یار کجاست

(4)
نویسنده:

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
948

علاقه مندان به این کتاب
3

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
1

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب یار کجاست

انتشارات رسول آفتاب منتشر کرد:
بار دیگر موسم حج شد و وقت انس و معاشقه من با سفرنامه‌های حج؛ دود کبابی به ضرورت، با مصداقی از «وصف العیش، نصف العیش»، و «ماشاالله کان» اما بی شک این یکی از بهترین سفرنامه‌های حج است که من خوانده‌ام. اگر نگویم بهترین، لطیف، پر نکته، ژرف‌نگر، باروح، موعظه آمیز، گویا، و همراه با هنرمندی‌های ادیبانه؛ از قبیل زیبایی قلم، همراهی طنز، اشتمال بر تصویر، آمیختگی به خیال، و...خلاصه این که؛ دو، سه روزی مرا در هنگام بیداری‌های پیش از خواب، مست و دلاویز خود ساخت.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب یار کجاست اثر رحیم مخدومی

امتیاز در گودریدز: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب یار کجاست از سایت گودریدز امتیاز 3.5 از 5 را دریافت کرده است.

معرفی کتاب یار کجاست:

یار کجاست یکی از بهترین سفرنامه‌های حج اثر رحیم مخدومی است. این کتاب اولین بار در سال 1372 منتشر شد و شرح‌حال نویسنده در سفر به حج است. او در این کتاب از خاطرات، احساسات، عواطف و تجربیات خود در سفر به حج صحبت کرده است. کتاب یار کجاست حاصل سفر 15 نفری جمعی از هنرمندان انقلابی به مکه و حج و زیارت است. این پانزده نفر که در حوزه‌های مختلفی فعالیت داشتند همگی با هم راهی سفر حج می‌شوند و رحیم مخدومی شرحی از سفر با این افراد را در کتاب یار کجاست نوشته است. رحیم مخدومی در ابتدای این سفرنامه اظهار کرده است که حج درس زندگی است و بانگ بیداری و فرصت بازگشت برای آنان که قسمتی از عمر خویش را به غفلت گذرانده‌اند و در ادامه توضیح می‌دهد که در کتاب یار کجاست، در واقع برداشت و احساسات خود در سفر به حج را توضیح داده است. ماجرای اطلاع نویسنده از راهی‌شدن به سفر حج نیز بسیار جالب‌توجه است؛ او در این‌باره توضیح داده است که: «گوشی را برمی‌دارم. آقای صفری است، یکی از نویسنده‌ها و محققین خوب دفاع مقدس. می‌گوید: از سفر اطلاع داری؟ می‌گویم: کدام سفر!؟ روحم می‌چرخد توی زیارتگاه‌ها؛ مشهد، دمشق و... می‌گوید: سفر حج! غافلگیر می‌شوم. نمی‌دانم چه بگویم. فقط اشتیاق عجیبی در درونم احساس می‌کنم که گویی پس از سال‌ها سستی دوباره زنده شده است.» بنابراین او به همراه گروهی از اعضای حوزۀ هنری سازمان تبلیغات اسلامی راهی سفر حج می‌شود و در ادامۀ سفرنامه نیز شرحی از مشکلات و مخاطرات سفرش به حج را تعریف کرده است.

واکنش‌ها به کتاب یار کجاست:

حجت‌الاسلام و المسلمین روح‌الله باقری، امام جمعۀ پیشوا دربارۀ قلم رحیم مخدومی و کتاب یار کجاست چنین اظهار داشت: «آقای مخدومی از نویسندگان خوب، متواضع و با اخلاق است و قلمی رسا دارد و ذخیره‌ای برای انقلاب اسلامی چه در حوزه دفاع مقدس و چه در دیگر حوزه‌های ارزشی به شمار می‌رود. ایشان زحمات زیادی برای دیار 15 خرداد کشیده است من کتاب یار کجاست را در سال 1397 خواندم و آن را در نماز جمعه هم معرفی کردیم. کتاب به‌گونه‌ای است که کسی مثل من که حج نرفته است می‌تواند در آن فضا قرار بگیرد و آن را حس کند. این کتاب با قلم روان و سلیسی نوشته شده است و رهبری هم خواندن آن را به همگان توصیه کرده‌اند.»

«به‌نظرم رحیم مخدومی خودش سبک است حتی در گزار‌ش‌نویسی این سفرنامه. در حقیقت اگر خاطره‌نویسی را ژانری ادبی بدانید باید طرز نگارش رحیم مخدومی را طرز جدی انقلابی در حوزۀ سفرنامه‌نویسی محسوب کنید. او در کتاب یار کجاست طرحی نو در سفرنامه‌نویسی درانداخته است.» - حسین قرائی

«من کتاب یار کجاست را چند سال پیش خواندم اما وقتی دوباره به سراغ آن می‌روم و آن را ورق می‌زنم احساس می‌کنم این کتاب تا چه‌ اندازه گویای ذهن آقای مخدومی است؛ بدین معنی که هر اتفاقی که در مراسم حج رخ می‌دهد در قالب ذهن دغدغه‌مند آقای مخدومی است. شاید یکی از دلایلی که باعث شده است آیت‌الله خامنه‌ای نگاهی به این کتاب داشته باشد، نگاه به بایسته‌های دنیای مستضعف و مستکبر در این کتاب است. احساس می‌کنم این ایده در همه جای کتاب شناور است.» - جواد کلاته در مراسم معرفی کتاب یار کجاست

جملات درخشانی از کتاب یار کجاست:

«آخرین درس‌های کتاب دینی را برای بچه‌های دبیرستان حاج همت قرچک مرور می‌کنم. دقایق پایانی کلاس مثل همیشه سؤال‌بارانم می‌کنند. به‌شان میدان داده‌ام هر چه می‌خواهند بپرسند. این‌جا هم دل‌شان را خالی نکنند، کجا خالی کنند؟ طبق معمول زودی می‌زنند به کانال گرسنگی‌ها و کمبودها و تبعیض‌ها. همه را می‌گذارند پای حساب انقلاب. بد دردی است. به قول پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه): «کاد الفقران یکون کفرا» کمی از توحّش و فساد و خفقان طاغوت می‌گویم و کمی از تخم علف‌های هرزه‌ای که بعد از هر انقلابی در دستگاه پاشیده شده، رشد می‌کنند و به ریشه می‌زنند. حالی می‌شوند که رشوه‌خواری مسؤول بازرگانی محله و پارتی‌بازی رییس اداره‌ی یک شهر و ندانم کاری یک بخشدار و بی‌هویتی یک روحانی و خودفراموشی یک وزیر را پای حساب انقلاب نگذارند. که اگر این‌گونه باشد، نعوذ بالله باید به امام علی علیه‌السلام نیز ایراد گرفت. خلاصه؛ فقر را راحت می‌توان از دل بیرون کرد. اما دشمن، فقر را لابه‌لای درس یک معلم به دل‌ها ننشانده که حالا بشود با حرف یک معلم از دل‌ها بیرون آورد. آن‌ها همه‌ی تجهیزات‌شان را بسیج کرده‌اند، ما در مقابل چه کرده‌ایم، نمی‌دانم. شده‌ایم مثل عجوزه‌ها. فقط غر می‌زنیم از دندان‌های تیز دشمن. من هم همین‌گونه غر می‌زنم. موهای تن بچه‌ها که سیخ می‌شود، دست به دامن خودسانسوری می‌شوم. جوانک‌های مظلوم!»

«غافلگیر می‌شوم. نمی‌دانم چه بگویم. فقط اشتیاق عجیبی در درونم احساس می‌‌کنم که گویی پس از سال‌ها سستی دوباره زنده شده است. اشتیاقی که مرا در عالم خیال، بارها برده بود به تماشای جای پای اولین قدم‌های اسلام و میدان کارزار اولین مجاهدین مسلمان؛ پیامبر اکرم صلی‌الله علیه، علی علیه‌اسلام و یاران باوفای‌شان؛ حمزه، سلمان، ابوذر، بلال و... و به تماشای خانه‌ی کوچک علی و فاطمه علیه‌السلام و مدینه‌ی پیامبر صلی‌لله علیه و کعبه‌ی خدا. می‌گوید: «پانزده نفر از حوزه‌ی هنری هستیم؛ نویسنده، محقق، عکاس، فیلمبردار و... و این که مبلغی از هزینه‌ی سفر به عهده خودمان است و مبلغی هدیه‌ی حوزه؛ اگر دست و بالت خالی است، من می‌توانم قرض بدهم...» احساس می‌کنم با دست خالی فراخوانده شده‌ام برای سفر حج. و خداوند چه طبیب خوبی را برای این فراخوانی و تجهیز من مأمور کرده. درد را از پشت تلفن می‌بیند و از همان‌جا نسخه را هم می‌پیچد! صفری مسیر دوندگی‌های قبل از سفر را برایم شرح می‌دهد و من گوشی را می‌‌گذارم و می‌روم دنبال دوندگی‌های قبل از سفر.»

فهرست مطالب کتاب یار کجاست

• از فرمایشات مقام معظم رهبری
• یادداشت نویسنده
• جرس
• از تهران تا جده
• برادر بارکش
• رایحۀ اهل بیت 
• کلبه‌ای به وسعت تاریخ
• سکوت بقیع
• رد پای اسلام
• دمی با ابوذر
• دمی با بروبچه‌ها
• آب به لانۀ سکوت
• پیک‌نیک مسلمین
• تشنه‌لبان، سوی آب
• از مسجد تا مسجود
• سکوی وفاداری
• شعوب
• تروریست‌ها
• بانگ رحیل
• میقات
• تمرین مرگ

اگر از خواندن کتاب یار کجاست لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

• فرمانده من اثر رحیم مخدومی، به همراه احمد کاوری، داوود امیریان، علی‌اکبر خاوری‌نژاد، حسن گلچین، هادی جمشیدیان و عباس پاسیار است. این کتاب مجموعه کتاب‌های یادنامه با موضوع جنگ ایران و عراق است. رحیم مخدومی در این کتاب از صمیمت و مهربانی، شجاعت و دلاوری و نحوۀ به شهادت رسیدن مدنی صحبت کرده است. 

• مسافر سنت در هزاره سوم اثر محمدرضا زائری است. او در این کتاب بُرشی از لایه‌های اجتماعی زندگی روحانیون را به تصویر کشیده است و در این کتاب از خاطرات روزانۀ خود از زندگی میان مردم می‌گو‌ید. این کتاب رویکردی آسیب‌شناسانه و اصلاح‌گرایانه دارد و نویسنده سعی دارد در این کتاب از برخی شکاف‌ها و سوءتفاهم‌های موجود بین روحانیت و نسل امروز بکاهد.

دربارۀ رحیم مخدومی‌: نویسندۀ کتاب یار کجاست

یار کجاست

رحیم مخدومی در سال 1345 در ورامین به دنیا آمد. او مدرک کارشناسی‌اش را در رشتۀ علوم تربیتی دریافت کرد و پس از آن به تدریس در همین زمینه پرداخت. او در حال حاضر با بسیح، سپاه، جهاد سازندگی و سازمان تبلیغات اسلامی همکاری دارد و کتاب‌هایی دربارۀ دفاع مقدس و جنگ می‌نویسد.

دیگر آثار رحیم مخدومی:

·         من مادر مصطفی

·         نرگس

·         جنگ پابرهنه

·         فرماندهان ورود ممنوع

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی