که به اندازۀ مقالات او در مورد سیاست، ادبیات، زبان و فرهنگ مورد احترام منتقدان قرار گرفت.

جورج اورول در هند متولد و در انگلستان بزرگ شد و همان‌جا به تحصیل پرداخت. پس از پایان مدرسه پلیس امپراتوری در برمه شد و سپس به انگلستان بازگشت و در آن‌جا حرفۀ نویسندگی را با نام جورج اورول شروع کرد. اورول، نام رودخانۀ مورد علاقۀ او بود. او با روزنامه‌نگاری روزگار می‌گذراند و همچنین هنگام زندگی در لندن به عنوان معلم یا کتابفروش نیز کار می‌کرد.

از اواخر دهۀ 1920 تا اوایل دهۀ 1930 موفقیتش به عنوان یک نویسنده افزایش یافت و اولین کتاب‌هایش منتشر شدند. او در جنگ داخلی اسپانیا مجروح شد و حین بازگشت به انگلستان مریض شد. در طول جنگ جهانی دوم به عنوان روزنامه‌نگار برای بی‌بی‌سی کار می‌کرد. انتشار مزرعۀ حیوانات او را به اوج شهرت رساند. در سال‌های پایانی زندگی‌اش روی کتاب 1984 کار کرد و بین اسکاتلند و انگلستان اقامت گزید. کتاب 1984 کمتر از یک‌ سال قبل از مرگ او منتشر شد.

آثار اورول همچنان بر فرهنگ عامه و فرهنگ سیاسی تأثیر می‌گذارد و صفت «اورولی» -که شیوه‌های اجتماعی تمامیت‌خواهی و استبدادی را توصیف می‌کند- مانند بسیاری از واژه‌های جدیدش مثل «برادر بزرگ»، «پلیس افکار» بخشی از زبان انگلیسی شد. در سال 2008 جورج اورول در میان 50 نویسندۀ برتر بریتانیایی از سال 1945، رتبۀ دوم را کسب کرد.

از دیگر آثار جورج اورول که به زبان فارسی نیز ترجمه شده‌اند می‌توان به «قلعۀ حیوانات» یا «مزرعۀ حیوانات»، «دختر کشیش»، «پول و دیگر هیچ»، «تنفس در هوای تازه»، «روزهای برمه» و «آس‌‌و‌پاس در پاریس و لندن» اشاره کرد.

امتیازات

کتاب هنر همه فریب است از سایت آمازون امتیاز 4.6 از 5 و از سایت گودریدز امتیاز 4.2 از 5 را به دست آورده است.

تحلیل سی بوک از کتاب هنر همه فریب است

نشر مهرگان خرد کتاب هنر همه فریب است اثر جورج اورول را با ترجمۀ سینا بحیرایی منتشر کرده است.

اورول در کتاب هنر همه فریب است بدون این‌که به استانداردهای همیشگی قواعد هنری، سیاسی، کمال‌گرایانه و اخلاقی تکیه کند نگاهی شفاف به روند تاریخ داشته است. در صدای واضح اورول و مقاله‌هایش هشداری خواهید یافت، چون ما هم در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که حقیقت همیشه پنهان می‌شود و این دقیقاً به همان صورتی رخ می‌دهد که اورول همیشه از آن می‌ترسید؛ از طریق زبان. درس نهفته در مقاله‌های جورج اورول این است که به اطرافتان نگاهی بیندازید، مثل یک فرد عادی هر چیزی که می‌بیند توصیف کنید و همه چیز را جدی بگیرید و همیشه حقیقت را بگویید.

مقاله‌هایی در کتاب هنر همه فریب است منتشر شده که برای مخاطب ایرانی ملموس‌تر هستند و ارتباط عمیق‌تری با شرایط جامعۀ ما دارند.  

اگر از کتاب هنر همه فریب است خوشتان آمده، این کتاب‌ها را از دست ندهید

- کتاب اندیشه اورول اثر جان رادن خواننده را با زندگی و ذهن و زبان این نویسندۀ اسطوره‌ای یعنی جورج اورول آشنا می‌کند. رادن عقیده دارد که اورول تاثیرگذارترین نویسنده‌ای است که تا‌به‌حال زندگی کرده و برای این ادعای خود، ادلۀ محکمی دارد.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی