بوستان سعدی

بوستان سعدی (گویا/رحلی/گالینگور/با مینیاتور/فرشچیان/قابدار)(خانه فرهنگ

(1)

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
322

علاقه مندان به این کتاب
1

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
0

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب بوستان سعدی

نشر خانه فرهنگ و هنر گویا منتشر کرد:
بوستان سعدی منظومه‌ای تعلیمی-اخلاقی در قالب مثنوی است و سعدی آن را سروده است. در واقع نمی‌توان از تاریخ پربار ادبیات فارسی صحبت کرد و به سعدی اشاره‌ای نداشت. آشنایی با «استاد سخن» و آثارش نه تنها لذت‌بخش است بلکه آموزنده و پرورش دهندۀ فکر نیز خواهد بود.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب بوستان سعدی اثر استاد سخن 

تصویر جلد کتاب بوستان سعدی


 ویرانه دل ماست که با هر نگه دوست صد بار بنا گشت و دِگر بار فرو ریخت...

بوستان سعدی منظومه‌ای تعلیمی-اخلاقی در قالب مثنوی است و سعدی آن را سروده است. در واقع نمی‌توان از تاریخ پربار ادبیات فارسی صحبت کرد و به سعدی اشاره‌ای نداشت. آشنایی با «استاد سخن» و آثارش نه تنها لذت‌بخش است بلکه آموزنده و پرورش دهندۀ فکر نیز خواهد بود. 

بوستان سعدی از حیث مطلب پرمایه‌ترین اثر سعدی است، هر چند که برخی مطالب اخلاقی، حکمت‌ها، پندها و شیوۀ زندگی که در بوستان بیان شده دیگران نیز به نوعی گفته‌اند اما مهم این است که سبک سعدی آن‌چنان فصیح و بلیغ است که هیچ کدام از استادهایی مثل نظامی و ناصر خسرو نتوانسته‌اند اصل مطلب را به این رسایی و روشنی بیان کنند.

معرفی کتاب بوستان سعدی اثر استاد سخن 

بوستان سعدی سرودۀ 655 قمری است که 4011 بیت دارد و در بحر متقارت مُثمن محذوف از سعدی است. کتاب بوستان سعدی با یک مقدمۀ تقریباً طولانی شروع می‌شود که در حمد خداوند، ستایش پیامبر اسلام است. این کتاب، مجموعه‌ای از حکایت‌های مستقل و حاوی اندرزها و جمله‌های قصار است. اما هنر داستان‌گویی و ایجاز نگارنده، مانع از آن می‌شود که وجه تعلیمی آن باعث ملالت خواننده شود و شامل یک دیباچه (یک حکایت) می‌شود و ده «باب» دارد:
«عدل و تدبیر و رأی» (19 حکایت)، «احسان» (29 حکایت)،‌ «عشق و مستی و شور» (19 حکایت)، «تواضع»‌ (27 حکایت)، «رضا» (12 حکایت)، «قناعت» (15 حکایت)، «عالم تربیت»‌ (22 حکایت)، «شُکر بر عافیت» (9 حکایت)، «توبه و راه صواب» (19 حکایت)، «مناجات و ختم کتاب» (3 حکایت).

در بوستان سعدی از میان حکایت‌ها حدود بیست تا سی حکایت از اهمیت بیشتری برخوردارند و بقیه به جای حکایت بیشتر شبیه تمثیل‌اند. این منظومه‌ای است که سعدی در آن زیباترین ارزش‌های اخلاقی را با والاترین دیدگاه‌های اجتماعی در هم آمیخته و با استفاده از تجربیات کم نظیرش جهان مطلوب و آرمان‌شهرش را در آن وصف کرده است. از لحاظ جوهر شعری و اصالت ادبی نیز به رغم بعضی کاستی‌ها و ناهماهنگی‌های که خود شاعر بدان واقف بوده، مقامی ممتاز دارد.

بوستان سعدی به نام اتابک ابوبکر ابن سَعد تألیف شده است و در نسخه‌های قدیمی کلیات شاعر سعدی نامه نامیده شده و ظاهراً بعدا خود شاعر یا به احتمال بیشتر دیگران به قرینۀ نام گلستان، نام آن را بوستان گذاشته‌اند.

بوستان سعدی مدت‌ها در ایران و ترکیه و هند تقریباً از کتاب‌های درسی به شمار می‌آمد و به زبان‌های فارسی و ترکی شرح‌های بسیاری از رویش نوشته‌اند، از جمله شرح‌های آن می‌توان به شرح سروری به زبان فارسی؛ شرح شمعی و شرح سودی به زبان ترکی اشاره کرد.

بوستان سعدی نخستین بار در سال 1791 میلادی در لندن و بعد از آن مکرر به چاپ رسیده است. اما ظاهراً بهترین چاپ آن در سال 1850 با شرح فارسی و به قلم ک.ه گراف (K.H Graf) در وین صورت گرفت. پاکیزه‌ترین نسخۀ موجود از بوستان سعدی متعلق به غلامحسین یوسفی است که در سال 1359 شمسی منتشر شد. شمار ابیات و عناوین باب‌ها در نسخه‌های مختلف کمی متفاوت است.

مسلم است که سعدی بی‌شک در سرودن بوستان به آثار بزرگان پیش از خودش از جمله نصیحه الملوک اثر محمد غزالی طوسی نیز نظر داشته که برخی از مطالبش در بوستان نیز منظوم شده است. همچنین به شاهنامۀ حکیم ابوالقاسم فردوسی نیز نظر داشته که سعدی گذشته از انتخاب وزن شاهنامه‌ای برای بوستان، در بیان برخی مطالب، مستقیماً از فردوسی نام برده است.

زبان بوستان سعدی آن‌چنان ساده و روان است که به راحتی می‌توان با جابه‌جایی کلمات آن را به نثر تبدیل کرد. آن‌قدر که برخی از اشعار این اثر به نثر موزون شباهت دارد. به بیانی دیگر سعدی دوجنبۀ ظریف سخن را هنرمندانه با هم جمع کرده است: از یک طرف ابیات ترکیب شعری دارند و از طرف دیگر این حسن ترکیب چنان طبیعی به کار رفته است که به راحتی می‌توان آن را به حالت نثر در آورد.
قاسم انوار منتخباتی از آن را به نام خلاصۀ بوستان سعدی تألیف کرده است.

خلاصۀ بوستان سعدی

پندها و آرزوهای سعدی در بوستان بیش از دیگر آثار او جلوه‌گر است. در بوستان انصاف و حق پذیری فضیلتی گران‌قدر و ستودنی است. بوستان جهان حقیقت است برای همین در آن‌جا حق‌گویی و حق‌شنوی مقامی والا دارد. صدای بشر دوستانۀ سعدی در بوستان به گوش می‌رسد. شبی که نیمی از بغداد طعمۀ حریق می‌شود آن کسی که خدا را شکر می‌گوید سنگدل و خودخواه توصیف شده است.
بوستان سعدی انسان را تصفیه می‌کند. در جای جای این کتاب عواطف انسانی و هم دلی و پیوستگی افراد بشر جلوه‌گر است. در بوستان گاه توبۀ فرد گناهکاری پذیرفته می‌شود ولی عابدی مغرور که از نشستن کنار این فرد گناهکار ننگ دارد دوزخی می‌شود.

سعدی موحدی مخلص است که اعتقاد به وحدانیت خداوند را به صفا و نورانیت آراسته است به طوری که در دیباچۀ بوستانش مدام در حال ستایش پروردگار است. همچنین در بوستان عظمت رسول و مراتب شخصیت نبی اکرم را می‌ستاید. سعدی در هنگام نوشتن آثارش به استقبال روایتی از پیامبر نیز می‌رود.
از دیدگاه سعدی آزار رساندن به دیگران هیچ سودی برای خود شخص ندارد. روح سعدی بیزار از ستم و سرشار از محبت است به گونه‌ای که این احساسات تار و پودش را تشکیل داده است. در همه جا زمزمۀ عواطف نوع دوستانه‌اش به گوش می‌رسد. همه جا صحبت از ترحم می‌کند. او شاعر فهیم و واقع‌نگری است که در بوستان موقعیت‌ها و شرایط را هم در نظر می‌گیرد.

مطالب بوستان سعدی بیش‌تر دربارۀ فضایل اخلاقی، پند و حکمت و اصول سیاست و مملکت‌داری و بیان اصول تحکیم و حفظ خانه و خانواده است. این کتاب با نثری روشن و روان، روایتی از گفت‌وگوهای رومزۀ مردم جهان است. در این کتاب زیبا و در عین حال پندآمیز با حکایت‌های گوناگون و متنوعی مواجه می‌شویم.

گاه در حکایت گفت‌وگوهای سادۀ زن و شوهری و حادثۀ سادۀ زندگی‌شان بیان شده است و برخی قصه‌های سعدی در بوستان با تاریخ در هم آمیخته و برخی از رویدادهای مهم تاریخی را بیان می‌کند. مثلاً پادشاهی مردم کشورش را در قحطی می‌بیند و نگین انگشتری‌اش را در راه آسایش مردم می‌دهد. گاهی از بی‌وفایی دنیا یاد می‌کند و مثال می‌زند که جمشید یکی از عزیزان فوت شده‌اش را با کفن ابریشمی دفن می‌کند و بعد از مدتی بدنش طعمۀ کرم‌ها می‌شود و جمشید با خود می‌اندیشد عاقبت همان ابریشم که از کِرم گرفته بودیم خود سهم همان کِرم شد.
گاهی حال عرفا را بیان می‌کند و از عشق و شور جذبۀ آن‌ها به ذات حق حکایت می‌کند.

در باب سوم بوستان که بیان شور و عشق و مستی است بی‌تردید در توصیف حالت‌های عاشق و معشوق بسیار توانا عمل کرده است و از عهدۀ آن به خوبی برآمده است و تا حد بسیار زیادی قصه‌های الهی نامۀ شیخ فریدالدین عطار نیشابوری را به یاد آدم می‌اندازد و نیز به راحتی می‌توان خط سیر افکار سنایی غزنوی را در اشعار بوستان یافت.

دنیایی که سعدی در بوستان به تصویر کشیده مدینۀ فاضله است، جایی که از زشتی‌ها و تلخ‌کامی‌ها کمتر سخن به میان می‌آید و جهان سعدی در بوستان پُر از نیکی، پاکی، دادگری و انسانیت است. با این‌که موقع خواندن بوستان بهشت برین به ذهن انسان می‌آید اما ناخودآگاه از دنیای مادی و از این دیر خراب آباد نیز غافل نمی‌ماند.

دربارۀ نویسندۀ کتاب بوستان

تصویرسعدی

مشرف‌الدین مصلح بن عبدالله شیرازی یا سعدی شیرازی شاعر و نویسندۀ بزرگ ایرانی است که بین سال‌های 600 تا 615 هجری قمری در شیراز به دنیا آمد. عاشقان غزل و عرفان از آثار این شاعر بزرگ بسیار بهره برده‌اند. آثارش با وجود گذشت چندین قرن همچنان در بین مردم و هنردوستان جایگاه ویژه‌ای دارند.

سعدی نام کوچکش را از نام پدربزرگ پدری‌اش گرفته است. او در سن 12 سالگی پدرش را از دست داد و در برخی آثارش به نیکی از پدرش یاد کرده است. سعدی خواهرزادۀ قطب‌الدین شیرازی است. قطب‌الدین شیرازی یکی از علمای ایرانی قرن هفتم بود که نقش مهمی در گسترش حکمت، فلسفه، علوم طبیعی، هنر و پزشکی ایفا کرد.

از همان دوران کودکی به دنبال کسب علم و دانش و کمالات اخلاقی بود. سعدی در دوران زندگی خود و مخصوصاً در دورۀ جوانی فقر و سختی زیادی را تجربه کرد و در سن 20 سالگی برای تحصیلات بیشتر و بهتر شهرش را ترک کرد.

او در دو کتاب گلستان و بوستان به بیان پندهای نیکو برای زندگی می‌پردازد. گلستان سعدی در کشورهای مختلفی مثل فرانسه، انگلیس و آمریکا ترجمه شده است و به دلیل پربار بودن از لحاظ معنا شهرتی جهانی دارد.

زندگی سعدی با حملۀ مغول و ویرانی گستردۀ ایران هم‌زمان بود. در این دوره دانشمندان و ادیبان ایرانی یا کشته می‌شدند یا به ناچار از کشور فرار می‌کردند. از اقبال خوب سعدی، منطقۀ فارس (کمی بزرگ‌تر از استان فارس امروزی) حاکم‌های صالح و خوش‌فکری داشت که خیلی سریع با پذیرفتن حکمرانی مغول از ویرانی و ناامنی در منطقه‌شان جلوگیری کردند.

او پس از رسیدن به علم و تجربۀ کافی و در میانسالی به شیراز برگشت و در خانقاهی (محل گردهمایی درویش‌ها) ساکن شد. روحیه‌اش در این مدت باعث شد تا گوشه‌گیر شود و تجربیاتش را به آثار ادبی تبدیل کند.

در چنین شرایطی سعدی دوران جوانی‌اش را طی کرد و نوشتن را آغاز کرد. هدف نوشته‌هایش غیر از زنده نگه داشتن زبان پارسی (درحالی‌که مغول‌ها در حال سوزاندن کتاب‌ها بودند) بیان درد هم‌وطن‌هایش هم بود. او با توجه به شرایط زمانه نمی‌توانست مستقیماً شاهان را مورد خطاب قرار دهد و ظلم و ستم‌شان را سرزنش کند. در عوض در گلستان و بوستان به ستایش عدالت، تواضع، مهربانی و ... پرداخت و این نکات را به حاکم‌ها و تمام مردم گوشزد کرد.

همین هوشمندی سعدی بود که در کنار توانایی‌هایش، شعر و نثر او را در تاریخ سرزمین ماندگار کرد و شهرتش را از مرزهای ایران هم فراتر برد. شهرت جهانی گلستان از تمام آثار سعدی (و شاید بتوان گفت تمام آثار ادبیات کلاسیک ایران) گسترده‌تر است. یکی از مترجمان انگلیسی گلستان، سعدی را به خاطر نوشتن این کتاب «دوست و مشاور تمام افراد در تمام زمان‌ها» می‌داند.

سعدی، در زمان حیاتش، سعی می‌کرده تا آثارش را جمع‌آوری و تدوین کند. این امر به وضوع در گلستان، بوستان و طیبات دیده می‌شود. علی بن احمد بن ابی بکر بیستون از جمله مشهور‌ترین گردآورده‌های کلیات سعدی است که یک او یک بار در سال 726 و بار دوم در سال 734 هجری سعی کرد این اثر را جمع‌آوری کند.
همۀ آثار سعدی  چه شعر و چه نثر  در کتابی به نام کلیات سعدی جمع‌آوری شده است و در این نسخه غزلیات سعدی به ترتیب الفبای حرف آخر ابیات مرتب شده‌اند. ترتیب قرار گرفتن فصول مختلف کلیات سعدی در نسخه‌های بعدی نیز کم و بیش از این نسخه اقتباس شده است. در میان آثار سعدی دو کتاب گلستان و بوستان به صورت دو کتاب مستقل چاپ شده‌اند. بوستان سعدی به نظم و گلستان او به نظم و نثر مسجع تألیف شده‌اند. سعدی بوستان  را به ابوبکر بن سعد زنگی تقدیم کرده است.

در دیوان اشعار سعدی در ابیاتش به وصف طبیعت و معشوق پرداخته است. دیوان اشعار از لحاظ بار معنایی و پندهای حکیمانه سطح پایین‌تری نسبت به دو کتاب قبلی‌اش دارد اما پر از شعرهایی روان و غزلیاتی است که روح انسان را نوازش می‌کند. دیوان اشعار یا کلیات سعدی شامل بخش‌های صاحبیه، قصاید، غزلیات، مراثی و مفردات می‌شود.

آرامگاه سعدی در شمال شرقی شیراز و در دامنۀ کوه پهندژ و در کنار باغ دلگشا یعنی در انتهای خیابان بوستان قرار دارد. محل دفن سعدی یک خانقاه بود که او در سال‌های پایانی زندگی‌اش در آن زندگی می‌کرد و هم اکنون این مجموعه سعدیه نامیده می‌شود. در اطراف مقبرۀ سعدی قبرهای زیادی از بزرگان دین مثل شوریدۀ شیرازی قرار دارد که بنا به وصیت خودش در آن‌جا دفن شده است.

امتیازات

بوستان سعدی در گودریدز امتیاز 4.4 از 5 گرفته است. همچنین فیدیبو امتیاز 4.3 از 5 و کتابراه امتیاز 4.7 از 5 به این کتاب داده‌اند.

تصویرجلد کتاب بوستان سعدی

تحلیل سی بوک از کتاب بوستان سعدی

چون که اشعار بوستان به نثری روان نوشته شده خواندنش بسیار راحت است.
می‌توانید بوستان سعدی را با تخفیف ویژه از فروشگاه سی‌بوک تهیه کنید.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی