فیلسوفان مسلمان فارابی

فیلسوفان مسلمان فارابی

(2)
نویسنده:

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
93

علاقه مندان به این کتاب
0

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
0

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب فیلسوفان مسلمان فارابی

انتشارات کتاب پارسه منتشر کرد:
برای «فلسفه اسلامی» نه می‌توان نقطه آغاز قطعی و مشخصی تعریف کرد و نه حدود و ثغور آن را به یقین شناخت. تاریخ فلسفه اسلامی را می‌توان تاریخ فیلسوفان مسلمان دانست و از این روایت، شناخت فیلسوفان مسلمان راهی است به شناخت آنچه فلسفه اسلامی خوانده می‌شود.
نویسنده این مجموعه از اندیشمندان معاصر دنیای عرب است. یوحنا قمیر در یک خانواده سرشناس لبنانی به دنیا آمد. خانواده او مسیحی بودند و او نیز مسیحی ماند و کشیشی عالی‌رتبه شد و لقب پدر روحانی گرفت. اما هیچ‌گاه تعصب دینی نداشت و با رویی باز با ادیان دیگر مواجه می شد؛ به طوری که خواننده این مجموعه نه تنها هیچ شاهد و قرینه ای از مسیحی بودن مولف پیدا نمی کند بلکه برعکس شواهد زیادی هم می‌تواند بیابد که در آن، نویسنده از بزرگی و عظمت اسلام و شخص پیامبر سخن گفته است. او را پل ارتباطی تفکر شرق و غرب می‌دانند. دغدغه های یوحنا قمیر بیشتر انسان‌شناختی است و برای همین عمده آثار خود را به معرفی بزرگانی اختصاص داده است که بیشتر به ساحات وجودی انسان توجه داشته‌اند.
او در این مجموعه 9 تن از متفکران مسلمان را – در کنار اخوان‌الصفا – انتخاب کرده، نوشته‌های آنها را خوانده و گزارشی کلی از زندگینامه و آثارشان ارائه کرده است. سپس به بازخوانی آموزه‌های فکری‌شان پرداخته و در آخر گزیده‌ای از متن اصلی نوشته‌های هر فیلسوف را هم آورده است.
مجلدات ده‌گانه این مجموعه – که اکنون دو جلد از آن ترجمه و منتشر شده – عبارتند از: کندی، فارابی، اخوان الصفا، ابن سینا، ابوالعلا معری، غزالی، ابن باجه، ابن طفیل، ابن رشد، ابن خلدون.
«فارابی» فیلسوف قرون سوم و چهارم هجری است که در وسیج فاراب متولد شد و پدرش از لشکریان ایران (سامانیان) بود و به بغداد، حلب و دمشق مسافرت کرد. یوحنا قمیر ضمن ارائه زندگینامه‌ای از فارابی، یازده نوشته از آثار او را نام می‌برد و درباره هرکدام توضیحاتی می‌دهد. در این میان کتاب الجمع بین رایی الحکیمینبیشتر مورد توجه قرار گرفته است. فارابی در این کتاب سعی می‌کند اختلاف‌های ارسطو و افلاطون را به‌ نحوی که درنهایت منجر به وفاق شود تفسیر کند.
این مجموعه با نظارت و مقدمه دکتر سیدعباس ذهبی تهیه شده است
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی