مغز خنیاگر (هنر مهار كردن مغز و رهایی از آشفتگی ‌ها)(تداعی)

(0)
نویسنده:

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
371

علاقه مندان به این کتاب
3

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
0

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب مغز خنیاگر

انتشارات کتاب تداعی منتشر کرد:
دکتر مهدی خواجوی ، متخصص جراحی مغزواعصاب ، زاده 1357 در خرمشهر در کرانه‌های اروند رود و بزرگ شده اهواز است ، پزشکی عمومی خود را از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و بورد تخصصی خود را از دانشگاه علوم پزشکی مشهد گرفته است، تحصیلات تکمیلی در زمینه جراحی‌های میکروسکوپی مغز و نخاع را در سال 2012 در فنلاند گذرانده است و دارای بورد فوق تخصصی جراحی مغزواعصاب جامعه جراحان مغز اتحادیه اروپا (EANS) است.
نویسنده مطالعات زیادی در مورد علوم اعصاب و آناتومی مغز (نوروآناتومی) و مدارهای مغزی در طی سالیانی که دانشجوی پزشکی بوده تا کنون داشته است، این کتاب و رسیدن به تئوری ذهنی «مهار» بعنوان کار اصلی مغز انسان هوشمند حاصل مطالعه مدارهای مختلف مغزی در طی این سالیان بوده است که سعی شده است که پله به پله برای مخاطب عام توضیح داده شود تا اصل مطلب قابل درک گردد و سپس تلاش شده است تا با مثالهای عینی در زندگی روزمره این مساله برای مخاطب بطور کامل جاانداخته شود، همچنین سعی شده است تا راهکارهای تمرین مهار مغز یا همان ذهن در مفهوم کارکرد مغز تا حد امکان گفته شود.
به‌نظر نویسنده ، هرگاه فردی نسبت به موضوعی آگاه شد، آن‌گاه می‌تواند راه اختصاصی خودش را برای مهار آشفتگی های درونی خودش پیدا کند ، ما تا آگاه نشویم که ترمز یک وسیله متحرک کجاست ، نمیتوانیم آن را از حرکت بازداریم ، پس آگاهی از داشتن یک قابلیت باعث میشود تا افراد مختلف هرکدام به شیوه خود بتوانند از آن حداکثر استفاده را بنمایند
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتابِ مغز خنیاگر اثر مهدی خواجوی

کتاب مغز خنیاگر اثر دکتر مهدی خواجوی متخصص جراحی مغزواعصاب است. او در این کتاب از هنر مهار کردن مغز و رهایی از آشفتگی‌ها می‌گوید و به شما نشان می‌دهد چطور می‌توانید با مهار کردن مغز از آشفتگی‌ها و افکار پیچیدهٔ خود خلاص شوید. دکتر خواجوی معتقد است که انسان بودن چیزی جز هنر مهار کردن نیست؛ یعنی تصمیم بگیریم روی چه موضوعاتی متمرکز باشیم و آگاهانه چه چیزهایی را نادیده گرفته و حذف کنیم.

چرا باید کتابِ مغز خنیاگر را بخوانیم؟

این کتاب تنها برای متخصصان و کارشناسان نیست، بلکه برای هر کسی است که دوست دارد با سازوکار مدارهای مغز و سیستم مغز آشنا شود. مثال‌های گوناگون کتاب نیز آن را برای تمام خوانندگان قابل‌فهم کرده است و هرکس بنا به سطح دانش خود می‌تواند از ایده‌ها و تئوری‌ها کتاب و هنر مهار کردن که در این کتاب توضیح داده شده، بهره ببرد.

جملات درخشانی از کتابِ مغز خنیاگر:

«در سال‌های اخیر بار رشد و گسترش وسایل ارتباطی، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، شاید بیش از گذشته از حال یکدیگر باخبر باشیم. درست است که اسمش را فضای مجازی گذاشته‌اند، ولی شاید این فضای مجازی به‌نوعی از فضای حقیقی هم حقیقی‌تر باشد. آدم‌ها با هویت‌های ناشناس و بدون نقاب، نهفته‌های درون خود را خیلی ساده‌تر از گذشته بیرون می‌ریزند. درونیاتی که شاید دیدن، خواندن و شنیدنشان چندان هم خوشایند نباشد. کینه، نفرت، حسادت، تخریب،‌ حرف‌های آزاردهنده و از همه بدتر دشنام‌های رکیکی که گاه فرد شاید حتی در جمع دوستان بسیار نزدیکش هم از آوردن آن‌ها بر زبان اِبا داشته باشد و فقط آن‌ها را در واکنش به رویدادهای مختلف در دلش، آن هم با احساس شرم بیان کند. در این فضای حقیقی‌تر از حقیقی که به آن مجازی می‌گوییم، شاید بیش از گذشته متوجه شده باشیم که دغدغه‌ها، سؤال‌ها و مشکلاتمان که پیش از این فکر می‌کردیم کائنات فقط برای ما طرحی کرده، چقدر شبیه به هم است. در این سال‌ها بدون آنکه پیش از این بدانیم یا حتی شرم و خجالت اجازه دهد آن‌ها را برای نزدیک‌ترین افراد حلقهٔ دوستانمان بیان کنیم، فهمیده‌ایم که رفتار پدران و مادرانمان در خانه با ما چقدر شبیه به هم بوده است.»

«معنی آرامش چیست که از هرکس که بپرسی در زندگی به دنبال چه هستی، به‌طور کلیشه‌ای پاسخ می‌دهد، آرامش! معنی حال خوب چیست؟ چرا تعداد افرادی که حال خوب دارند و همچنین تعداد روزهایی در سال که حالمان خوب است، با وجود آموزش‌های حال خوب و زندگی در زمان حال، روز‌به‌روز کمتر می‌شود؟ چرا هنوز برای معنی عشق و عاشقی، برای زندگی، برای اینکه از کجا آمده و به کجا می‌رویم، چگونه باید زندگی کنیم تا زندگی آرام‌تری داشته باشیم و در کجا باید به دنبال آرامش بگردیم، جوابی نداریم؟ چرا با این‌همه رواج آموزشگاه‌های موسیقی به تعداد نوازنده‌ها و خواننده‌های خوبمان اضافه نشده است و هنوز در وقت خوشی، غم، افسردگی و عشق، باید به آهنگ‌ها و نوازندگان گذشته رجوع کنیم؟‌ چرا با گسترش تب باشگاه، آموزشگاه بدنی و گسترش زیرساخت‌های ورزشی، آدم‌هایی با هیکل متناسب کمتر دیده می‌شوند و شکم‌ها برجسته‌تر و بیماری‌های قلبی، مغزی، عروقی و سرطانِ بیشتری می‌بینیم؟ چرا با وجود عمل‌های زیبایی گوناگون که در هر جای جهان نوعی از آن رواج دارد (مثلاً پلک در کره جنوبی و بینی در ایران و فک در اروپا)‌ آدم‌های زیبای بیشتری نمی‌بینیم؟ به‌راستی اشکال کار کجاست؟»

«برای فهم بهتر نحوهٔ عملکرد مغز و قشر خاکستری مغز که اتفاقاً در سریال کارآگاه پوارو هم همگی راجع‌به قشر خاکستری به عنوان ابزار پوارو برای حل مسائل دشوار شنیده‌ایم و همچنین موضوع بحث ما که هنر مهار کردن است، ابتدا مجبورم به زبان ساده کمی راجع‌به مغز و ساختار آن برایتان توضیح دهم. مغز از دو نیمکرهٔ بزرگ راست و چپ تشکیل شده است که همان‌طور که گفته شد، تکامل پل رابط بین دو نیمکره یا همان کورپوس کالوزوم باعث شکل‌گیری ارتباط و گفت‌وگو بین این دو نیمکره شد. این موضوع از عوامل اصلی ایجاد تفکر، هوشیار شدن، به آگاهی رسیدن و مهم‌تر از همه، به خودآگاهی رسیدن بشر بود و باعث ایجاد انسان نوین یا خردمند شد. اگر کل ساختار نیمکره‌های مغز، مخچه و ساقهٔ مغز را برش دهیم، معمولاً با یک دریای سفید روبه‌رو می‌شویم که جزایری خاکستری در میان خود دارد. (شکل 4-‌۱) بخش‌های سفید، درواقع سیم‌های مغز یا همان راه‌های عصبی هستند و در بخش‌های خاکستری، بدنهٔ اصلی سلول‌های عصبی یا نورون‌ها قرار دارند که جزایر خاکستری درون این مادهٔ سفید را تشکیل می‌دهند.»

تحلیلی بر کتابِ مغز خنیاگر:

چرا با وجودی که امروزه اطلاعات مفیدتری دریافت می‌کنیم و دسترسی راحت‌تری به اطلاعات مختلف داریم و می‌توانیم از کلاس‌های آموزشی مخلتفی بهره ببریم، باز هم به انسان‌های شادتر و توانمندتری تبدیل نشدیم؟ یکی از مهم‌ترین دلایلی که دکتر خواجوی در کتابِ مغز خنیاگر بدان اشاره می‌کند این است که راهِ رسیدن به آرامش، آشنایی با کارکرد ذهن و مغز است. ترس و اضطراب نیز ناشی از این ناآشنایی با مغز و ذهن است. دکتر مهدی خواجوی مطالعات زیادی در مورد علوم اعصاب و آناتومی مغز و مدارهای مغزی طی سالیان دانشجویی تاکنون داشته است و در این کتاب در مورد همین ویژگی‌های مغز صحبت کرده و آن‌ را به تفصیل شرح داده است. او در فصل‌های اول کتابِ مغز خنیاگر به مبانی و اصول تئوری مهار کردن ذهن و مغز پرداخته و ساختار، نحوهٔ عملکرد مغز انسان، نحوهٔ تکامل آن و تفاوت آن با موجودات دیگر را بیان کرده است. سپس به هنر مهار کردن مغز و چگونگی تولید تفکری ملودیک پرداخته است. می‌توانید با کمک مثال‌ها و شکل‌های مرتبطِ کتابِ مغزِ خنیاگر با مبانی کارکردی و تکاملی مغز آشنا شوید تا بتوانید هنر مهار کردن را بهتر یاد بگیرید و آن‌ها را در جهت حل مسئله در محیط پیرامونی، اجتماع و زندگی به کار ببرید.

فهرست مطالب کتابِ مغز خنیاگر

• مقدمهٔ نویسنده
• پیش‌گفتار
• فصل اول: اضطرابی فراگیر (طرح مسئله)
• فصل دوم: چگونه انسان شدیم؟
• فصل سوم: آشنایی با خودم!
• فصل چهارم: مبانی عصب‌شناختی هنر مهارکردن
• فصل پنجم:‌ بشنو از نی (مکانیسم مهار مغز)
• فصل ششم: زندگی تخته نرد است!
• فصل هفتم: فنجانی قهوه و شنیدن موسیقی درون
• فصل هشتم: رهایی از رهایی
• فصل نهم: پایه نباشیم
• فصل آخر: تمرین مهار
• منابع

اگر از خواندن کتابِ مغز خنیاگر لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

• تئوری انتخاب اثر ویلیام گلسر روان‌شناس مشهور است که پس از انتشار تا به امروز در صدر کتاب‌های روان‌شناسی و توسعهٔ فردی قرار گرفته است. گلاسر معتقد است که راهکار مشکلات شناختی و روانی بشر نه در داروهای شیمیایی، بلکه در اصلاح رفتار نهفته است و می‌توان با کمک راهکار‌های درست چنین تغییری را به‌وجود آورد.

• هوش هیجانی اثر دانیل گلمن نویسندهٔ آمریکایی است که با نوشتن همین کتاب به شهرت رسید. او در این کتاب نگاهی علمی به هیجانات بشری انداخته و هوش هیجانی را توضیح می‌دهد و به شما نشان می‌دهد احساسات چه تأثیر شگرفتی بر روی هوش و گسترش روابط بینافردی و عاطفی دارد.

• ذهنیت برنده اثر جیمز کلیر نویسندهٔ مشهور حوزهٔ توسعهٔ فردی است. او در این کتاب با کمک تکنیک‌‌های کاربردی‌اش به شما نشان می‌دهد چطور می‌توانید با کنترل ذهن خود به موفقیت برسید. او در این کتاب نشان می‌دهد پایبندی به عادات مثبت چه اثری بر زندگی‌تان خواهد گذاشت.

دربارۀ مهدی خواجوی: متخصص مغز و اعصاب

دکتر مهدی خواجوی در سال 1357 در خرمشهر به دنیا آمد و در اهواز بزرگ شد. او متخصص جراحی مغز و اعصاب است و مدرک پزشکی عمومی خود را از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دریافت کرد. او بورد تخصصی خود را از دانشگاه علوم پزشکی مشهد اخذ کرده و تحصیلات تکمیلی خود در زمینهٔ جراحی‌های میکروسکوپی مغز و نخاع را در سال 2012 در فنلاند گذرانده است و دارای بورد فوق تخصصی جراحی مغزواعصاب جامعه جراحان مغز اتحادیه اروپا (EANS) است.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی