افسردگی نهفته

(1)

2,250,000ریال

2,025,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
7503

علاقه مندان به این کتاب
124

می‌خواهند کتاب را بخوانند
3

کسانی که پیشنهاد می کنند
7

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب افسردگی نهفته

انتشارات میلکان منتشر کرد:
راه رهایی از کمال‌طلبی، آنگاه که بر افسردگی نقاب می‌کشد
اگر با این باور بزرگ شده‌ باشید که احساسات دردناک نشانه‌ی ضعف‌اند، یا اگر آسیب‌پذیربودن باعث احساس ناامنی دائمی‌تان شده باشد، بعید نیست با ساختن یک زندگی زیبا و بی‌نقص، ظاهرتان را حفظ کرده باشید، به نحوی که موفق و مشغول به نظر برسید. در عین این‌که همیشه مسئولیت‌پذیر و در سختی‌ها کنار دیگران هستید، کسی را به دنیای درون خود راه نمی‌دهید. ندایی در درون‌تان می‌گوید مشکلی وجود دارد اما آن را نشنیده می‌گیرید. با خودانتقادی و شرمساری دائمی عجین شده‌اید و ابراز عواطفی چون ترس، خشم، فقدان یا اندوه برایتان عذاب‌آور است. می‌دانید که یک جای کار می‌لنگد اما نمی‌دانید دقیقاً کجا؛ فقط احساس می‌کنید در دام افتاده‌اید و تنها هستید. اگر این توصیفات شبیه شرایط شماست، امکان دارد به افسردگی کاملاً نهفته دچار شده باشید.
به کمک این کتاب و راهنمایی‌های دلسوزانه‌ی مارگارت رادرفورد، متخصص روان‌شناسی بالینی، فرآیند درک کمال‌طلبی‌تان را آغاز خواهید کرد و در ادامه با شناسایی باورهای مخرب و ارتباط با احساساتی که برای طولانی‌مدت سرکوب شده‌اند، تغییر چشمگیری در زندگی خود ایجاد خواهید کرد.
کتاب افسردگی نهفته، برای رهایی از چنگال دردناک و منزوی‌کننده‌ی کمال‌طلبی و پذیرش عشق‌ورزیدن به خود و خویشتن‌پذیری، پلکانی پیشِ رویتان می‌نهد.
اگر برای دوری از رنج‌ها همیشه نعمت‌های زندگی‌تان را می‌شمارید و نمی‌توانید احساسات دردناک را بپذیرید یا ابراز کنید، اگر گرفتار کمال‌طلبی و اضطراب ناشی از آن هستید، اگر کسی خودِ واقعی‌تان را نمی‌شناسد، این کتاب برای شماست.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب افسردگی نهفته اثر مارگارت رابینسون 


مارگارت رابینسون روان‌شناس بالینی است و کتاب خودیاری افسردگی پنهان او در سال 2019 منتشر شده است. او در این کتاب در مورد علائم و اثرات یک مشکل جدی و تابو شده صحبت می‌کند: افسردگی کاملاً نهفته.

اگر به این باور رسیده‌اید یا با این باور بزرگ شده‌اید که نشان دادن احساسات منفی نشانه‌ای از ضعف است یا اگر آسیب‌پذیر بودن باعث می‌شود احساس ناامنی کنید، آن‌وقت احتمالاً نهایت تلاش خود را کرده‌اید که یک زندگی به ظاهر عالی برای خود بسازید و در واقع با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اید، زندگی‌ای که به نظر دیگران بی‌نظیر می‌رسد. 

از خودتان می‌پرسید مگر اشکال این کار چیست؟ اشکال این است که چنین برخوردی با خودتان شما را مملو از شرم و سرزنش  می‌کند و شما همیشه انگشت اتهام را به سمت خودتان می‌گیرید چون به خودتان اجازه نمی‌دهید ترس، خشم یا اندوه خود را ابراز کنید. با این‌که تشخیص می‌دهید چیزی اشتباه است اما گاهی مطمئن نیستید مشکل دقیقاً کجاست، فقط این‌که احتمالاً احساس می‌کنید به دام افتاده و تنها هستید. اگر این‌طور است شاید شما هم افسردگی نهفته یا Perfectly Hidden Depression یا به اختصار PHD داشته باشید.

در کتاب افسردگی نهفته چه می‌خوانیم؟

ناتالی همیشه لبخند بر لب داشت، حتی زمانی که در مورد موضوعات دردناک صحبت می‌کرد. او بسیار موفق بود، سخت کار می‌کرد و مادری پرمشغله و دوست‌داشتنی بود. ناتالی علاوه بر شغل تمام وقت خود، برای کارهای مدرسۀ فرزندانش و کمک به جامعه نیز داوطلب می‌شد. خانه‌اش همیشه از تمیزی برق می‌زند و همه وسایل سر جای خودشان است. بنابراین درمانگرش، مارگارت رابینسون وقتی دید ناتالی هنوز در رختخوابش دراز کشیده و نوشیدنی الکلی و بطری قرص‌های خالی کنارش افتاده، شوکه شد.

شوهر ناتالی خارج از شهر بود و از دکتر رابینسون خواسته بود که سری به همسرش بزند. رابینسون پزشک ناتالی بود و به او کمک می‌کرد نگرانی‌هایش در مورد برخی مسئولیت‌ها را رفع کند. در همان زمان بود که ناتالی به دکتر رابینسون گفت که من نباید شکایتی داشته باشم و خیلی‌ها زندگی و وضعیت بدتری از من دارند! افسردگی ناتالی آن چیزی نیست که ما معمولاً به عنوان افسردگی می‌شناسیم، افسردگی‌ای که انرژی ما را تخلیه می‌کند و باعث می‌‌شود ما نتوانیم از رختخواب بلند شویم و با این وجود افسردگی نهفته به همان اندازه جدی، طاقت‌فرسا و ویرانگر است. دکتر رابینسون داستان تلخ ناتالی و بسیاری از بیمارانش را در کتاب افسردگی نهفته بازگو کرده است. 

همان‌طور که از داستان بیمار دکتر رابینسون متوجه شدید تشخیص افسردگی نهفته غیرممکن است. افسردگی نهفته در واقع یک سندرم است که باورها و رفتارها به آن دامن می‌زنند. دکتر رابینسون در کتابش خاطر نشان می‌کند که افراد مبتلا به افسردگی نهفته به ندرت رفتارها و مشکلات‌شان را ناشی از افسردگی می‌دانند و دیگران نیز متوجۀ مشکلات و اوضاع سخت روحی آن‌ها نمی‌شوند چون چیزی که مردم می‌بینند شخصی است که به شدت تحت فشار است اما توانسته با آن کنار بیاید. 

شاید شما یک والد، یک درمان‌گر یا کارمندی عالی باشید. کارهایتان را به موقع انجام دهید، منظم و خوش‌بین به نظر بیایید اما اصلا دور از ذهن نیست در زیر این نقاب سازنده و بی‌نقص، درد بکشید و تنهایی و ناامیدی را تجربه کنید. دکتر مارگارت رابینسون با راهنمایی‌های دلسوزانه‌اش به شما کمک می‌کند با جنبۀ منفی احساسات خود که برای مدت طولانی آن را سرکوب کرده‌اید، کنار بیایید. 

علائم و نشانه‌های افسردگی نهفته از نظر دکتر رابینسون

• فرد بسیار کمال‌گرا می‌شود و به شدت از خود انتقاد می‌‌کند.
• احساس مسئولیت بیش از حد می‌کند.
• در پذیرش و بیان احساسات آسیب‌زننده‌ مشکل دارد.
• تا حد زیادی نگران است و از موقعیت‌هایی که تحت کنترلش نباشد دوری می‌کند.
• به شدت روی کارها تمرکز می‌کند و از موفقیت به عنوان راهی برای احساس ارزشمندی استفاده می‌کند.
• مدام نگران سلامتی دیگران است اما اجازه نمی‌دهد کسی به او اهمیت بدهد.
• اگر در گذشته صدمه دیده یا از او سوء استفاده شده آن را انکار می‌کند.
• مشکلات سلامتی روانی، کنترل و اضطراب دارد.

فهرست مطالب کتاب افسردگی نهفته

• مقدمه
• پیشگفتار
• دیباچه
• بخش اول: درک افسردگی کاملاً نهفته
فصل اول: افسردگی کاملاً نهفته چیست؟ 
فصل دوم: مدارای سالم، افسردگی و افسردگی نهفته
فصل سوم: چیرگی بر شرم از بیماری و پذیرش افسردگی نهفته
• بخش دوم: مراحل پنج‌گانۀ شفا
فصل چهارم: رسیدن به خودآگاهی
فصل پنجم: متعهدشدن
فصل ششم: با قواعد ذهنی خود روبه‌رو شوید
فصل هفتم: پیوند با درد عاطفی برای بهبود
فصل هشتم: تمرکزتان را به‌جای کمال روی خوشبختی واقعی بگذارید
• بخش سوم: با خود واقعی‌تان زندگی کنید
فصل نهم: در خود ناقص جدیدتان شکوفا شوید
فصل دهم: شکستن سکوت و کشف زندگی شادتر
• سپاس‌گزاری
• منابع
• پی‌نوشت‌ها
• یادداشت‌ها

بریده‌هایی از کتاب افسردگی نهفته

«اگر قرار باشد کسی مسئولیتی را بپذیرد، آن شخص شمایید. خودتان را ملزم به این کار می‌دانید. بلد نیستید نه بگویید. برای داوطلب‌شدن و قبول مسئولیت همیشه دستتان بالاست؛ کار همیشگی‌تان است. برای هر مشکلی چاره‌ای می‌اندیشید و اوضاع را سروسامان می‌دهید. کارها را راه می‌اندازید. درست است که این عادت شاید به شما کمک کند تا اضطراب ناشی از ایفا نکردن نقش‌های همیشگی مانند رئیس جلسه یا میزبان جلوگیری کنید، اما به احتمال زیاد زمانی را به یاد نمی‌آورید که مسئولیتی را برعهده نگرفته باشید. دردناک‌ترین خاطرۀ آدام از پدر آزارگرش زمانی بود که فرزندانش را به صف کرد تا بفهمد کدامشان مرتکب خطایی شده است. تکه‌ای کاغذِ در حال سوختن را آن‌قدر به آن‌ها نزدیک کرد که دودش به چشمانشان می‌رفت و بویش را حس می‌کردند. سپس فندکی را روشن کرد و به نوبت مجبورشان کرد انگشتانشان را روی شعله‌اش نگه دارند، تا جایی که همۀ بچه‌ها از درد فریاد می‌زدند. آدام فهمید که اگر به انجام آن خطا اعتراف کند، می‌تواند جلوی پدرش را بگیرد.»

«ما در کشور، منطقه، فرهنگ و خانواده‌ای خاص به دنیا می‌آییم. این عوامل به دیدگاه والدین شما از زندگی شکل می‌دهند. مهرورزی به کودکان کم‌وزیاد دارد. اگر خوش‌شانس باشیم، والدینی پخته و مهربان و باثبات نصیبمان می‌شود، اما شاید شما خون‌شانس نبوده‌اید. تمامی کودکان، در هر وضعیتی، هر چه از دستشان برمی‌آید برای بقای عاطفی انجام می‌دهند. شاید این تلاش از دید شما غم‌انگیز باشد. شاید موضوع فقط بقای فیزیکی نباشد. (گرچه در خانواده‌ها یا محیط‌های مخوف بقای جسمانی هم ممکن است مشکل‌ساز باشد.) موضوع مدنظرمان بقای احساسی و عاطفی است. با توجه به آنچه با آن در تقلا بودید، راهبردی برای مدارا انتخاب کردید. فرزندانی که در یک خانواده بزرگ می‌شوند امکان دارد با شیوه‌های متفاوت خود را سازگار کنند. یکی ممکن است شورش کند. دیگری شاید خوشایند دیگران بودن یا خنداندن اطرافیان را انتخاب کند. یکی ممکن است برای بهبود وضعیت به‌دنبال راه چاره باشد و دیگری شاید کاری کند که به‌ هیچ‌وجه توجه دیگران را جلب نکند.»

«خودنگری ۱۶: کدام نوع کمال‌طلبی را در خودم می‌یابم؟ بیایید سه نوع کمال‌طلبی را بررسی کنیم: خودمدار، دیگر مدار و مطلوب جامعه. می‌خواهیم به موضوع کمی عمیق‌تر بنگریم، پس عجله نکنید. یادتان باشد که چیزی به نام درست یا غلط وجود ندارد. می‌توانید ادعا کنید که نیازتان به بی‌نقص بودن فقط ریشه در درونِ خودتان دارد؟ که کوششی برای رسیدن به کمال در حد اعلا است؟ اگر چنین است، از چه زمانی اهمیت یافت؟ برای دیگران نیز کمال طلبید؟ اگر هستید، آیا شخصی هست که همیشه از او انتظار بهترین عملکرد را داشته باشید؟ آیا دیگرانی هم هستند که به آن‌ها «سخت نمی‌گیرید»؟ بین آن‌ها چه تفاوتی وجود دارد و این تفاوت به شما چه می‌گوید؟ از دیگران همان انتظاری را دارید که از خودتان دارید؟ اعتراف به این موضوع پیش خودتان چه احساسی دارد؟ در اطرافتان چه کسی از شما انتظار کمال دارد؟ یا در گذشته چه کسی چنین توقعی داشته است؟»

خواندن کتاب افسردگی نهفته را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

اگر از مخفی کردن احساسات خود خسته شده‌اید، اگر دوست دارید طریقۀ ابراز صحیح احساسات منفی را یاد بگیرید و صدای منتقد درونی خود را تغییر دهید، حتماً کتاب افسردگی نهفته را بخوانید.

دربارۀ نویسندۀ کتاب افسردگی نهفته

کتاب افسردگی نهفته

دکتر مارگارت رابینسون رادرفورد، روان‌شناس بالینی است که به مدت بیست و شش سال در فایتویل، آرکانزاس فعالیت داشته است. او جایزۀ بهترین پزشک خصوصی سال 2009 آرکانزاس را برای فعالیت داوطلبانه و رایگان در یک کلینیک بهداشتی محلی دریافت کرد و در سال 2012 شروع به وبلاگ‌نویسی و ساختن پادکست برای عادی‌سازی بیماری‌های روانی و آموزش به مردم کرد. او میزبان پادکست هفتگی The SelfWork Podcast است.

واکنش‌ها به کتاب افسردگی نهفته

«این کتاب می‌تواند زندگی‌ها را نجات بخشد. افسردگی نهفته، که با خرد و دلسوزی نوشته شده است، نه تنها از یک بیماری همه‌گیر رو به رشدی پرده برمی‌دارد، بلکه مسیری روشن را برای خروج از مخفیگاه به سمت شفا فرا روی خوانندۀ کتاب می‌گذارد.» -پت لاو، زوج درمانگر و خانواده درمانگر و نویسندۀ کتاب حقیقت عشق

«این همان کتابی است که منتظرش بودم. خواندن آن را نه تنها به بسیاری از بیمارانم، که به دوستان و همکارانم نیز سفارش می‌کنم. این کتاب بر دل‌های بسیاری خواهد نشست و شاید برای التیام کسانی که نامی برای درد عاطفی‌شان ندارند دری بگشاید. خواندنش هم بسیار لذت‌بخش است و هم آموزنده. دست بجنبانید و درنگ نکنید!» -باربارا گرینبرگ، دکتر روان‌شناسی بالینی

امتیازات

کتاب افسردگی نهفته از سایت آمازون امتیاز 4.7 از 5 و از سایت گودریدز امتیاز 4 از 5 را به دست آورده است.

تحلیل سی بوک از کتاب افسردگی نهفته

نشر میلکان کتاب افسردگی نهفته از مارگارت رابینسون را با ترجمۀ شبنم درویش منتشر کرده است.

دکتر رابینسون در کتاب افسردگی نهفته نکات جالبی برای آرام کردن صدای انتقاد درونی‌تان مطرح کرده است و راهکارهایی قدرتمند برای مقابله با احساسات دشوار را در این کتاب خواهید یافت. از همه مهم‌تر، با خواندن کتاب افسردگی نهفته متوجه خواهید شد که درخواست کمک نشانۀ ضعف نیست، بلکه نشانۀ قدرت است.

اگر از کتاب افسردگی نهفته خوشتان آمده، این کتاب‌ها را از دست ندهید

ـ کتاب روانشناسی حماقت حاوی جستارهایی است به قلمِ جمعی از متخصصان علوم مختلف اعم از روان‌شناسان، روان‌پزشکان، استادان حوزة ارتباطات، عصب‌شناسان، متخصصان علوم‌شناختی، روان‌درمانگران و جز آن. این افراد می‌کوشند به پرسش‌هایی پیرامون جنبه‌های گوناگون حماقت (یا خصائل هم‌خانوادۀ آن از جمله: بلاهت، سفاهت، بی‌شعوری و...) پاسخ دهند.

چرا تابه‌حال کسی این‌ها را به من نگفته بود اثر جولی اسمیت نویسندۀ کتاب‌های خودیاری است. این کتاب در سال 2022 منتشر شد و یک راهنمای همدلانه و علمی برای بهبود سلامت روان محسوب می‌شود. نویسنده در این کتاب با توصیه‌های علمی خود راهکارهایی برای مقابله با اضطراب، افسردگی، شکست‌های غیرمنتظره، کمبود اعتماد به نفس و بسیاری مشکلات دیگر ارائه داده است.

تئوری انتخاب اثر ویلیام گلسر، روان‌شناس آمریکایی است. ویلیام گلسر معتقد است که داروهای شیمیایی تأثیری بر بیماری‌ها ندارند و راهکار مشکلات شناختی و روانی بشر، در اصلاح رفتار نهفته است. او با تکیه بر منابع و پژوهش‌های آکادمیک نظریۀ خود به نام تئوری انتخاب را توضیح داده و در این کتاب از توانایی انتخاب صحبت کرده است. او مفصل شرح می‌دهد که توانایی انتخاب چه تأثیری بر زندگی ما دارد. 

ـ کتاب روانشناسی تصویر ذهنی اثر ماکسول مالتز جراح زیبایی و نویسندۀ آمریکایی است. دکتر مالتز به قدرت عظیم ذهن در شکل دادن به تصور ما از خود اعتقاد داشت و معتقد بود این تصویر در نهایت رفتارها و اعمال ما را هدایت می‌کند. او در کتاب روانشناسی تصویر ذهنی چنین استدلال می‌کند که این تصور ما از خویش است که توانایی ما را برای موفقیت یا شکست هدایت می‌کند و معتقد بود که با طرز فکر درست می‌توانیم به هر چیزی که در ذهن‌مان است دست پیدا کنیم.

- کتاب چگونه شخصیت سالم‌تر بیابیم اثری از وین دایر است که تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های خودیاری تمام دوران شد. اگر گرفتار احساس گناه یا نگرانی شده‌اید یا این‌که ناخواسته در الگوهای خودویرانگر افتاده‌اید، مدام خود را سرزنش می‌کنید و این احساس‌ها تمام جنبه‌های مختلف زندگی‌تان را تحت تأثیر قرار داده و مانعی برای رسیدن شما به موفقیت و خوشبختی شده، وقت آن است که با خواندن کتاب چگونه شخصیت سالم‌تر بیابیم، زندگی خود را تغییر دهید. 

ـ کتاب شجاعت رنج بردن: چارچوبی درمانی در مواجهه با عمیق‌ترین بحران‌های زندگی، اثر درل و سارا ون تانگرن زوجِ روان‌درمانگر است. آن‌ها این کتاب را با الهام از روان‌شناسی وجودی و مثبت‌نگر نوشتند و در این کتاب چارچوبِ درمانی جدیدی را به خوانندگان معرفی کرده‌اند تا به آن‌ها کمک کنند از میان رنج به شکوفایی و معنا برسند. این کتاب درواقع ادای احترامی است به روح ویکتور فرانکل، متخصص اعصاب، روان‌پزشکِ بازماندهٔ هولوکاست که زندگی خود را صرف رمزگشایی راه‌های تغییر درد و رنج و ایجاد معنا و شکوفایی از دلِ آن کرد. 

ـ کتابِ زندگی‌های پنهان درون‌گرایان اثر جن گرانمن روزنامه‌نگار و معلم است که زمانی کشف کرد خودش نیز درون‌گرا است. او در این کتاب دنیای پنهان و رازهای مخفی درون‌گرایان را فاش کرده است و سعی می‌کند به درون‌گرایان نشان بدهد که رفتارشان هیچ ایرادی ندارد و به دیگران نیز نشان بدهد که برخورد درست با درون‌گرایان چیست.

_ کتاب نخست هیولا را زیبا می‌کنیم اثر سارا ویلسن نویسنده و کارآفرین است. نویسنده که خودش سال‌ها سعی کرده است با اضطراب دست‌وپنجه نرم کند، پس از مصاحبه با دایی لاما متوجه می‌شود که تمام مشکلات روانی‌اش ناشی از اضطراب است. او در این کتاب از راه‌حل‌ها و روش‌هایش برای غلبه بر مشکلات، اضطراب و نیرویی در  زندگی‌اش می‌گوید. 

کتاب انعطاف‌پذیری هیجانی اثر سوزان دیوید روان‌شناس و مربی مشهور است که بیش از دو دهه در زمینهٔ احساسات مختلف تحقیق کرده است. او در این کتاب رویکردی انقلابی و مبتنی بر علم را پیش گرفته تا به شما نشان بدهد چطور باید احساسات مختلف خود را بپذیرید و هیجانات خود را کنترل کنید تا در زندگی به موفقیت برسید. 

کتاب افسانه‌ی عادی بودن اثر پزشک مشهور گبور مته است که این کتاب را با همکاری پسرش دنیل مته نوشت. او در این کتاب تشریح می‌کند که چرا کشورهای غربی با وجود پیشرفت در زمینهٔ پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی باز هم نتوانسته‌اند آمار بیماری‌ها را کنترل کنند و ما همچنان شاهد افزایش بیماری‌های مزمن و عمومی در کشورهای پیشرفته هستیم. او این سؤال را مطرح می‌کند که واقعاً چه چیزی «عادی» است و چرا با وجود پیشرفت علم پزشکی، بیماری‌ها جسمی و روحی هر روز وخیم‌تر و بیشتر می‌‌شوند.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (5)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • فافا اسماعیلی
    • پاسخ به نظر

    اگه آدم کمال‌طلبی هستید، اگه کارهاتون رو نصفه‌نیمه رها می‌کنید، اگه حس می‌کنید به هیچ‌کاری‌تون نمی‌رسید و دائم از خودتون ایراد می‌گیرید و خودتون رو سرزنش می‌کنید این کتاب واسه شماست حتماً‌ بخونید که هم بتونید خودتون رو درک کنید هم اطرافیان‌تون رو.

  • تصویر کاربر

    • نگار آذرشب
    • پاسخ به نظر

    این کتاب انگار از عمق وجود آدم صحبت می‌کنه و محتوای خیلی مفیدی داره و با کمک مثال‌هاش می‌تونید حتی با تروماهایی که در زندگی تجربه کردید کنار بیایید. اگر دنبال یه کتاب خودیاری مفید می‌گردید، این همون کتابه.

  • تصویر کاربر

    • هنگامه مارالی
    • پاسخ به نظر

    نویسنده توی این کتاب سعی داره نشون بده که هیچ انسانی کامل نیست (همون کمالگرایی) و ما نباید هر کسی یا زندگی هر کسی رو با خودمون مقایسه کنیم و در نهایت با مثال‌ها و داستان‌هاش نشون‌تون می‌ده که چطور می‌تونید با این مشکلات کنار بیایید.

  • 1
  • 2

بریده ای از کتاب (5)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • فافا اسماعیلی
    • 0

    اگر قرار باشد کسی مسئولیتی را بپذیرید، آن شخص شمایید. خودتان را ملزم به این کار می‌دانید. بلد نیستید نه بگویید. برای داوطلب‌شدن و قبول مسئولیت همیشه دستتان بالاست؛ کار همیشگی‌تان است. برای هر مشکلی چاره‌ای می‌اندیشید و اوضاع را سروسامان می‌دهید.

  • تصویر کاربر

    • نگار آذرشب
    • 0

    اگر با خودتان روراست باشید، قبول دارید نگرانید که دیگران چه فکری درباره‌تان خواهند کرد اگر به احساس ناراحتی یا ناامیدی‌تان اعتراف کنید. شما از نگرش منفی به بیماری روانی می‌ترسید

  • تصویر کاربر

    • هنگامه مارالی
    • 0

    افسردگی نهفته را پزشک یا درمانگر در شما تشخیص نمی‌دهد، چون اختلال روانی نیست. سندرم یا مجموعه‌ای از ویژگی‌هاست که نمودشان در کنار هم اختلال یا مشکلی خاص را نشان می‌دهد. شاید تا حدی فهمیده باشید که یک جای کار ایراد دارد.

  • 1
  • 2
عیدی